Slagroom in de olie

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Aan de pijlstok van mijn DR350 (luchtgekoeld en dry sump) hangt standaard een klodder slagroom. De pijlstok zit vlak bij het balhoofd en het oliereservoir zit dus in de framebuizen.

Wat ik heb geleerd, is dat slagroom op de olie (vocht) betekent dat de motor te weinig wordt gebruikt of niet warm genoeg wordt.
Beide is niet van toepassing. De motor wordt heet zat en staat niet vaak langer dan een week stil.

Kan de slagroom ook ontstaan omdat de framebuizen genoeg gekoeld worden waardoor alleen op deze plek slagroom ontstaat, en dus geen probleem geeft voor smering. Of moet ik er vanuit gaan dat er ergens water naar binnen komt?
 
Laatst bewerkt:
heb het met de XT ook meegemaakt, die mayo blijft bovenin de olietank aan de peilstok zwerven. Kan nergens heen.
Af en toe even afvegen, zou het nu wel zo'n beetje moeten verdwijnen.
 
ik kan je toch een compressietest aanraden. condens uit de buitenlucht is echt kul, in een kuub lucht haal je hooguit een paar gram water met grote temperatuurverschillen, en zoveel lucht drijft er niet rond in je carter ;)

aan de andere hand gaan er aardig wat kuubs uitlaatgassen door je motortje tijdens een ritje, en daarin zitten een hele hoop grammetjes vocht. als een klein deeltje daarvan door langs je zuiger via het carter naar buiten loopt zal het water daarin wel in je carter condenseren (ja ook als je blok warm is)

kleine moeite, toch?
 
ik kan je toch een compressietest aanraden. condens uit de buitenlucht is echt kul, in een kuub lucht haal je hooguit een paar gram water met grote temperatuurverschillen, en zoveel lucht drijft er niet rond in je carter ;)

aan de andere hand gaan er aardig wat kuubs uitlaatgassen door je motortje tijdens een ritje, en daarin zitten een hele hoop grammetjes vocht. als een klein deeltje daarvan door langs je zuiger via het carter naar buiten loopt zal het water daarin wel in je carter condenseren (ja ook als je blok warm is)

kleine moeite, toch?

Het is een 1 cyl. dus bij elke omwenteling gaat er ruwweg het volume van de cyl.inhoud buitenlucht naar het carter. via de carterontluchting.
Lucht dat gecompr. wordt verliest een deel van het vocht. dat meteen gedeeltelijk neerslaat. Bij een klein ritje zijn dat al enkele duizenden liters lucht.
 
De eerste oplossing is toch een flink stuk te gaan rijden met de motor, minimaal 50km. Voordat je vertrekt de olie peilen, en na afloop wederom peilen. Als het goed is, is nu de witte smurrie verdwenen en tevens het peil gezakt. Als dat het geval is, dan is het vocht in ieder geval uit de olie verdampt (waardoor het peil zakt). Vervolgens de volgende dag nog eens controleren of er weer smurrie is terug gekomen. Hopelijk niet, en werd je probleem dus veroorzaakt door condensvocht.

Mocht dat probleem zich wel weer voordoen, de volgende dag of dagen na deze rit. Dan is je probleem dat er vocht bij de olie kan komen. En het mag dan wel een luchtgekoelde fiets zijn, het kan nog steeds een lek in je koppakking zijn waardoor er vocht in het blok kan komen.
 
~
De eerste oplossing is toch een flink stuk te gaan rijden met de motor, minimaal 50km. Voordat je vertrekt de olie peilen, en na afloop wederom peilen. Als het goed is, is nu de witte smurrie verdwenen en tevens het peil gezakt. Als dat het geval is, dan is het vocht in ieder geval uit de olie verdampt (waardoor het peil zakt). Vervolgens de volgende dag nog eens controleren of er weer smurrie is terug gekomen. Hopelijk niet, en werd je probleem dus veroorzaakt door condensvocht.

Mocht dat probleem zich wel weer voordoen, de volgende dag of dagen na deze rit. Dan is je probleem dat er vocht bij de olie kan komen. En het mag dan wel een luchtgekoelde fiets zijn, het kan nog steeds een lek in je koppakking zijn waardoor er vocht in het blok kan komen.[/quote]

Zo een luchtgekoelde fiets en vocht problemen via de koppakking ???????????????
Leg uit.
 
Zo een luchtgekoelde fiets en vocht problemen via de koppakking ???????????????
Leg uit.

Er kan vochtige lucht via de koppakking naar binnen komen. Het hoeft niet perse koelvloeistof te zijn. En dan kun je wel lang genoeg rijden om het vocht uit de olie te laten verdampen maar bij de volgende rit zit er weer vocht in.
 
Er kan vochtige lucht via de koppakking naar binnen komen. Het hoeft niet perse koelvloeistof te zijn. En dan kun je wel lang genoeg rijden om het vocht uit de olie te laten verdampen maar bij de volgende rit zit er weer vocht in.

Het gaat in dit geval toch om een motorfiets ???? En niet om een duikboot. :? :?
Uberhaupt als de koppakking lek zou zijn dan zou de topicstarter wel met een vraag gekomen zijn over olie aan de kop/cilinder. :]
 
Laatst bewerkt:
whahahaha

nou, mooie theoriën hier. ik heb m'n advies gegeven, maar ik moet toegeven dat de bouwdroger hier toch wel een veel mooiere vergelijking is. net als die zuiger die kuubs per uur door het carter pompt... ik mik m'n carterontluchting denk ik maar naar achteren voor een beetje extra stuwkracht ;)

*O*
 
Aan de pijlstok van mijn DR350 (luchtgekoeld en dry sump) hangt standaard een klodder slagroom. De pijlstok zit vlak bij het balhoofd en het oliereservoir zit dus in de framebuizen.

Wat ik heb geleerd, is dat slagroom op de olie (vocht) betekent dat de motor te weinig wordt gebruikt of niet warm genoeg wordt.
Beide is niet van toepassing. De motor wordt heet zat en staat niet vaak langer dan een week stil.

Kan de slagroom ook ontstaan omdat de framebuizen genoeg gekoeld worden waardoor alleen op deze plek slagroom ontstaat, en dus geen probleem geeft voor smering. Of moet ik er vanuit gaan dat er ergens water naar binnen komt?

zou zo maar eens kunnen, maar dan nadat je gereden hebt en de boel dus afkoelt en de omgevingtemparatuur gaat aannemen.
er gebeuren rare dingen als de temparaturen verschillen met die van de omgeving en de luchtvochtigheid op dat moment speelt ook een grote rol hierin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan