Slap excuus voor afsnijden op snelweg

Dampkring

Die hard MF'er
30 okt 2003
387
0
Lekkerkerk
Gisteren avond onderweg naar mijn training. Rijdt ik richting capelle a/d ijssel, wordt ik daar praktisch van de weg afgedrukt door een koekblikker waarvan ook nog een de knipperlichten naar de knoppen waren. Dus bij het eerst volgende stoplicht naast deze "meneer" gaan staan en gevraagd of ie eigenlijk wel wist wat die dingen aan de zijkant van zijn auto waren want die spiegels leker nog wel als nieuw.

Zegt meneer tegen mij, omdat ik een dubbele brandende koplamp heb, dat hij dacht dat ik een auto was die heel ver achter hem reed. :? Met andere woorden, hij had kennelijk ook nog last van een stijve nek en heeft nooit opzij gekeken toen hij van baan wilde wisselen.

Was na deze opmerking redelijk uit het veld geslagen. Nog nooit heb ik zo'n opmerking gekregen. Was dan eigenlijk ook gewoon met stomheid geslagen.
 
Dan zou jij toch wel een auto zijn met heeeele felle koplampen die door de lucht vliegt ofzo...
 
Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar zo was het toen ik de machine kocht en ik ga er vanuit dat dat ook zo af fabriek is gemaakt. Maar de veronderstelling dat je een auto ver achter je ziet, mag nog geen reden zijn om niet in je spiegels en naast je te kijken lijkt mij.

Zou dat wel eens willen weten nu hoe het wettelijk geregeld is. Mag het beide koplampen aan, of moet een van de twee uit. Ik weet het nu niet meer zeker. Ben er in ieder geval nog nooit voor aangehouden.
 
Zou dat wel eens willen weten nu hoe het wettelijk geregeld is. Mag het beide koplampen aan, of moet een van de twee uit. Ik weet het nu niet meer zeker. Ben er in ieder geval nog nooit voor aangehouden.
Het mag mits... / Het mag niets als...
Het heeft er mee te maken dat een denkbeeldige rechthoek getrokken over beide koplampen uit minimaal XX % het glas van je koplampen bestaat. (Kort gezegd, als je koplampen vlak bij elkaar staan mag het, als er veel ruimte tussen zit niet).

Ik ben ff te lui om de precieze tekst nu op te zoeken.
 
In dat geval zit ik aan de goede kant van de wet. Koplampen staan strak tegen elkaar zonder tussenruimte.
Pfoeh he, scheelt weer dan.

Bedankt trouwens voor het antwoord.
 
Slap excuus, ok. Maar wel eerlijk, denk ik. Ik kan me voorstellen dat als ie alleen heel vluchtig in zijn spiegels kijkt, dat ie het verkeerd interpreteert. De meeste koekblikkers kijken vooral naar auto's. En als ze dan vluchtig iets zien dat op een auto lijkt, zullen ze dat ook als auto interpreteren.

Knappe gozer die via zijn achteruitkijk spiegel ziet als 2 motorlampen die nog geen 10 cm uit elkaar zitten als 2 aparte lampen opmerkt. |(
Je ziet 1 lamp, als je teminste kijkt. :z
Nou, ik zie over het algemeen wel degelijk dat het twee lampen zijn, hoor. :?
 
Slap excuus, ok. Maar wel eerlijk, denk ik. Ik kan me voorstellen dat als ie alleen heel vluchtig in zijn spiegels kijkt, dat ie het verkeerd interpreteert. De meeste koekblikkers kijken vooral naar auto's. En als ze dan vluchtig iets zien dat op een auto lijkt, zullen ze dat ook als auto interpreteren.Nou, ik zie over het algemeen wel degelijk dat het twee lampen zijn, hoor. :?


:^
 
Zegt meneer tegen mij, omdat ik een dubbele brandende koplamp heb, dat hij dacht dat ik een auto was die heel ver achter hem reed.
Wel, je moet toegeven, het is wel een origineel excuus :}
Op mijn officiele (dwz niet geimporteerde) Africa Twin had ik ook 2 lampen die altijd samen branden (dim en grootlicht). Vroeger (of misschien nog steeds?) had je in Duitsland beperkingen met 2 lampen (alleen toegestaan met grootlicht), in Nederland dacht ik niet?
 
Mijn sv heb ook alle twee de koplampen branden en die zitten niet echt strak naast elkaar..

Lijkt me sterk dat dat niet zou mogen als die zo fabrieksaf wordt geleverd :?
 
Automobilisten kijken (tegenwoordig) gewoon niet/te weinig in de spiegels. Ze klappen het koekblik er zo maar voor. Ook al ben je sneller.
Het is het principe van "ze wachten maar op mij". Zeer, zeer irritant en vermoeiend.
 
Toch vreemd: Je hebt net een paar secondes geleden een motor (half) ingehaald met de auto, stuurt dan te vroeg naar rechts en zegt dan vervolgens dat je dacht dat er een auto ver achter je zat. Da's niet alleen slecht spiegelen, da's een ernstige geheugenstoornis gecombineerd met selectieve blindheid :?
 
Toch vreemd: Je hebt net een paar secondes geleden een motor (half) ingehaald met de auto, stuurt dan te vroeg naar rechts en zegt dan vervolgens dat je dacht dat er een auto ver achter je zat. Da's niet alleen slecht spiegelen, da's een ernstige geheugenstoornis gecombineerd met selectieve blindheid :?
:? Ik denk dat t zo was dat de motor de auto ging inhalen... :? :?
 
Volgens mij moet die kakdoosbewoner eens langs de opticien. Je zal degenen met onvoldoende zichtvermogen de kost moeten geven ......



Lang leve de periodieke medische controle voor behoud van het rijbewijs.
 
Bij slecht zicht is het misschien wel mogelijk om die vergissing te maken?
Wat is overigens de toegevoegde waarde van twee koplampen?
 
Bij slecht zicht is het misschien wel mogelijk om die vergissing te maken?
Wat is overigens de toegevoegde waarde van twee koplampen?
Meer licht? Je kunt in principe dan 2x 55W (oid) aan licht op de weg laten schijnen ipv 1x.

En bij een motor met twee koplampen is het imho wel mooier als ze ook allebei branden, afgezien van de extra lichtopbrengst.
 
Knappe gozer die via zijn achteruitkijk spiegel ziet als 2 motorlampen die nog geen 10 cm uit elkaar zitten als 2 aparte lampen opmerkt. |(
Je ziet 1 lamp, als je teminste kijkt. :z

En hoe dicht denk je dat de lampen van een auto bij elkaar lijken te zitten als deze 100 meter achter je zit en je dan ook nog eens in je verkleinende spiegel kijkt?

Neemt natuurlijk niet weg dat die gewoon over zijn schouder moeten kijken en moet knipperen.
 
[me]sictc denkt nog eens na
[/me]


jij werd afgesneden omdat hij dacht dat je een auto was... vind hij het normaal om auto's WEL af te snijden dan :?

is een auto niet breder dan een gemiddelde motor ? B|

misschien toch wat vlotter rijden de volgende keer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan