Slecht schakelen naar 2de Pan St 100

taurus

Rookie
23 okt 2004
4
0
Ekeren
Door taurus op 23-10-2004 22:09



De groetjes aan iedereen,ben voor de eerste keer op dit forum.
Ik bezit een Pan European van 1993 tweedehands gekocht van colega drie jaar geleden.Telkens ik van 1ste naar tweede schakelt gaat dat gepaard met een ratelend geluid naar derde,vierde en vijfde geen probleem.Ben verleden jaar naar een dealer geweest,hij zei ;geen zorgen maken dat hebben veel Pan European.
Maar ik kan dat gewoon niet hebben ratelende tandwielen bij het schakelen ik wordt er gek van.Vraag; kan daar iets aan gedaan worden? Zijn dat versleten syncro's? Wie kan mij raad geven?
 
Bij mijn VTR is het niet anders, van 2 tot 6 is er niets aan de hand, van 1 naar 2 gaat standaard minder soepel en gepaard met bijgeluiden.
 
Door taurus op 23-10-2004 22:09



De groetjes aan iedereen,ben voor de eerste keer op dit forum.
Ik bezit een Pan European van 1993 tweedehands gekocht van collega drie jaar geleden. Telkens ik van 1ste naar tweede schakelt gaat dat gepaard met een ratelend geluid naar derde,vierde en vijfde geen probleem. Ben verleden jaar naar een dealer geweest,hij zei ;geen zorgen maken dat hebben veel Pan European.
Maar ik kan dat gewoon niet hebben ratelende tandwielen bij het schakelen ik wordt er gek van. Vraag; kan daar iets aan gedaan worden? Zijn dat versleten syncro's? Wie kan mij raad geven?

Hoe is je kettingspanning :+

Probeer eens bij een ander toerental te schakelen.
 
Als ik het voorzichtig doe heb ik hetzelfde ja. (Correctie, had. M'n motor ligt in de prak...) Als je um flink stevig naar z'n 2 haalt, heb je het dan ook nog?
 
Hoe is je kettingspanning :+
Of cardan-spanning in dit geval ;)

Es kijken, van 1 naar 2 kom je langs neutraal dus dat geeft wel es extra "hakeligheden". Hoeft niet ernstig te zijn, zolang je motor maar niet spontaan UIT een versnelling schiet, dat is vaak wel een teken dat er een reparatie op komst is.
Inderdaad goede tip om es bij andere toerentallen te schakelen.
 
Heb je niet teveel speling op het koppelingshendel? Zo ja, dan komt de koppeling niet lekker vrij met schakelen. Je zou denken dat dit ook de andere versnellingen zou moeten beinvloeden maar in mijn ervaring is dat vreemd genoeg niet altijd zo dus kan kijkje waard zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan