Unruled
Joe Bar style
Ik heb sinds een tijdje een TE610 met hoofdzakelijk 1 probleem; hij start niet zo vlot. Je moet het serieus menen met trappen, en dan nog moet je een stuk of 10-15x op het ding gaan staan. Dat is als ik het doe, maar ook wanneer ervaren rotten met 25 jaar aan trapspieren het proberen... durf dus te gokken dat het in de motor zit.
Geschiedenis:
Toen ik hem net had is op de snelweg de nokkenasketting gebroken (daarvoor bestond probleem ook al, maar ik dacht dat ik gewoon niet met links kon trappen...), waardoor de uitlaatkleppen krom waren geslagen. Halve blok los, nieuwe pakkingen en kleppen (seals vergeten ). Die zijn ingeslepen en de kleppen zijn gesteld (gewoon op de fabriekswaarden). Nak natuurlijk vervangen, en voor zover ik kan weten staat deze goed. Zuiger in TDC gezet en de timingstreep van de nokkenas vlak met de kop, uiteraard met nokken naar boven. Zelfde techniek werkte bij m'n fiasco pinda uitstekend Een timingsmarkering op de krukas heb ik nergens kunnen vinden... Koppeling slipte toen ik de motor kocht (nu opgelost), dus de afstelling van de carb kon ik toen niet zo veel over zeggen afgezien van dat de motor bij 140km/u nog altijd met gemak wilde accelereren en ik vond dat dat wel goed zat, maar de koppeling hield het voor gezien. Ik heb letterlijk 1x met het ding getankt voor de ketting brak, dus verbruik kan ik niks over zeggen. Deels ook omdat de kilometerteller het niet doet
Nu:
- De bougie heb ik nog niet vervangen. Had wat kilometers maar was nog niet op. en de kleur was prima (laatste gebruik: deellast op snelweg)
- Ik heb nog niet echt in de carburateur gekeken kwa afstelling. Bij starten ruikt het snel naar benzine als je de choke bij 1 of 2 trappen aanraakt.
- Luchtfilter is schoon
- Wanneer hij eenmaal loopt draait hij stationair zo rond als een aardappel
- De klepseals moet ik nu duidelijk ook vervangen gezien wat blauwe rook, maar dat heeft neem ik aan niets met het starten van doen
- Koppakking is natuurlijk vervangen, compressie is uitstekend
- Warm start ie met 1 trap. Het is puur de koude start die een ramp is... Maar hij loopt stationair echt rommelig.
- Mengselschroef stellen maakt wel verschil, maar hij gaat er niet echt mooi rond door lopen (wel acceptabel)
Die en die zei dat hij ergens gelezen had dat...
- Je de klepspeling niet op fabriekswaarden moet stellen, maar...?
- De nak een tand verdraaien? Klopt TDC/nokkenas plat?
- De naald versleten kan zijn, en dit een enorm verschil kán maken?
Input wordt enorm gewaardeerd