Slecht lopende Fireblade

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.190
6.644
Uden
Ik zit met een raadsel welke misschien voor een èchte techneut géén raadsel is.
Mijn Fireblade van 92 heeft telkens een slechte koude start. Loopt dan op 2 cilinders.
Vorige keer heb ik de bougies er uitgehaald en schoongemaakt, de carburateurs even opengemaakt en opnieuw schoongemaakt in de ultrasoon en de bobines gecheckt. De laatste waren goed.
Alles weer in elkaar gezet en de motor draaide als een zonnetje. Lekker warm laten draaien en toen weer uitgezet. Nu staat hij weer enkele dagen stil en dacht ik; ik zal hem nog even laten lopen en dan een blokje om.
Wat denk je? Precies hetzelfde euvel. Weer 2 cilinders die niet meedoen. Hij gaat ook niet meer goed lopen. Net of er bougies kapot zijn 9f dat de stationaire sproeier(s) weer verstopt zitten.
Compressie had ik eerder al gemeten en die is prima.
Waar kan dit aan liggen? Verkeerde lucht/brandstof verhouding?
Carbs zijn gesynchroniseerd maar misschien heb ik daar iets over het hoofd gezien?
Zelf verdenk ik dat er bougies kapot zijn. Zo op het ook zie ik er niets aan maar als ik die enkel eruit heb, schoonmaak en weer terugzet start en loopt hij prima.
Totdat hij weer helemaal koud is en dan gaat het mis bij het starten.
 
Ik zit met een raadsel welke misschien voor een èchte techneut géén raadsel is.
Mijn Fireblade van 92 heeft telkens een slechte koude start. Loopt dan op 2 cilinders.
Vorige keer heb ik de bougies er uitgehaald en schoongemaakt, de carburateurs even opengemaakt en opnieuw schoongemaakt in de ultrasoon en de bobines gecheckt. De laatste waren goed.
Alles weer in elkaar gezet en de motor draaide als een zonnetje. Lekker warm laten draaien en toen weer uitgezet. Nu staat hij weer enkele dagen stil en dacht ik; ik zal hem nog even laten lopen en dan een blokje om.
Wat denk je? Precies hetzelfde euvel. Weer 2 cilinders die niet meedoen. Hij gaat ook niet meer goed lopen. Net of er bougies kapot zijn 9f dat de stationaire sproeier(s) weer verstopt zitten.
Compressie had ik eerder al gemeten en die is prima.
Waar kan dit aan liggen? Verkeerde lucht/brandstof verhouding?
Carbs zijn gesynchroniseerd maar misschien heb ik daar iets over het hoofd gezien?
Zelf verdenk ik dat er bougies kapot zijn. Zo op het ook zie ik er niets aan maar als ik die enkel eruit heb, schoonmaak en weer terugzet start en loopt hij prima.
Totdat hij weer helemaal koud is en dan gaat het mis bij het starten.
Welke 2 cilinders doen niet mee? Delen die misschien een bobine?
 
Welke 2 cilinders doen niet mee? Delen die misschien een bobine?
Yep, cilinders 2 en 3. Die zitten op dezelfde bobine. Ik heb ze ook al een keer omgewisseld maar geen verschil, buiten 1 en 4 dan beginnen te kloten.
De bobines zijn primair en secundair doorgemeten en waren goed.
Zou het ook gewoon kunnen dat die 2 bougies niet meer goed zijn? Dat teveel geleden hebben de eerste keer en nu meteen vet slaan waardoor er een goede vonk ontbreekt?
Ik ben zo eigenwijs om dezelfde bougies terug te zetten en had misschien nieuwe moeten halen.....
Ik weet niet of je een bougie kunt doormeten en er zo achter kunt komen of ze nog goed zijn....?
 
Laatst bewerkt:
Yep, cilinders 2 en 3. Die zitten op dezelfde bobine. Ik heb ze ook al een keer omgewisseld maar geen verschil, buiten 1 en 4 dan beginnen te kloten.
Bedoel je nu met dit zinnetje dat de fout meegaat naar de andere cilinders? In dat geval heb je waarschijnlijk de oorzaak gevonden? De bobine die moeilijk doet? Ik denk dan niet dat de oorzaak in het benzine circuit zit.
 
Eerst inderdaad even goed checken (of verwoorden) of het probleem met de bobine mee verhuisd. Daarna zou ik gewoon beginnen met een setje nieuwe bougies.
 
Ik bedoel dat cilinder 2 en 3 niet meedoen ongeacht de bobine die er aanhangt.
Ik verdenk de bougies maar die heb ik er enkele jaren geleden nieuw ingezet en daarna misschien 1x mee gereden. Toen heeft hij lang stilgestaan en bij het starten liepen de carbs over. Dus starten, lekken, uitzetten, starten en weer lekken en zo een hele tijd door. Op een gegeven ogenblik waren de rubbers van de carbs weer volgezogen en stopte het lekken maar liep hij niet meer goed. Misschien heb ik daarmee de bougies van 2 en 3 teveel beschadigd. Ik heb toen de desbetreffende bougies schoongemaakt en toen liep hij weer normaal. Ik weet dat de bougies van zo'n oudere Blade erg gevoelig zijn voor een (koude) mis-start maar ik had eigenlijk niet verwacht dat het direct zoveel impact zou hebben op het kaarsje.
Ik zal eerst eens een nieuw setje bougies halen. Zit nu ook de "gewone" bougie en geen iridium.
Zijn die laatste wat minder gevoelig?
 
Ik verdenk toch de bougies, na "verzuipen" kunnen bougies inwendig doorslaan.
Is het veel werk om de bougies te vervangen? anders kun je ze nog wisselen met de cilinders die het wel doen.
En als de bougies goed bereikbaar zijn haal je eigenlijk geen winst uit irridium bougies.
 
Ik verdenk toch de bougies, na "verzuipen" kunnen bougies inwendig doorslaan.
Is het veel werk om de bougies te vervangen? anders kun je ze nog wisselen met de cilinders die het wel doen.
En als de bougies goed bereikbaar zijn haal je eigenlijk geen winst uit irridium bougies.
Op zich heb ik hem nu zo vaak in en uit elkaar gehad dat bougies wisselen een fluitje van een cent is.
Ik zal eens 4 gewone bougies bestellen en eens kijken wat dat oplevert.
Ben ook bang dat ze inwendig doorslaan maar ik zag er verder niets aan de eerste keer, behalve dat ze zwart waren na al die keren starten en weer uitzetten.
Begrijp ik het goed dat als ze een keer doorgeslagen zijn, ze eigenlijk kapot zijn? En eigenlijk niet meer te gebruiken.
 
Een jaar of wat geleden had ik mijn fireblade al klaar staan om een rondje te rijden.
Je kent het wel, motor uit de schuur geworsteld, even laten lopen, uit, pak aan helm op handschoenen aan poort open zetten,
Starten en na 3 seconden afslaan en niet meer fatsoenlijk aan te krijgen.
Wel willen aanslaan maar ook op minder cilinders lopen.
4 nieuw bougies er in en alles weer o.k.
Na opzoeken onderhoud bleken ze er wel al rond de 14K in te zitten.

Ik heb nog even gegoogeld naar het fenomeen doorslaan, daar zijn verschillend meningen of ideeën over,
maar het komt vaker voor als men te veel zomaar even start en/of te veel of te lang de choke gebruikt.
Bougies reinigen zichzelf bij hoge temperaturen en die bereik je niet zonder een flink stuk te rijden.
 
Ik heb nog even gegoogeld naar het fenomeen doorslaan, daar zijn verschillend meningen of ideeën over,
maar het komt vaker voor als men te veel zomaar even start en/of te veel of te lang de choke gebruikt.
Bougies reinigen zichzelf bij hoge temperaturen en die bereik je niet zonder een flink stuk te rijden.
Een paar koude starts met choke en de motor niet echt warm rijden,zijn inderdaad de ideale manier om bougies om zeep te helpen.
Te veel benzine door fout in de carburateur heeft hetzelfde effect,en irridium bougies kunnen er inderdaad nog slechter tegen.
 
kak :+

vacuum poortjes ook dicht in de aanzuigbuizen? te lage compressie met koude motor?
Alles gecheckt en 100% goed.
Ik ga voor de bougies.
De tip van @Rr kende ik nog niet en ga ik ook eens proberen.
En dan koop ik setje van 4 nieuw om achter de hand te houden😉
Hier nog een interessant stukje van iemand die ook verschillende pogingen heeft gedaan om bougies schoon te maken.
Ter leering en vermaeck:
 
Terug
Bovenaan Onderaan