Slecht lopen CBF600 na onderhoud

The Green Peril

Die hard MF'er
27 nov 2007
384
0
Dag allemaal,

vandaag een groete beurt gegeven aan een Honda CBF600 (bouwjaar 2004, met carburateurs) van een vriend van mij. Is allemaal prima gegaan maar de motor loopt erg slecht nu.

Het lijkt alsof de machine maar op 2 van de 4 cilinders loopt. De uitlaatbochten van cilinders 1 en 3 (van links naar rechts, gezien vanaf zittend op de motor) worden heet. Cilinders 2 en 4 niet.

Wat hebben wij allemaal gedaan naast een hoop checken van kabels:
- Olie ververst incl. filter (net iets boven max op de pielstok, gemeten voordat de machine gelopen heeft)
-Bougies vervangen (waren eerste keer iets te vast aangedraaid. Los gedraaid en met juiste moment vast gezet)
-Luchtfilter bekeken en schoongemaakt.

Alle aansluitingen op de tank etc zitten zoals ze zouden moeten zitten. Aan carburateurs hebben wij niets veranderd.

Als iemand een idee heeft wat het probleem en is nog belangrijker, hoe het te fixen, heel graag.

Alvast heel erg bedankt.

Sven
 
Laatst bewerkt:
He hallo,

voor zover we weten zitten de bougiekabels goed aangesloten. Maar kan iemand voor de zekerheid vermelden hoe de ignition coils op de cilinder zitten??? (Dus ignition coils vanaf aansluiting boven, en de cilinders van links gezien zittende op de motor).

Willem1940, kan op de link niet echt informatie vinden over de deo test? Kun je hem kortstondig uitleggen??

Nog wat extra informatie:
Als we de choke uittrekken gaat heftig stotteren en valt de motor stil.

Bij voorbaat dank voor de info!!!

Groeten
 
He hallo,

voor zover we weten zitten de bougiekabels goed aangesloten. Maar kan iemand voor de zekerheid vermelden hoe de ignition coils op de cilinder zitten??? (Dus ignition coils vanaf aansluiting boven, en de cilinders van links gezien zittende op de motor).

Willem1940, kan op de link niet echt informatie vinden over de deo test? Kun je hem kortstondig uitleggen??

Nog wat extra informatie:
Als we de choke uittrekken gaat heftig stotteren en valt de motor stil.

Bij voorbaat dank voor de info!!!

Groeten

de deo of remmenreiniger spuiten in de richting van de rubbers en alles wat maar valse lucht kan zuigen, gaat de motor dan anders lopen heel hoog, dan zuigt de motor daar in de buurt waar je spuit ergens valse lucht.

pas op met evt vonkjes e.d vanwege brandgevaar
 
de bougiekabels zitten in paren aangesloten.
dus 1 bobine zit op cil 1 en 4.
en de andere bobine zit op cil 2 en 3.
als dat niet werkt verwissel je de zwakstroomdraden van de bobines.

de deo test is om te controleren of er valse lucht via de inlaatrubbers aangezogen wordt.
als je de motor stationair laat lopen en dan deo rond de inlaatrubbers spuit, moet de motor erop reageren met een veranderend toerental.

ik denk overigens niet dat de motor werkelijk valse lucht aanzuigt.
het symptoom voor valse lucht aanzuigen is een slecht afstelbaar en wisselend stationair toerental.
 
als ik je verhaal zo lees zou ik de bougies maar eens omdraaien, of 2 ouwe terug zetten in de cilinders die koud blijven. Iemand die niet de kunde heeft om ze normaal vast te draaien, maar knijter vast |( .......die persoon is ook wel in staat om het porselein te breken. :X

Leg die persoon helijk even uit dat het prachtig is om zelf te sleutelen, zelfs te prijzen dat mensen het proberen. Maar ze moeten weten waar ze aan beginnen. En andre seerst een keer samen doen met iemand die het wel weet.




Simpele goedkope test, en dan heb je dat maar uitgesloten suc6

en je weet zeker dat de plus en massa draad van beide bobines goed zitten? (ver genoeg erop, goed op de steekpooltjes.
 
.Bedankt allemaal voor de tips! Kwam er gisterenavond achter toen ik het bedradings-schema in het werkplaatshandboek las dat de bougiekabels inderdaad niet in de juiste volgorede zitten. Gaan we dalijk goed zetten en dan loopt de machine als het goed is prima.

Overigens, alles is met een momentsleutel telkens vastgedraaid (en niet knijter vast B| ). Iedereeen hier is ooit eens begonnen met sleutelen en heeft vast wel eens blunders begaan, punt is dat er wel het lef in zat om het te doen. Met elkaars hulp krijgen we het dan ook weer gefixt ;) .

Inmiddels zijn we dan ook zo geoefend dat we de complete machine gestript en weer opgebouwd hebben binnen een halfuurtje :+

Zal nog laten weten of het gelukt is.

:W
 
Laatst bewerkt:
Bougies vastzetten met momentsleutel hoeft echt niet hoor, dat gaat meestal maar een paar keer goed. Heel vaak moeten ze volgens het boek wel met 25 Nm vast ofzo, dat is veel voor zo'n kwetsbare schroefdraad. Gewoon met hand draaien tot aanslag en dan met gezond verstand met bougiesleutel vastzetten.
 
Laatst bewerkt:
Bougies vastzetten met momentsleutel hoeft echt niet hoor, dat gaat meestal maar een paar keer goed. Heel vaak moeten ze volgens het boek wel met 25 Nm vast ofzo, dat is veel voor zo'n kwetsbare schroefdraad. Gewoon met hand draaien tot aanslag en dan met gezond verstand met bougiesleutel vastzetten.

Zo doe ik het ook.
Maar de eerste paar keren heb ik echt wel even een momentsleutel gebruikt.

Het valt me overigens op, dat veel bougies echt kneitervast zitten. Deels komt dat door corrosie ed, maak toch ook door het erg enthousiast vast zetten.
 
*O* Gelukt *O*

Net de motor weer gestript en de bougiekabels op de juiste cilinders aangesloten. Opgebouwd, starten en draaien als een tierelier :Y . Choke werkt ook weer, alle uitlaatbochten worden ook weer heet.

Bedankt allemaal voor de nuttige tips :W .
 
Nouuuuuuu, voor ons was het een soort van grote :+ .

We hebben nog wel een heel stuk meer gedaan als wat ik zo snel hier heb geschreven (en wat wel goed is gegaan :P ).

Alleen binnenkort nog voorband, remblokken voor/achter en remvloeistof vervangen en dan kan de CBF er weer een tijd tegenaan :] .
 
Terug
Bovenaan Onderaan