slecht starten gsx 750 es

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Als ik startmotor draait krijgt ik niet genoeg vonk schijnbaar op de bobines om te starten,
als ik hem aandruk start die bij de eerste klap.Stekkerverbindingen nagekeken,nieuwe accu erop gezet.Blijft kut.
Zogauw ik de sartkmop loslaat slaat die soms aan.Als die warm is.
Iemand nog suggesties?
b.v.d.
Gr.Gerard
 
Dan heb je dus een 4 draden relais
Als je um los in de handen houdt zie je de twee dikke immers niet, maar die tellenw el mee.

Elk relais wat bestaat uit 4 draden pas er op

Bij de ES kunj e de startmotor er tussen wegvissen zonder de carb's te hoeven slopen, dat is goed te doen, net als bij een 1100 ES uit 84, ruimte zat

En dan losse accu ->> relais ->> startmotor, gewoon op de werkbank dus, wat doet ie dan? (wel goed wat hittebestending vet, bij voorkeur kopervet op de contacten van het strtrelais en aan de aansluoiting van je startmotor, dat is een garantie voor een goede geleiding van je stroom daar.

"elke relais heeft 4 draden" is wel erg kort door de bocht zelfs als we het alleen over startmotor relais hebben, het kunnen er meer zijn (hulpcontacten), of bijvoorbeeld 3 als de spoel intern aan de + ligt.

Daarbij hebben we al min of meer vastgesteld dat de startmotor gewoon in orde is, de bedrading tussen de startknop / noodstop / CDI lijkt me waarschijnlijker.

@TS: je hebt daar een schema, toch? kun je die scannen / fotograferen of zo zodat we daar naar kunnen kijken?

Misschien iets om te proberen: de draad op het startmotor relais vanaf de startknop losmaken, de startknop indrukken (dan gebeurt er nog niets), en vervolgens handmatig het relais bekrachtigen. Kan zijn dat ie dan meteen start, of pas op het moment dat je de startknop loslaat (relais dus bekrachtigd laten).
 
ok, ja dan lijkt het erop dat je toch via de startknop een probleem hebt. -O-

wat je zou kunnen proberen is de draad die het starten op de relais moet sturen ff direct met een draad op de stekker van de startknop plaatsen en dan via startknop starten.
Heb je dan vonk is de draad naar het relais ergens niet fris.
Heb je geen succses heb je in ieder geval de draadboom weer uitgesloten.

Dan zul je de beide stekkers van de startknop los moeten halen en kijken of deze bij het indrukken mischien sluiting maakt met aarde (min)
 
Laatst bewerkt:
Beetje moeilijk te lezen zo.
full
 
ok ff bestudeerd (en bijna blind :+ )

Maar volgende conclusie: vanf de accu, via de zekeringen, een plus naar de kilswitch (die was overbrugt), een plus naar de bobines. Dat is ok en gecontroleerd.

Dan gaat deze draad via de startknop naar een switch (geen idee welke dit is niet te lezen) en dan naar startrelais.

Blijft voor nu mijn advies Zekeringen controleren en een draad direkt van startknop naar relais leggen.
Als dit werkt heb je een probleem in dit stuk werkt dit niet zoeken we verder.... :(
 
Als ik de startknop overbrug bij de stekkerverbinding onder tank vonkt die ook niet.
Zit hem dan niet in de startknop zou je zeggen.
We geven het nog niet op? ;)
 
Hoe ik een startknop controleer?

Is twee draden aan het startrelais maken, met daaraan een strartknop van een willekeurig iets, in mijn geval een traktor.

Doet ie ut dan vlot, dan heb je in de draad van de origine een lek of breuk voorzien van groene oxidatie zitten, of de startknop zelf is niet goed (Maakt b.v. middels een speldeknop contact i.p.v. va 4 mm)

Nieuwe startknop kost ca 11 euro, en de twee draden kun je gewoon opnieuw trekken.
 
Hoe ik een startknop controleer?

Is twee draden aan het startrelais maken, met daaraan een strartknop van een willekeurig iets, in mijn geval een traktor.

Doet ie ut dan vlot, dan heb je in de draad van de origine een lek of breuk voorzien van groene oxidatie zitten, of de startknop zelf is niet goed (Maakt b.v. middels een speldeknop contact i.p.v. va 4 mm)

Nieuwe startknop kost ca 11 euro, en de twee draden kun je gewoon opnieuw trekken.


Eigenlijk is de controle er al geweest, de schakeldraad rechtsteeks op het relais en er was vonk.
 
Nee dat zie ik hiervandaan ook niet.

Dan moet de houder van die plaat mij dat ding even mailen
Dan kan ik hem via mijn server hier neer zetten
En dan kun jje hem tot A3 of nog groter inzomen.

Maar morgen heb ik weer tijd, heb late dienst en moet zo naar het werk
 
Als je namelijk een probleem hebt in dit killswitch gebeuren zal een extra schakelaar waarschijnlijk ook niet werken omdat je dan via dit bestaande probleem nog steeds geen vonk hebt
 
Laatst bewerkt:
We zij er bijna(hoop ik)Ben er achter het probleem is dat de cdi unit niet voldoende spanning krijg.Als ik de voeding(oranje/wit) rechtstreeks op de plus van de accu zet vonkt die!Ben van plan om met een losse zekering rechtstreeks van de plus accu naar
de cdi te gaan.Heeft die minste spanningsverlies,goed idee?
Dan maar geen killswitch,heb er genoeg van!
 
Laatst bewerkt:
ok rechtstreeks een plus is een mogelijkheid maar dan heb je de cdi wel altijd op spanning staan (lekstroom? accu leeg?)

Blijkt toch dat de start en kill knop niet helemaal lekker zijn en waarschijnlijk ergens in de bedrading een sluiting veroorzaken waardoor de cdi en de bobines niet genoeg spanning krijgen.
De bedrading naar bobines en cdi hebben dezelfde plus

Ik begrijp dat je er flauw van bent maar je zit dicht bij de waarheid.
 
Laatst bewerkt:
ok rechtstreeks een plus is een mogelijkheid maar dan heb je de cdi wel altijd op spanning staan (lekstroom? accu leeg?)

Blijkt toch dat de start en kill knop niet helemaal lekker zijn en waarschijnlijk ergens in de bedrading een sluiting veroorzaken waardoor de cdi niet genoeg spanning krijgt.

Ik begrijp dat je er flauw van bent maar je zit dicht bij de waarheid.

Daar heb je weer gelijk in,heb al een paar draden vervangen in dat circuit maar zonder resultaat.En ander maar een los schakelaartje tussen plus accu en losse zekering.
Niet idiaal,maar je moet toch wat.
We weten in iedre geval dat het probleem in dit circuit zit,al heel wat! *D
 
ja dat mag dan ook na twee dagen zoeken.... *O*

als je weer de motivatie vind om dit nog op te lossen weet je in ieder geval waar het zit.

blijft een mistery die bedrading van oude fietsen :X

Precies!Het voordeel is dat ik weer wat heb geleerd met deze toestanden! *O*
Ik vind het geweldig dat er zo is mee gedacht door jullie en zeer bedankt voor julli inzet!
En dat allemaal prodeo!Als er eens een keer wat gelast moet worden dan hoor ik het wel(Ben ik beter in dat deze problemen)Doe ik dat ook prodeo. :Y
Gr.Gerard
 
Terug
Bovenaan Onderaan