Slecht schakelen R1100RT

ap-R100-RT

Rookie
13 jun 2007
2
0
Wedde
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb meteen al een vraagje.
Ik ben in het bezit van een BMW R1100RT welke wat ratelend schakelt als deze warm is.
Als de motor koud is echter schakelt hij soepel en geruisloos....

Is er iemand die al eens heeft geëxperimenteerd met een wat dikkere versnellingsbak olie, of is het überhaupt mogelijk dit te doen.
Ik heb sterk de indruk dat met een wat dikkere olie de bak veel prettiger werkt.
Het is bekent dat de bakken van BMW niet erg best zijn, die van mij doet het prima echter je hoort hem wel erg....

Hoop dat iemand hier iets meer van weet.
Groeten
Aad
 
Probeer eerst eens of het helpt om de asjes en ellenboogjes van het schakelmechanisme te smeren. Verder stop ik alleen in m'n versnellingsbak dure synthetische olie en dat merk je. Komt je koppeling wel helemaal vrij?
 
de laatste is de goede.
je moet de drukstang van de koppeling goed afstellen, hij komt nu niet goed vrij.
afstellen gaat met de bout en contramoer achterop de versnellingsbak.
kost je een kwartiertje maar met de versnellingsbak is niets loos
 
Bedank voor alle info, Zal inderdaad eens kijken naar de afstelling van de koppeling, al denk ik dat deze wel geheel ontkoppelt, kijken en even nazien kan daarintegen geen kwaad.

Het ergste is het van 2 naar 3 en bij hoge toerentallen.
Heb me dus al aangeleerd het toerental laag te houden, RT staat immers voor toer machine.

Zoals gezegd, de koppeling zal ik eens nakijken, en de olie, die hou ik dan maar op de zelfde soort.

Groeten
Aad
 
ik heb een 1100rs van ,93 105.000 km en heb hetzelfde ongeveer.
er is dure bakolie ingegaan, en dat helpt iets.
maar maak je niet ongerust en gebruik die bak, ook met hogere toerentallen!
ik spaar hem absoluut niet en het wordt niet erger (ook niet minder) O-)
ik geloof ook niet dat het kwaad kan.
 
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb meteen al een vraagje.
Ik ben in het bezit van een BMW R1100RT welke wat ratelend schakelt als deze warm is.
Als de motor koud is echter schakelt hij soepel en geruisloos....

Is er iemand die al eens heeft geëxperimenteerd met een wat dikkere versnellingsbak olie, of is het überhaupt mogelijk dit te doen.
Ik heb sterk de indruk dat met een wat dikkere olie de bak veel prettiger werkt.
Het is bekent dat de bakken van BMW niet erg best zijn, die van mij doet het prima echter je hoort hem wel erg....

Hoop dat iemand hier iets meer van weet.
Groeten
Aad

Volgens het boekje moet er 20W50 in, de dealers gooien er 10W40 in.
ikzelf vond dat ie met 20W50 beter liep/schakelde dan met 10W40.

De bakken zijn goed, maar ligt aan het bouwjaar of je misschien toch een rotte bak hebt.

Dat je m hoort... je hoort wel meer bij zo'n boxer :+

Het kan ook zijn dat je schakelmechanisme een beetje vast zit.
Dat kun je verhelpen door de schopplaat bij het schakelpookje los te halen.
Dan kun je daarachter bij het schanierpunt in de schakelhendel.
Die loshalen, schoonmaken, invetten,
en monteren maar weer.
Als je eenmaal door hebt hoe en wat, dan is dat met een half uurtje gedaan.
 
Volgens het boekje moet er 20W50 in, de dealers gooien er 10W40 in.
ikzelf vond dat ie met 20W50 beter liep/schakelde dan met 10W40.

De bakken zijn goed, maar ligt aan het bouwjaar of je misschien toch een rotte bak hebt.

Dat je m hoort... je hoort wel meer bij zo'n boxer :+

Het kan ook zijn dat je schakelmechanisme een beetje vast zit.
Dat kun je verhelpen door de schopplaat bij het schakelpookje los te halen.
Dan kun je daarachter bij het schanierpunt in de schakelhendel.
Die loshalen, schoonmaken, invetten,
en monteren maar weer.
Als je eenmaal door hebt hoe en wat, dan is dat met een half uurtje gedaan.

Uhm.........het vervangen van de carterolie zal weinig effect hebben op het schakelen bij een BMW........ O-)
 
Heb zelf een R1100RS uit '95, 65kkm op de klok. Schakelen is hier ook geen onverdeeld genoegen...

Voor versnellingsbakolie: Castrol MTX 75W-140. Betaalde zelf 22 EUR/liter in Duitsland. :o Hier in Nederland lastig aan te komen, vond ik zelf.

Schakelen is iets beter geworden, maar het wordt idd weer eens tijd om de boel opnieuw te stellen.

De persoon die 20W50 voorstelde: op zich heb je gelijk, dat staat er ook in. De tegenoverliggende pagina beveelt voor de versnellingsbak (en cardan) een 80W90 aan ;)

Kortom: dat Castrol spul erin en opnieuw afstellen. Dan svp ff terugmelden, ben wel benieuwd wat t bij jou oplevert!
 
ik heb een 1100rs van ,93 105.000 km en heb hetzelfde ongeveer.
er is dure bakolie ingegaan, en dat helpt iets.
maar maak je niet ongerust en gebruik die bak, ook met hogere toerentallen!
ik spaar hem absoluut niet en het wordt niet erger (ook niet minder) O-)
ik geloof ook niet dat het kwaad kan.
Ik had ook een '93-er RS, een van de eerste.
De eerste bak schakelde vrij licht maar niet erg precies en met harde klappen (en ik was wat gewend, met 5 BMW's (2-kleps boxers en 1 K100)). De bak werd gemodificeerd, ik geloof met rubberen ringen oid. De bak schakelde daarna stil maar erg onwillig. De bak ging kapot na 17000 km. De volgende bak was een stuk beter maar sneuvelde niet veel later (sloeg vast, als gevolg brak ook cardan-koppelng). De motor is uiteindelijk door BMW teruggenomen toen ook een van de oliepompen en big end, en kort daarna de koppen stuk gingen.
De R1100RT die ik daarna had (96'er model) gaf weinig problemen met de bak, maar wel met de koppeling (drie of vier vervangen na olie-lekkages). Dit leidde ook tot moeilijker schakelen. Toen ik 'm in 2000 verkocht (met 120.000 km) was alles een tijdlang heel gebleven, dus ik denk dat BMW het uiteindelijk wel goed gekregen heeft.

Mijn tip is dus: Koop nooit een vroege 4-kleps boxer met een lage km-stand :P

Ik vermoed dat een huidige '93-er RS met 105,000 km waarschijnlijk ook wel een gemodificeerde bak zal hebben?
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook dat de bak gemodificeerd is, hij schakelt als boter mist nooit en schiet nooit uit een versnelling.
maar het klapt en klakt en ....tja het hoort erbij.
ik denk dat TS er aan moet wennen net als ik.
iig have fun with the bike, en dat begint als je de luchtinlaat gaat horen })
 
Laatst bewerkt:
Als je wat verder had gelezen had je kunnen zien dat zeker het oliepeil (van jawel de carter) invloed heeft op het schakelgedrag ondanks de droge koppeling die er tussenin zit.

De gebruikte olie in de versnellingsbak kan uiteraard wel degelijk invloed hebben op het schakelen van zo'n ding. Maar leg mij eens uit wat de carterolie dan van invloed kan hebben???
 
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb meteen al een vraagje.
Ik ben in het bezit van een BMW R1100RT welke wat ratelend schakelt als deze warm is.
Als de motor koud is echter schakelt hij soepel en geruisloos....

Is er iemand die al eens heeft geëxperimenteerd met een wat dikkere versnellingsbak olie, of is het überhaupt mogelijk dit te doen.
Ik heb sterk de indruk dat met een wat dikkere olie de bak veel prettiger werkt.
Het is bekent dat de bakken van BMW niet erg best zijn, die van mij doet het prima echter je hoort hem wel erg....

Hoop dat iemand hier iets meer van weet.
Groeten
Aad

Waarom zou een dikkere olie wel werken. Voor je gevoel is dat wat stroperiger maar de bak schakelt er niet beter door. Dikkere olie kan beter uitpakken voor je tandwielen, de druk wordt dan beter verdeel op de tandflank.
De olie mag ook weer niet te dik zijn. Bij BMW hebben ze dat wel uitgeknobbelt.

De bakken schakelen gewoon rumoerig. Ik denk dat het te maken heeft met de constructie. Alle v-bakken met droge koppeling en cardan hoor ik met redelijk wat geratel schakelen. (tot nu toe)
 
Terug
Bovenaan Onderaan