Slecht op toeren komen scarabeo 500

Peter58

MF'er
16 sep 2021
80
11
Hallo mensen, ik ben hier nieuw, dank voor de aanmelding !

Om met de deur in huis te vallen heb ik de volgende vraag?
Na het bezine tanken (ja benzine) starte ik mn motor, paar grote knallen en niet meer willen lopen. Contact uit maar mn dachboard verlichting bleef branden. Accu ontkopeld, toen was dat weg. Stationair loopt hij wel maar bij gas geven gaat ie stotteren en slaat af met een knal. Sleutelen dus, uitgelezen maar geen storingen.
Ik heb gekeken naar de afsteling van de distrubutie ketting maar die staat goed.
Ik heb de injector vervangen, daar het stekkerhuisje los was gekomen.
Maar helpt niets, vreemde is als ik wat gas geef en hem wat op toeren weet te brengen blaast uit zijn gashuis.
Kleppen heb ik na gekeken maar daar mankeerd niets aan, wel een zwarte bougie.
Ik vermoed dat de ontsteking niet goed werkt, en verdenk de bdp sensor hier van.
Naar mijn gevoel geeft ie een vonk op het moment dat de inlaat kleppen open gaan.
Uitlaat heb ik er afgehaald om te kijken of die niet verstopt was, niet dus.
Het encoder wiel zit vast, krijg er geen beweging in, dus lijkt me het sterk dat deze verschoven is.
Iemand een sugestie?
 
Ik had 102 getankt, 98 scheint niet goed te zijn. Maar ondanks dat blíjft hij uit de inlaat blaffen.
Nieuwe bdp sensor besteld, hopelijk is dat het.
 
Laatst bewerkt:
Ik had e5 getankt, daarna begon de ellende. Maar dat zal wel toeval geweest zijn, wat ik merk is dat hij op het verkeerde moment onsteekt. Dat doet hij als de inlaat kleppen open gaan, stationair loopt hij goed.
Maar zodra ik gas geef blaast hij uit de inlaat, ik vermoed dat de bdp sensor brak is.
Die komt morgen binnen, dus nog even wachten.
Nu ik er over na denk heeft hij dat soort slecht optrekken al eens eerder gehad, heel kort door even in te houden.
Grt peter
 
Naar mijn gevoel geeft ie een vonk op het moment dat de inlaat kleppen open gaan.
zou best kunnen, dat hij OOK ontsteekt als de inlaatkleppen open gaan, maar daarbij zal geen verbranding plaats vinden want dan zit er niets brandbaars in de cylinder.
als de BDP krukas-sensor kapot is, zou hij nog steeds normaal moeten draaien, alleen in een soort van "noodloop" met wat minder vermogen. de nokkenassensor vertelt de ECU nog steeds alles wat hij moet weten.

wat versta jij onder "kleppen nagekeken" ?
 
zou best kunnen, dat hij OOK ontsteekt als de inlaatkleppen open gaan, maar daarbij zal geen verbranding plaats vinden want dan zit er niets brandbaars in de cylinder.
als de BDP krukas-sensor kapot is, zou hij nog steeds normaal moeten draaien, alleen in een soort van "noodloop" met wat minder vermogen. de nokkenassensor vertelt de ECU nog steeds alles wat hij moet weten.

wat versta jij onder "kleppen nagekeken" ?
Die bdp sensor ( is de nokkenas sensor dus, sorry verkeerde benaming) zit op het wieltje op de nokken as, die regeld de ondsteking naar mijn weten.
Geef ik gas gaat hij stotteren en knallen uit de inlaat, dus geen noodloop.
En de kleppen heb ik op speling gecontroleerd, die staan goed afgesteld.
Grt peter.
 
Laatst bewerkt:
Die bdp sensor ( is de nokkenas sensor dus, sorry verkeerde benaming) zit op het wieltje op de nokken as, die regeld de ondsteking naar mijn weten.
de nokkenas sensor laat de ECU weten op welke positie de onderdelen van de motor zich bevinden. De scarabeo heeft blijkbaar maar 1 sensor (geen probleem, ECU weet daarmee alles wat hij moet weten voor ontsteking EN injectie, maar meestal is er een nokken- en krukassensor) en kan dus ook geen noodloop hebben.
hij draait stationnair en van zodra je gas geeft begint het gestotter ? dan denk ik niet dat de nokkenas-sensor problemen geeft, want dan zou hij stationnair ook niet goed mogen draaien.
 
Ik heb het bij een auto ook al eens mee gemaakt dat dat ding brak was, dan deed ie het wel en zomaar niet.
Na 5 minuten wachten deed hij het weer wel, vervangen en de klacht was weg. Ook mijn garage houder zegt dat dit vaker gebeurt. Helaas komt de nokas sensor maandag pas binnen ipv vandaag. Dus weer wachten 😕
Grt peter
 
Als hij terug blaast door het gasklephuis dan kan je beter eerst de compressie maar eens controleren,zou me niks verbazen
als daar je probleem zit.Controleer ook de benzinetank of daar geen water in zit.
 
Dank voor de tip 👍
Compressie had ik gemeten, daar mankeert niets aan, tank is leeg geweest, dus geen water.
Verder zoeken in het electriek gedeelte.
Grt peter
 
Er zit al een nieuwe in, maar helpt ook niet.
Verder alle beveiligheden na gekeken, dat is het dus ook niet.
Ik sta echt voor een raadsel?
Grt peter
 
Tja nogmaals als er terugslag is door het gasklephuis betekend dat dat er ergens compressie weglekt,
normaal gesproken mag dit niet gebeuren,gaan de kleppen wel goed op en neer?
 
Zoals ik al had geschreven had ik dat al gecontroleerd, dat zit goed. Het is duidelijk een electrich probleem.
Hij geeft op het verkeerde moment een vonk, dat doet hij op het moment dat de inlaat kleppen open gaan voor de vulling van brandstof en lucht. Daar door ontsteekt de boel en geeft een terugslag in het gashuis.
Dit is een cdi gestuurd iets wat fout gaat, ik heb uit narigheid maar een nieuwe besteld.
Ik heb alles na gemeten en kan geen fouten ontdekken, dus moet het wel de cdi zijn.
Dachboard doet ook raar, soms bij contact uit blijft het dachboard branden.
Hopelijk is dat de oplossing!
Grt peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan