Slecht lopende FJR

Rem750

MF'er
3 sep 2005
136
2
Eindhoven
Goedenavond,
Onlangs heb ik een FJR gekocht met 90K
op de teller bij een grote motorzaak.
Nu had ik gemerkt dat deze in lage toeren zeer beroerd liep en ben er dus mee terug gegaan om dit te laten verhelpen.
Helaas heeft deze reparatie niet geholpen en blijf ik met een bokkende en nog net niet afslaande motor zitten
Dit gemeld bij de motorzaak in kwestie en zij gaan nu de nokkenasketting vervangen.
Mijn vraag is wat dit te maken heeft met het slechte lopen van de motor in lage toeren?
Mijn vrees is namelijk dat dit de klacht niet zal gaan verhelpen.
Wat heeft een ketting die mogelijk versleten is voor een effect op het slechte lopen in lage toeren?
Met vriendelijke groet
Remco
 
Naar mijn idee is de ketting stuk of heel, hij is nog heel anders had je een heel ander probleem. Mischien denken ze dat ie van tijd af is ? lijkt me niet mogelijk met een ketting eigenlijk. Maar goed ze gaan er wat mee doen dus mischien gewoon een beetje vertrouwen? en anders vraag je het hun gewoon. Of ze hebben hem al vervangen en denken dat ie niet op tijd staat?
 
Naar mijn idee is de ketting stuk of heel, hij is nog heel anders had je een heel ander probleem. Mischien denken ze dat ie van tijd af is ? lijkt me niet mogelijk met een ketting eigenlijk. Maar goed ze gaan er wat mee doen dus mischien gewoon een beetje vertrouwen? en anders vraag je het hun gewoon. Of ze hebben hem al vervangen en denken dat ie niet op tijd staat?
zo was het ooit, maar tegenwoordig zijn distributie en timing op zulk niveau met elkaar gelinkt om aan de uitstootnormen te voldoen, dat er overal voelers zitten en sensoren , die weer gelinkt zijn met je ECU van je injectie etc etc..
Zelfs een licht opgerekte ketting kan al een verstoring geven, een niet goed werkende nokkenas of krukassensor..
De tijd dat je een carburateur had die maar wat benzine naar binnen gooide als je de gasklep opentrok legt helaas al ver achter ons
Vooral in auto's zie je dit terug, en door alles lichter te maken en downsizen, rekken ook de lichtere kettingen vaak op, met de daarbij behorende problemen en onkosten..
Ook is de tolerantie zo klein, dat een versprongen ketting meestal einde oefening is voor kleppen en of kop
 
90000 Km is voor een normaal goed onderhouden FJR helemaal niks. De nokkenasketting spanner moet vervangen worden rond de 80000 Km, klepspeling moet om de 40000 gecontroleerd en eventueel gesteld worden. In dit geval zou ik eerst zeker willen weten of de nokkenasketting spanner vernieuwd is. Is deze niet meer goed dan kun je dit soort effecten krijgen. Breekt die ketting hierdoor dan is het echt huilie, huilie.
 
Een euvel bij de FJR is vaak dat ze te weinig tegendruk hebben. Je gaat met een nokkenasketting geen resultaat behalen. Duw de uitlaat eens dicht bij een stationair draaiende motor en je merkt gelijk dat je een boel backfir en en gestotter minder hebt. Zit er een after market uitlaat op???
 
Deze kan ik ook niet rijmen..🤔
Hebben ze het diagnostisch scherm geraadpleegd?, welke code geeft ie mogelijk aan.?
En mag voor je hopen dat dit n garantie gevalletje is want dit kost n paar knaken, niet zozeer de ketting maar de arbeidsuren voordat die toegankelijk is, hele kuipwerk moet eraf 🥴
 
Eerst uitlezen en dan alle vacuümleidingen onder de tank controleren. Kapotte inlaatluchtdruksensor heb ik wel eens gezien. En synchroniseren vinden ze altijd wel prettig als ze niet mooi rond lopen.
 
De uitlaten zijn origineel volgens de motorzaak zouden de kleppen gesteld zijn bij 80k
Onlangs zijn de bougies vervangen en een of andere sensor en hebben ze de motor ook gesynchroniseerd.
Ook dit heeft de klacht niet verholpen.
Als de schotten in de uitlaat kapot zijn zou dit dan ook deze klacht kunnen geven qua tegendruk zeg maar
 
Goedenavond,
Onlangs heb ik een FJR gekocht met 90K
op de teller bij een grote motorzaak.
Nu had ik gemerkt dat deze in lage toeren zeer beroerd liep en ben er dus mee terug gegaan om dit te laten verhelpen.
Helaas heeft deze reparatie niet geholpen en blijf ik met een bokkende en nog net niet afslaande motor zitten
Dit gemeld bij de motorzaak in kwestie en zij gaan nu de nokkenasketting vervangen.
Mijn vraag is wat dit te maken heeft met het slechte lopen van de motor in lage toeren?
Mijn vrees is namelijk dat dit de klacht niet zal gaan verhelpen.
Wat heeft een ketting die mogelijk versleten is voor een effect op het slechte lopen in lage toeren?
Met vriendelijke groet
Remco
Koop ontbinden, laten ze het maar oplappen op eigen kosten, als het opgelapt is kun je hem nogmaals kopen voor het huidige bedrag of aangepast bedrag en overwegen of je deze motor dan nog fijn vind.

db
 
Als de schotten in de uitlaat kapot zijn zou dit dan ook deze klacht kunnen geven qua tegendruk zeg maar
Lijkt mij dat je dit moet horen, een FJR maakt origineel helemaal niet zoveel herrie. En of het originele pijpen zijn zie je zo, vanaf 2013 ziet alleen de einduitgang klein beetje anders uit. Maar je kunt het gewoon vergelijken met een of andere afbeelding.
Koop ontbinden, laten ze het maar oplappen op eigen kosten, als het opgelapt is kun je hem nogmaals kopen
Je moet ze natuurlijk wel in de gelegenheid stellen om het te maken. Ik neem aan dat hij zo niet is afgeleverd, zou wel erg lomp zijn en wordt het een ander verhaal. Goed onderhouden FJR loopt feilloos, zoals nagenoeg alle motoren.
 
Ik wil ze zeker wel de kans geven om het probleem op te lossen.
Vind alleen de aanname om dan maar gelijk de nokkenasketting te vervangen een rare gang van zaken.
Maar ga nu voor de derde keer terug met hetzelfde probleem en dat vind ik wel spijtig.
Ik hoop dat het in orde komt
 
Ik wil ze zeker wel de kans geven om het probleem op te lossen.
Vind alleen de aanname om dan maar gelijk de nokkenasketting te vervangen een rare gang van zaken.
Maar ga nu voor de derde keer terug met hetzelfde probleem en dat vind ik wel spijtig.
Ik hoop dat het in orde komt
Als de nokkenasketting veel slijtage vertoont werken de nokkenassen niet meer "op tijd".
 
Vind alleen de aanname om dan maar gelijk de nokkenasketting te vervangen een rare gang van zaken.
Ja, dat is misschien een rare gang van zaken. Maar een beetje motorzaak hoort te weten dat de kettingspanner van de nokkenas bij een FJR op tijd vervangen dient te worden. Het komt goed, want je hebt neem ik aan gewoon garantie. Is het MP in Veldhoven?
 
Bij slijtage vd ketting dat het blok slechter van gaat lopen….. :? …..komt het zo nauw dan, bij een fjr.
Bij moderne injectie wordt ook een nokkenassensor gebruikt naast de krukassensor, als de timing dan teveel verschilt t.o.v. elkaar door een te lange ketting of slechte spanner kan dat problemen veroorzaken.

(Niet dat het persé de oorzaak van dit slechte lopen is hoor.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan