Slecht schakelende Honda CB 750 F RC04 1983

Harry63

Rookie
21 jun 2017
6
0
Emmeloord
Ik heb onlangs een Honda CB 750 F bouwjaar 1983 gekocht en deze heeft als probleem dat bij het terugschakelen vooral de 3de en de 2de versnelling moeilijk ingeschakeld kunnen worden. Kan iemand mij een tip geven wat hiervan de oorzaak kan zijn?
 
Ook het inschakelen van de 1ste versnelling gaat niet zo soepel als het zo moeten. Als ik het vergelijk met een nieuwe Honda, daar gaat het klak, klak, klak naar de lagere versnellingen. Bij deze CB750F moet ik bij elke lagere versnelling vaak het schakelpedaal naar beneden duwen, alvorens dat met succes lukt. Een overtuigende "klak" hoor ik daarbij niet, maar merk het alleen aan het motorgeluid.

Soms lukt het niet om op tijd helemaal naar de 1ste versnelling terug te schakelen, waardoor het alleen mogelijk is om met slippende koppeling in z'n 2 of 3 weg te rijden.

Het opschalen gaat wel goed, al heb ik het idee dat ook dat strakker kan.

Ik heb een paar, weliswaar nieuwe, Honda's gehad, en die schakelen allemaal als een Zwitsers uurwerk.

De tellerstand op deze CB750F staat op zo'n 55.000 km, gezien de leeftijd zal dat eerder 155.000 zijn, mits deze nooit is teruggezet.
 
Bij een inmiddels zo oude motor kan er in principe van alles stuk zijn, en als je dat allemaal uit wilt sluiten dat zal het blok open moeten. Ik zou beginnen met het controleren van de diverse afstellingen, zoals hierboven al gesuggereerd.

Maar ik kan mij van mijn toenmalige Honda CB900FA Bol d'Or uit ongeveer dezelfde tijd niet herinneren dat die als een Zwitsers uurwerkje schakelde: dat ding wilde best hakerig schakelen, vooral als het wat kouder werd. Ik heb die motor gehad in de late jaren tachtig en vroege jaren negentig van de vorige eeuw, en de tellerstand liep toen op van 19108 tot 87335 (echte) kilometers. Terugschakelen deed je toen overigens met tussengas, en na elke versnellingswissel liet je meestal de koppeling opkomen. Dan verliep het schakelen al een stuk gemakkelijker. Het is geen moderne motor natuurlijk.

Overigens maakte die versnellingsbak nooit klak-geluiden bij het op- of terugschakelen, alleen bij het vanuit vrijloop inschakelen van de eerste versnelling liet-ie een flinke "klonk" horen (en dat was heel normaal).
 
Terug
Bovenaan Onderaan