Slecht lopende ZXR750

9 aug 2006
40
0
Voorthuizen
Hoi ik heb sinds deze week een Kawa ZXR750 uit 1989.

Nu heb ik de eerste 2 dagen er vrolijk op gereden.
Maar nu was ik een helm aan het testen bij een motorzaak en deed ik een proefrondje. Tijdens dit rondje begon hij in eens in te houden en 30 seconde daarna stond ik stil. Nu was ik vlak bij de motordealer en heb ik hem neergezet en de helm betaald. Daarna wulde hij niet meer starten. Dus die monteur had er ff naar gekeken en het accuwater gevuld en daarna met de startmonitor hem getart. Dus dacht ik een accuprobleem. Maar daarna rijd ik weg nar huis en gebeurd het zelfde na zo'n 3 a 4 kilometer. ik een poos gewacht ( 20 minuten ) om mijn broertje te bellen voor een nieuwe accu, start hij in een keer weer zonder er wat aan gedaan te hebben. Dus ik naar huis rijden.
Wil ik hem vandaag starten, start hij niet. Dus ik met de startkabels aan mijn auto en na 5 minuten proberen had ik hem aan de praat. Tijdens het starten heb ik heel even het gas open gehad en daarna niet meer. de hele tijd geprobeert en in 1 keer deed hij het. In het begin heeel slecht en wilde hij bijna neit stationair lopen maar later met iets choke erbij rok hij iets bij.
Nu loopt hij ff stationair en als ik dan iets het gas open, houd hij eerst heel even in en dan komt hij op toeren. Ook komen er onregelmatige plofjes uit de uitlaat bij het gasgeven en gas loslaten. dus ziet er uit als brandstofprobleem of valse lucht ofzo maar ik heb echt geen idee.
Kan iemand mij hier mee helpen. Heb ik net mijn rijbewijs kan ik nog niet rijden, :(

Alvast bedankt. :)

P.S. Weet iemand toevallig ook een online handboek over de zxr750 ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Voor dat werkplaatshandboek, kijk even hier: Het centrale werkplaatshandboeken topic deel 3

Als ik het goed begrijp start hij wel en rijdt hij wel, maar ben je even aan het rijden dan houd 'ie in en stopt hij er mee. Na enige tijd kan daarna kan hij weer starten?

Waar ik dan aan denk is: Als hij weer af slaat en je doet je tankdop open en probeert weer te starten (of je rijd een eindje met je tankdop open), doet hij het dan wel? Dan is je tankontluchting verstopt.
 
Ik heb vanochtend de tank al een paar ik open gehad ( dus hij was niet vacuum )en daarna heb ik dat starten geprobeert van hierboven en deed het dus nog niet. maar ik heb hem gestart gekregen ( met moeite ) met tank dicht. maar hij starte wel. En liep daarna een paar minuten gewoon ook al was ik aant gasgeven.

Het is ook niet de caburatie want dan zou er wat met alle 4 de cabarateurs wat moeten zijn.

Dus ik zit een beetje met mijn handen int haar. |(

Bedankt voor je snelle reactie
 
Spuit je stekerverbindingen bv van je onsteking eens in met kontaktreiniger. Zit je accupolen wel goed vast ? heb je een goede aardverbinding? kijk idd ook je benzinedop eens na op verstopping van opgehoopt vuil.Geen slangen afgeklemd? etc dus een goeie check doen aan je motorfiets.

Toch lijkt het op carburatie problemen, heeft de motor een tijdje stilgestaan ?

Mocht tie het nog niet vlot doen dan reply je maar ff terug.
 
Ja idd ik ben al vanalles aan eht bekijken vandaag. maar het stortregent nu hier dus ik dacht ik gaat ff vragen op het forum. 8-)

ik heb al bij mijn brandstof slangen gekeken of die goed doorliepen enzo.

Maar kan dit oo keen electrisch probleem zijn dan??
Want als ik hem eenmaal gestart heb gekregen en ik geef gas dan komt hij wel op toeren dus dat duid neit echt op een electrisch probleem denk ik.
Maar ik zou het zoiezo nog ff controleren

tnx,
Maar nog meer tips zijn altijd welkom, :P
 
Laatst bewerkt:
Het is zeer waarschijnlijk je brandstofpomp die ermee is opgehouden. Heb ik een paar weken geleden namelijk ook last van gehad. Ik kon steeds een paar km rijden voordat ie weer uitviel.

Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar anders moet je ff je brandstofpomp loshalen (die zit aan de rechterkant naast de achterveer) en dat zwarte kapje wat eropzit afhalen. Dan die je waarschijnlijk een weggebrand contact. Als dat zo is dan kan je er het beste een nieuwe brandstfpomp opzetten.

Na een paar dingen uitgeprobeerd te hebben heb ik er een universele brandstofpomp van de brezan opgezet, type QH 2980 en kostte ong 75,- Daarna heb ik er geen problemen meer mee gehad.
 
Oke ga ik dat even controleren vanavond. Ik heb net namelijk nog ff een half uurtje gereden en heb ik in 1 keer weer nergens last van.
Echt moeilijk storing zoeken zo als het niet specifiek ergens vandaan komt en niet konstant is. :P

Ik ga hem nu weer ff helemaal af laten koelen en kijken wat er dan gebeurd.
 
Het is zeer waarschijnlijk je brandstofpomp die ermee is opgehouden. Heb ik een paar weken geleden namelijk ook last van gehad. Ik kon steeds een paar km rijden voordat ie weer uitviel.

Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar anders moet je ff je brandstofpomp loshalen (die zit aan de rechterkant naast de achterveer) en dat zwarte kapje wat eropzit afhalen. Dan die je waarschijnlijk een weggebrand contact. Als dat zo is dan kan je er het beste een nieuwe brandstfpomp opzetten.

Na een paar dingen uitgeprobeerd te hebben heb ik er een universele brandstofpomp van de brezan opgezet, type QH 2980 en kostte ong 75,- Daarna heb ik er geen problemen meer mee gehad.

dat zou idd heel goed mogelijk zijn :Y
 
Ik heb ook zoiets gehad, was bij mij dus ook de benzinepomp... bekend kwaaltje van de zxr. Ik heb er nu een 2ehandsje in maar ga de volgende keer ook voor de Brezan optie. Dan weet je zeker dat je er een goede in hebt zitten...
 
Is de tank(bodem; zeefje op kraan) wel schoon en zweven er geen bladders in?

Te eenvoudig om niet eerst te checken.

Kijk met een zaklantaarn door de vulopening maar SCHAKEL die lantaarn OP AFSTAND want het schakelaartje is niet vonkvrij.
 
Kijk ook eens je luchtfilter na en wanneer is hij voor het laatst synchroon gezet.
1,5 week geleden ook ruzie gehad (na nieuw luchtfilter) ook na een paar km inhouden en ploffen. Bleek dat de carbs niet meer lekker synchroon stonden.
Is bij dit type hooguit een half uur werk.
Wel eerst je luchtfilter checken of dat nog schoon is anders meteen even vervangen.
 
Ik heb gister alles even los gehaald en zag geen rare dinge.
Heb verschillende dingen gecheckt.
De tank op vuil, benzinekraan of hij goed doorstroomde, brandstoffilter bekeken, Brandstofpomp de contacten erop gecheckt.
Ook heb ik het luchtfilter even los gehaald en de bougies gechecht.
Wel zag ik bij de bougies dat hij iets te arm loopt maar dat is eit de reden dat hij in 1 keer ofslaat want normaal loopt ie wel goed.

Weet iemand hoe ik hem zo iets rijker kan lopen lopen of moet ik hierbij de sproeiers verwisselen. Of zit er ook nog een luchtverstelling op? Of zou ik al een kleine verandering kunnen maken met het verstellen van de gasnaalden?

Gr.
 
Misschien moeten op de carbs luchtschroefjes ("C.O") een minuut of 5 naar vaster worden gesteld. Pas op, van elk de vorige stand onthouden anders dreigende onbalans. Na uitproberen van nieuwe/gewenste situatie, meestal dan nodig om na een flinke rit aan warme motor het stationairgas opnieuw in te regelen.
 
Brandstof pomp.

Zeer bekend kwaaltje van de zx6/r zx7/r zx/9r zxr400 zxr750

Brandstof pomp vervangen door een gebruikte dan wel een nieuwe.

Kans van 5 tot 25 % dat het aanstuur/beveiligings relais kaduuk is.

Zit vlak voor de ECU achter de accu, rechter zijde. Is ie kapot vervang em dan door een LPG safety relais. werkt exact hetzelfde. Is een stuk goedkoper dan een origineel.

N.B. de pompen van deze types zxen kun je onderling uitwisselen.
 
....

Na een paar dingen uitgeprobeerd te hebben heb ik er een universele brandstofpomp van de brezan opgezet, type QH 2980 en kostte ong 75,- Daarna heb ik er geen problemen meer mee gehad.

Effe een berichtje voor rijders die problemen hebben met de benzinepomp en deze vervangende willen kopen.
De nummers van QH (het merk van de pomp) zijn gewijzigd. Het gewijzigde nummer van de QH2980 is QFP171E en kost ongeveer 80 euro.
Het leek mij van belang om dit ff te melden want bij Brezan wisten ze dit niet direct.

Ik kwam hierachter toen ik de pomp op mijn Honda CB1 wilde vervangen (welke gelijk was aan de pomp van de Kawasaki).
 
Terug
Bovenaan Onderaan