Slecht op toeren komen scarabeo 500

Peter58

MF'er
16 sep 2021
80
11
Hallo mensen, ik ben hier nieuw, dank voor de aanmelding !

Om met de deur in huis te vallen heb ik de volgende vraag?
Na het bezine tanken (ja benzine) starte ik mn motor, paar grote knallen en niet meer willen lopen. Contact uit maar mn dachboard verlichting bleef branden. Accu ontkopeld, toen was dat weg. Stationair loopt hij wel maar bij gas geven gaat ie stotteren en slaat af met een knal. Sleutelen dus, uitgelezen maar geen storingen.
Ik heb gekeken naar de afsteling van de distrubutie ketting maar die staat goed.
Ik heb de injector vervangen, daar het stekkerhuisje los was gekomen.
Maar helpt niets, vreemde is als ik wat gas geef en hem wat op toeren weet te brengen blaast uit zijn gashuis.
Kleppen heb ik na gekeken maar daar mankeerd niets aan, wel een zwarte bougie.
Ik vermoed dat de ontsteking niet goed werkt, en verdenk de bdp sensor hier van.
Naar mijn gevoel geeft ie een vonk op het moment dat de inlaat kleppen open gaan.
Uitlaat heb ik er afgehaald om te kijken of die niet verstopt was, niet dus.
Het encoder wiel zit vast, krijg er geen beweging in, dus lijkt me het sterk dat deze verschoven is.
Iemand een sugestie?
 
De theorieën worden nu wel heel bijzonder. Een 4 takt kan niet achteruit lopen punt.

Bedenk maar, de inlaatslag komt dan door de uitlaat. We comprimeren die lucht (meer kan het niet zijn), en decomprimeren het gelijk weer. Ja, daarin zit een vonk maar lucht brandt niet zo best zonder benzine erin. Het resultaat van bovenstaand stukje zinloosheid duwen er er dan weer door de inlaat uit, en de inlaatklep is al lang weer dicht wanneer we weer dode lucht in de fik proberen te steken.

Met injectie is het in theorie mogelijk dat er toch wat brandstof met de bougie in aanraking kan komen, hoe onwaarschijnlijk ook. Zelfs dan, lopen doet dit niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat foto,s gemaakt, misschien wat duidelijker.
20210924_124008.jpg

Nokkenas
20210924_124346.jpg

Montage locplaat
20210924_124417.jpg

Conectorplaatkan maar op 1 manier er op bdp pijl staat er ook op (staat iets uit de afsteling, omdat je de nokken as een stukje heen en weer kan bewegen (arbeids slag)
20210924_124512.jpg

Nokas tandwiel en op merkteken.
20210924_131404.jpg

Geheel afgemonteerd met balanser.
20210924_131404.jpg

Hiier de ondstekings moment opening voor de sensor.
20210924_131414.jpg

En daar zit de sensor, nu kan je zien dat het ontstekings moment ver weg zit van de sensor. Terweil hij in zijn arbeids slag staat, en de opening net voorbij de sensor zou moeten staan.
Grt peter
 
Het timingtandwiel hoeft niet perse precies op het ontstekingstijdstip langs de sensor te komen. Dat kan ook op een ander moment waarna de ECU (of CDI?) aan de hand van het toerental een vertraging geeft om uiteindelijk op het juiste moment voor het BDP een vonk te geven.

Zomaar 180 graden verdraaien van een kruktap of tandwiel kan alleen in combinatie met het mechanisch kapot gaan van veel onderdelen. Naar mijn mening kan je dat geheel uitsluiten. Dan waren er al lang gebroken of kromme kleppen. Je lektest en compressietest zou dit uitsluiten.

Zoals eerder door anderen vermeld, zou ik zoeken naar valse lucht of een lek in vacuümslangen. Het mengsel wordt hierdoor arm en ontbrandt langzamer. Als het mengsel arm genoeg is, dan loopt de motor niet tot nauwelijks maar kan wel op de gekste momenten terug blaffen in de inlaat.
 
En het feit dat hij het eerder wel gedaan heeft doet er niet toe? Als het niet anders kan (jouw woorden), hoort het zo. Zoek ergens anders. Of; het kan anders. Maar dan heeft iemand het verkeerd gezet. Ik was het niet.
Natuurlijk doet dat er toe, en ja dat het niet anders kan kan je op de foto,s zien.
Daarom snappen ik en jullie niet hoe dit kan, een groot raadsel.
Ik heb dit in mijn sleutelend leven nog nooit tegen gekomen.
Grt peter
 
Natuurlijk doet dat er toe, en ja dat het niet anders kan kan je op de foto,s zien.
Daarom snappen ik en jullie niet hoe dit kan, een groot raadsel.
Ik heb dit in mijn sleutelend leven nog nooit tegen gekomen.
Grt peter
Als hij het gedaan heeft in deze stand, en er is aan de timing niks veranderd, dan zit daar het probleem niet. Sluit het uit. Ga wat anders onderzoeken.

Voor zover ik kan inschatten (zie geen foto's van de krukas, weet niet of de juiste procedure is gebruikt) zou hij goed moeten staan. Door met het leven en onderzoek andere mogelijkheden. Er is genoeg genoemd, maar je blijft maar focussen op de timing. Er zijn meer mogelijke oorzaken voor backfires.
 
Een 4 takt kan niet achteruit lopen punt.
een 4-takt benzine niet, een klassieke 4-takt diesel kan ook andersom draaien.

verder : als alles op tijd staat, waarom blijf je dan denken dat het mis staat ? Heb je al lang gezegd dat alles juist staat en je het daar dus niet in moet zoeken.
neen : de motor ontsteekt niet op het moment dat de opening voor de sensor komt,
een (niet al te simpele, lees brommertjes, grasmaaiers etc) 4-takt werkt met voorontsteking, tot wel 40+° voorontsteking. het signaal moet dus ruimschoots voor het effectieve moment van ontsteking komen, en dan berekent de ontsteking afhankelijk van toerental en andere zaken het effectieve moment van ontsteking. maar dat wist je zeer ervaren wiet-dealer toch ook allemaal dacht ik ?
 
Ok heren, dank voor de hulp. En idd ik zit op een verkeerd spoor, sorry daarvoor.
Ik heb de dealer in zwolle gebelt en het probleem voorgelegd.
Wat blijkt de ecu teld zelf de tandjes en de opening HIJ berekend waneer de vonk geplaatst moet worden.
Dus daar zit de fout, nu zit er een nieuwe ecu op, maar dat helpt dus niet.
Dus hij moet naar zwolle toe, of aan onderdelen op maktplaats.
Grt peter
 
Sterk bericht :t

of aan onderdelen op maktplaats.

Bedoel je onderdelen zoeken op Marktplaats, of de motor in onderdelen verkopen op Marktplaats? Dat laatste lijkt me wat rigoureus.

Kan je controleren hoe groot de vonk is die de bobine kan maken? B.v. door een spijker in de bougiedop te steken en deze 1cm van het motorblok te houden. Een goede bobine moet minimaal een vonk van een centimeter trekken. Zo niet, dan is deze te zwak (kapot, versleten, doorgebrand) om in de verbrandingskamer onder hoge druk een vonk te genereren.

Nou blijft nog steeds de mogelijkheid tot een te arm mengsel, mogelijk door luchtlek, open staan.
 
Vacuum slangen heeft deze motor niet, ik kan nergens een lekkage bespeuren.
Maar hij vonkt ondanks nieuwe ecu niet op het juiste moment zei de dealer.
En ja in onderdelen op markt plaats.
 
Voor de zekerheid kan geen kwaad.
Heb ooit bij mij motorfiets ducati 750 SS een fout gemaakt door de bedrading (spoeldraadjes )van de pickup verkeerd om aan gesloten op de cdi waardoor de motor slecht aansloeg en met wat gas geven grote knallen produceerde.
Maar ja Peter 58 heeft niet aan de bedrading gezeten
 
Ding heeft vaste stekkers die je maar op 1 manier in elkaar kan steken. Ik heb verder niet dingen aan de bedrading verandert. Het zou kunnen dat er draad breuk ergens zit, dat is de volgende klus door piepen.
Grt peter
 
Deze had ik al gezien, toch dank. Maar dit is een ander type scarabeo (denk 2003) en die van mij is uit 2006.
Ik mis ook de getande conector wiel achter de nokastandwiel.
 
Ik heb nu alles wel vervangen, maar niets helpt. Heel soms komt ie op toeren, voor de rest geplof en narigheid.
Steek dat ding nog in de fik, wat ben ik dit zat.
Grt van een moedeloze peter
 
  • Verdrietig
Waarderingen: AWH
Tja blijft een kwestie van zoeken,ik heb ooit ook wel eens zo,n rotklusje gehad soms lopen en de volgende dag ploffen en niet goed lopen,uiteindelijk deed hij niets meer,paar dagen bezig geweest om alle draden door te meten,bleek uiteindelijk een draadbreuk van de + draad van de bobine te zijn,zeg niet dat het bij jou zoiets is,maar het kan zoiets simpels zijn,dan kan je onderdelen vervangen tot je een ons weegt maar helpt niks als het in de kabelboom zit.
 
Stel alles elektronica is ok dan blijft het mechanische deel over. ;)
En als hij soms wel op toeren komt en soms niet,dan zou je toch denken aan de brandstof voorziening.
 
Daar heb ik ook aan gedacht, vandaar de nieuwe brandstof slang, als ik de retoer er af haal spuit ie de benzine een meter weg. Ook dacht ik dat ie misschien geen tegendruk zou krijgen. Dus de retoer wat dicht geknepen, ook niet dus. Maar hij blijft uit het gashuis blaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan