Slappe ketting

Evil Karma

Rookie
18 okt 2004
22
0
Ede
Hoi ik ben Bas ik ben nieuw hier en zit met een vraag

Ik heb net een kawa ZX7R gekocht uit 98 maar ik vind de ketting nogal slap hangen dat heb ik ook tegen de handelaar verteld waar ik hem heb gekocht maar vertrouw hem om bepaalde redenen niet meer hij zegt dat dat hoort maar mijn ketting klappert heel erg ook tijdens het rijden

wie weet of dit normaal is en of er iets aan te doen is?? :?
 
Vreemde vraag, maar bij je rijles wordt toch al geleerd dat je je ketting van tijd tot tijd weer moet stellen? Staat ook in je boekje van je motor. Je moet hem trouwens ook smeren...
 
achterwiel los en dan iets naar achter zetten, ik zet de ketting meestal met een 1 á 2 cm ruimte vast
 
Nieuwe ketting: afstellen
Oude ketting: vervangen

Oh en een klapperende ketting is ni goed ni.
 
ketting opspannen zeggen ze daartegen...

achterwiel as losvijzen, dan span je je wiel wat naar achter dmv de 2 vijsjes op je swingarm(beide evenveel natuurlijk), en as weer vastzetten

en ziedaar je ketting mooi opgespannen.

je moet een speling hebben van 2.5cm(dus je ketting moet onderaan 2.5cm kunnen bewegen van boven naar onder)

suc6
 
Nou dat is het hem juist hij geeft bijna 4 tot 5 cm speling als ik er op zit en dat is normaal zegt de handelaar omdat het tand wiel niet in het midden zou staan??? maar ketting is vet en redelijk nieuw nog

Er werd gezegt dit is een kawa kwaal
 
Dealers zijn gehaaid.

Is helemaal geen kawa kwaal. Heb je garantie gekregen? Dan zou ik toch zorgen dat die kerel het zaakje in orde brengt.

(En anders naar de familie advocaat. Ben ik tegen maar je moet toch vooruit)
 
bull shit, gewoon ff goed opspannen en je zal er geen last meer van hebben.

___

zou het ook kunnen dat je achterwiel al helemaal achteraan zit? en dat die dealer te lui was om de ketting te verkorten? zou je even moeten nagaan
 
Heel erg bedankt allemaal ik ga het een en ander even proberen heel erg bedankt

Groetjes Bas
 
ketting opspannen zeggen ze daartegen...

achterwiel as losvijzen, dan span je je wiel wat naar achter dmv de 2 vijsjes op je swingarm(beide evenveel natuurlijk), en as weer vastzetten

en ziedaar je ketting mooi opgespannen.

je moet een speling hebben van 2.5cm(dus je ketting moet onderaan 2.5cm kunnen bewegen van boven naar onder)

suc6


FF een stomme vraag tussendoor, ben ik de enige die als hij zijn ketting spant, dan de bouten heeft aangedraait, weer opnieuw kan beginnen, omdat de ketting ineens te strak staat?? Of doe ik iets verkeerd. Ik rij btw een zx-6r uit '98
 
Een ketting moet (tenminste bij mijn moto) met een 1 persoon EROP onderaan 2 tot 3 centimeter op en neer kunnen bewegen.

simpel he!

Groeten GM
 
FF een stomme vraag tussendoor, ben ik de enige die als hij zijn ketting spant, dan de bouten heeft aangedraait, weer opnieuw kan beginnen, omdat de ketting ineens te strak staat?? Of doe ik iets verkeerd. Ik rij btw een zx-6r uit '98


Ketting spannen op het strakste punt. Effe testen door het wiel rond te draaien.

As "handvast" draaien. Speling controleren en eventueel corrigeren.

As goed vast zetten.

Ik weet niet hoe een ZX-6 zijn as heeft bevestigd maar al zit hij vast met 2 moeren dan deze om en om vast draaien. Links een beetje rechts een beetje.
 
Ketting spannen op het strakste punt. Effe testen door het wiel rond te draaien.

As "handvast" draaien. Speling controleren en eventueel corrigeren.

As goed vast zetten.

Ik weet niet hoe een ZX-6 zijn as heeft bevestigd maar al zit hij vast met 2 moeren dan deze om en om vast draaien. Links een beetje rechts een beetje.

Top! hij zit vast met één moer, maar ik ga het proberen :}
 
Dealers zijn gehaaid.

Is helemaal geen kawa kwaal. Heb je garantie gekregen? Dan zou ik toch zorgen dat die kerel het zaakje in orde brengt.

(En anders naar de familie advocaat. Ben ik tegen maar je moet toch vooruit)

Ik zou nooit meer terug gaan naar die motorzaak zeg...

Beetje simpel om te zeggen dat dat zo hoort... B|
 
FF een stomme vraag tussendoor, ben ik de enige die als hij zijn ketting spant, dan de bouten heeft aangedraait, weer opnieuw kan beginnen, omdat de ketting ineens te strak staat?? Of doe ik iets verkeerd. Ik rij btw een zx-6r uit '98

mijn zx9 heeft heel weinig verschil in spelling met of zonder berijder. echter kan er een strak of los gedeelte in zitten. dat overkomt mij ook regelmatig, maar wat ik heel vaak merk, is dat als het vet zijn werk begint te doen, dat hij gelijk een stuk losser komt te staan. uiteraard heb ik dan weer een keer te laat ingevet, maar dat overkomt iedereen wel eens ( mij veel te vaak natuurlijk maar bon ). de laatste keer had ik hem afgesteld en ingevet. daags erop had hij denk ik wel 7 cm spelling. beetje aandraaien en geregeld. nu loopt hij weer super lekker. ketting heeft er geloof ik al 13000 op zitten, dus komt allemaal wel een keer goed met mij :+
 
FF een stomme vraag tussendoor, ben ik de enige die als hij zijn ketting spant, dan de bouten heeft aangedraait, weer opnieuw kan beginnen, omdat de ketting ineens te strak staat?? Of doe ik iets verkeerd. Ik rij btw een zx-6r uit '98

Toen ik het voor de eerste keer deed vergat ik de spanners te ontlasten voordat ik de as losdraaide met als resultaat dattie ook meteen te strak stond. Dus ik doe nu het volgende:

* straktste punt opzoeken
* kettingspanners net ontspannen (maar niet helemaal los). Vaak controleer ik nog even of er geen water is blijven staan in de achterbrug doordat de ontwateringssleuven in de spanners met zooi verstopt zitten.
* asmoer wat losdraaien
* kleine gelijke slagen aanspannen tot de speling van de ketting klopt (bij mijn motor kan ik dat handig met een schuifmaat nameten of links en rechts gelijk zijn)
* asmoer vast
* wiel even draaien en meten of de minimale speling over de hele ketting nog klopt
* kettingspanners tikkie strakker vast zetten + borgmoer vastzetten
 
ik span m´n ketting eigenlijk nooit :X

als hij nieuw is doet m´n dealer het na een paar weekjes gratis even naspannen. en meestal moet er weer een nieuwe achterband in voordat hij slap hangt... ;)

heb nog niet eens zo´n grote ringsleutel om m´n as los te krijgen!
 
Je ketting kan beter iets teveel speling hebben dan te weinig. Bij een te strakke ketting slijt de boel iets te hard.


als je je ketting te strak zet gaan je lagers naar de klote van je voorste tandwieltje en dat is niet leuk
beter te los dan te strak dus
 
Terug
Bovenaan Onderaan