slangen over bij carbs Yamaha XJ600 (51J) '86

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik zal me even kort voorstellen aangezien ik nieuw ben: ik ben Sander, 24 jaar jong en woonzaam te Almere. Op mijn 18e heb ik, tegen alle adviezen in, mijn motorrijbewijs gehaald. Sinds anderhalf jaar heb ik mijn autorijbewijs er ook maar bij gehaald.

Omdat ik de laatste tijd maar weinig reedt heb ik, met pijn in het hart, mijn nieuw aangeschafte Suzuki V-Strom model 2008 verkocht.
Een tijd geleden was ik als hobby project bezig met een Yamaha XJ 600 uit 1986 welke in de garage staat weg te stoffen.

Jaren geleden had ik problemen met die motor: op de snelweg ging hij, nadat 'ie warm was, ineens niet harder dan 80 kmph. daarop heb ik als knutselproject de motor helemaal uit elkaar gehaald (behalve het blok zelf).

Wel heb ik de carburateurs los gehad, achter de carbs lopen een aantal slangetjes.
Ik heb een hoop foto's gemaakt maar helaas geen één waar de slangetjes op staan.

je raad het al: Hoe moeten deze aangesloten worden?
Op het moment dat ik de benzinekraan openzet lekt er benzine uit één slang waarvan ik dacht dat het een bleeder was. Ik heb geen aansluitingen over en zou graag wat info willen van iemand die weet hoe of wat.

btw: in de haynes handleidingen kan ik ook niets vinden.

Het gaat dus om alle slangen van de carburateurs waar deze heen moeten.

Alvast bedankt voor de info!
 
En het feit dat er brandstof uit gaat lopen zal dan misschien inhouden dat er een vlotter blijft hangen.
Even met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbak tikken, als dan het lekken stopt is het zeker een naald die vast blijft zitten.
Zou er dan niet mee gaan rijden voor je het gefixed hebt, heb al enkele motoren gezien waarvan het motorblok helemaal vol brandstof stond omdat de brandstof de luchtfilterbak inliep en vervolgens via de carterontluchting recht het blok in :o
 
En het feit dat er brandstof uit gaat lopen zal dan misschien inhouden dat er een vlotter blijft hangen.
Even met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbak tikken, als dan het lekken stopt is het zeker een naald die vast blijft zitten.
Zou er dan niet mee gaan rijden voor je het gefixed hebt, heb al enkele motoren gezien waarvan het motorblok helemaal vol brandstof stond omdat de brandstof de luchtfilterbak inliep en vervolgens via de carterontluchting recht het blok in :o

ok omdat ik nog niet zo veel weet van carbs, kan iemand mij uitleggen wat wat is?
vlotterbakje is de onderste bak?

ik heb tot op een bepaalde hoogte de carbs uit elkaar gehad en schoongemaakt (diverse sproeiers doorgeprikt).
klaarblijkelijk heb ik niet genoeg schoongemaakt.
hoe kan ik dit het beste doen?

Er loopt al brandstof uit op het moment dat je de kraan opendraait, hoef je nog niet eens te starten of iets dergelijks.
 
vaak zijn 2 slangen voor de ontluchting van de vlotterbakken.
die zitten nergens op aangesloten.

Ik weet dat er een aantal slangen opzitten waarvan 2 van de buitenste carberateurs naar elkaar toe lopen (2 slangen zitten aan elkaar vast) en 1 slang hangt los.

precies daar onder zit wel een gelijder waar ook de accu overloop slang doorheen loopt.
kan dus best zijn dat het een ontluchter is.

Als de vlotter vast zit, start een motor dan wel?
Zie ook vorige post; hoe kan ik de carbs het beste schoonmaken zodat ik zeker weet dat het in orde is?
 
Ja hoor, motor kan prima lopen met een vastzittende vlotternaald. Probleem is dan dus dat de brandstof zo je luchtfilterbak in zou kunnen lopen, controleer die maar eens.
En je wil je carbs schoonmaken?
Haal eerst eens de vlotterbak eraf en blaas de sproeiers een voor een schoon. Ook de vlotternaald dus even goed bekijken, zit vaak aanslag op waardoor ie blijft plakken.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, motor kan prima lopen met een vastzittende vlotternaald. Probleem is dan dus dat de brandstof zo je luchtfilterbak in zou kunnen lopen, controleer die maar eens.
En je wil je carbs schoonmaken?
Haal eerst eens de vlotterbak eraf en blaas de sproeiers een voor een schoon. Ook de vlotternaald dus even goed bekijken, zit vaak aanslag op waardoor ie blijft plakken.

Indien er aanslag op zit is schoonblazen dus niet genoeg.
Wat kan ik dan het beste doen?

kan iemand een kleine uitleg geven over de onderdelen in een carb?
dan weet ik zeker wat schoon te maken :P
 
Laatst bewerkt:
Als er vocht in de carb is gekomen gaan die naaldjes ook wel eens roesten, dan is vervangen, denk ik, je enige optie. Misschien dat je de roest wat kan wegschuren, maar zo'n naaldje is nogal klein.
Als je voor het eerst aan een carb begint kan ik je maar een tip geven:
Wat je eruit schroeft, schoonmaken en METEEN weer op de oude manier terugplaatsen. Als je alles gaat losdraaien en niet meer weet wat waar zat (en dat gebeurt vrij snel bij een carb :P) dan ben je de spreekwoordelijke lul.
Dus een voor een dingen verwijderen en schoonmaken, steeds opnieuw terugplaatsen wat je net verwijderd hebt.
Succes, oh vooruit tweede tip, maak foto's dan kun je daar ook altijd nog mee vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
: Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!

dit is een afbeelding van mijn carburateurs.

De 2 donkere slangen vooraan zitten aan elkaar vast d.m.v. een tussenstukje.
Waarom ze zo lang zijn weet ik ook niet :) dit zijn dan vacuümslangen ofzo??

De enkele donkere slang achter de carbs op de foto is degene die los hangt en waar dus benzine uit stroomt (druppelt is niet het juiste woord)

de op de foto wit uitgeslagen slang is de hoofdtoevoer brandstof.

: Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!


als je "naar binnen" kijkt in de carb. dan zie je een naald achtig iets, moet deze schoongemaakt worden?

Onder die ronde dingen bovenop de carbs zit een rubbertje met een veer.
Daaronder zitten de sproeiers en de naalden en daaronder (dat bakje) is dan de vlotterbak toch?

wat moet ik hoe schoonmaken om "het lek" te stoppen?
 
ok laat maar; dat losse slangetje is toch het overloopje van het luchtfilter.
Gelukkig maar anders had ik nu een met benzine doordrenkt luchtfilter gehad.

Carbs losgehaald (niet van elkaar :P) en 1e vlotten zat idd helemaal vast.
Overige nog niet bekeken, werd al weer snel donker :(

Mijn gok is dat ik de rest ook niet goed schoongemaakt heb :P
zie geen roest of aanslag, morgen dus alles loshalen en goed schoonspoelen!

Daarna zou dat probleem opgelost moeten zijn (theoretisch)
Ik laat het nog wel weten!

thnx voor de reacties iig.
 
vlotters zijn los, motor start slecht (denk dat het aan sync ligt) maar erger is dat de motor maar op 2 van de 4 cilinders loopt!

Kan dit aan de Carbs liggen?
Als ik het met normaal schoonmaken niet in orde krijg dan houdt het verhaal weer op :P
dan gaat de motor in onderdelen weg.

Hoe kan ik de carbs het beste schoonmaken? (remmenreiniger??)
 
waarom breng je het hele carburateurblok niet naar een motorzaak die ze ultrasoon kan reinigen?
kost echt niet zoveel en het gebeurt dan goed.

welke cilinders doen niet mee?
cil 1 en 4 zitten op 1 bobine.
cil 2 en 3 ook.
dus misschien is er een bobine stuk.
ook is het mogelijk door alle benzine die in de cilinders is gelekt en het vele starten, dat er bougies zijn doorgeslagen.
 
Schoonmaken met aceton (nagellakremover). Vlotternaalden eruit en met een wattip met aceton ook de vlotternaaldzitting goed schoonmaken. En kijk meteen of er benzine in de vlotterbakken zit
 
Laatst bewerkt:
sorry voor de late reactie, de motor rijdt niet en carbs zijn goed schoongemaakt (remmenreiniger en perslucht)

ondertussen loopt 'ie op alle cilinders maar heel erg beroerd stationair als 'ie al wil starten.

De slangen zijn ondertussen uitgezocht en ik kom steeds meer problemen tegen.
De motor staat inmiddels te koop; maar als iemand zijn instellingen van de carbs kan controleren (aantal slagen van de schroeven die er in zitten) heel graag! dan kan ik het altijd nog een keer proberen.

Heb het idee dat er te weinig lucht en olie bij komt (snel warm en volgas = wel in 1x starten)
na prutsen aan de idle air mixture schroef (standaard setting is volgens haynes 2 slagen uit gedraait) ploft de motor meer dan tevoren (schroeven stonden 3,5 slag uitgedraaid.

Kortom: als iemand bij zijn eigen XJ600 van elk schroefje op 1 carb. in wil draaien en het aantal slagen wil tellen graag!!

BTW: ga er geen geld meer in pompen; is genoeg gebeurd en krijg er niets voor terug.
 
Motobase:
Bougies
Bougie NGK DR8ES-L
Alt. bougie CHAMPION RA4HC
Electrodenafst. 0,6-0,7 mm

Vervanginsonderdelen
Vorkpoot 36 mm
Tandwiel 16/44 tanden
Ketting 106 schakels

Algemeen
Framenummer van 51J-000101 - 045000 tot en hoger
Motorinhoud 599 cc
Cylinders 4
Klepspeling in koud 0,11-0,15 mm
Klepspeling uit koud 0,16-0,20 mm
Carb. stelschr. 2,5 slag(en)
Luchtdr. voor 1,8 (2,0) Bar
Luchtdr. achter 2,0 (2,3) Bar

Aanhaalkoppels
Bougie 17,5
Zekeringsmoer
Klepsteller 27
Oliefilterdeksel 15
Uitlaat voor 7
Uitlaat achter 10
Vooras 105
Achteras 105
Cylinderkopbouten 10
Remcylinder 35
Zijstandaard

Vloeistoffen
vorkolie / poot 269 cc SAE 10W
Motorolie z. filter 2,3 ltr. SAE 20W40
Motorolie m. filter 2,6 ltr.
Remvloeistof DOT 4
Versn.bakolie -
Brandstof 18,5 ltr.
Koelvloeistof luchtgekoeld
 

synchroon schroeven of idle mix schroeven?
Stomme is dat de motor altijd goed gelopen heeft en ik, los van de synchroonschroeven, niets veranderd heb...

Het probleem moet hem dus hier in zitten (alles is doorgeblazen met perslucht en alle openingen zijn open)

Er zijn 3 afstellingen, idd 2 van 2,5 maar dit is voor het australische en UK modellen.
Bij niet US of UK modellen moest ik 2 slagen uit draaien?

heb ze met het blote oog synchroon gezet (stonden heel erg uit balans) en daarna was het de bedoeling om het met een DIY carb tune setup de finetune te doen.

Zover is het helaas nooit gekomen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan