Slecht starten Husqvarna TE610

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
:W

Ik heb sinds een tijdje een TE610 met hoofdzakelijk 1 probleem; hij start niet zo vlot. Je moet het serieus menen met trappen, en dan nog moet je een stuk of 10-15x op het ding gaan staan. Dat is als ik het doe, maar ook wanneer ervaren rotten met 25 jaar aan trapspieren het proberen... durf dus te gokken dat het in de motor zit.

Geschiedenis:
Toen ik hem net had is op de snelweg de nokkenasketting gebroken (daarvoor bestond probleem ook al, maar ik dacht dat ik gewoon niet met links kon trappen...), waardoor de uitlaatkleppen krom waren geslagen. Halve blok los, nieuwe pakkingen en kleppen (seals vergeten |( ). Die zijn ingeslepen en de kleppen zijn gesteld (gewoon op de fabriekswaarden). Nak natuurlijk vervangen, en voor zover ik kan weten staat deze goed. Zuiger in TDC gezet en de timingstreep van de nokkenas vlak met de kop, uiteraard met nokken naar boven. Zelfde techniek werkte bij m'n fiasco pinda uitstekend :P Een timingsmarkering op de krukas heb ik nergens kunnen vinden... Koppeling slipte toen ik de motor kocht (nu opgelost), dus de afstelling van de carb kon ik toen niet zo veel over zeggen afgezien van dat de motor bij 140km/u nog altijd met gemak wilde accelereren en ik vond dat dat wel goed zat, maar de koppeling hield het voor gezien. Ik heb letterlijk 1x met het ding getankt voor de ketting brak, dus verbruik kan ik niks over zeggen. Deels ook omdat de kilometerteller het niet doet :+

Nu:
  • De bougie heb ik nog niet vervangen. Had wat kilometers maar was nog niet op. en de kleur was prima (laatste gebruik: deellast op snelweg)
  • Ik heb nog niet echt in de carburateur gekeken kwa afstelling. Bij starten ruikt het snel naar benzine als je de choke bij 1 of 2 trappen aanraakt.
  • Luchtfilter is schoon
  • Wanneer hij eenmaal loopt draait hij stationair zo rond als een aardappel
  • De klepseals moet ik nu duidelijk ook vervangen gezien wat blauwe rook, maar dat heeft neem ik aan niets met het starten van doen
  • Koppakking is natuurlijk vervangen, compressie is uitstekend
  • Warm start ie met 1 trap. Het is puur de koude start die een ramp is... Maar hij loopt stationair echt rommelig.
  • Mengselschroef stellen maakt wel verschil, maar hij gaat er niet echt mooi rond door lopen (wel acceptabel)
Ik krijg het idee dat het blokkie gewoon verzuipt tijdens het starten, maar voordat ik willekeurig nieuwe onderdelen ga bestellen of dingen ga lopen aanpassen... Viercilinders kan ik op gevoel afstellen, maar ik heb niet zo veel ervaring (lees: geen) met het afstellen van 1-pitters en ik begrijp dat dit een kunst op zich is. Heb dus even hulp van wat experts nodig :P

Die en die zei dat hij ergens gelezen had dat...
  • Je de klepspeling niet op fabriekswaarden moet stellen, maar...?
  • De nak een tand verdraaien? Klopt TDC/nokkenas plat?
  • De naald versleten kan zijn, en dit een enorm verschil kán maken?

Input wordt enorm gewaardeerd :}
 
Heb je een acceleratiepomp op de carb, choke niet gebruiken , niet aan het gas komen trappen, doet hij het niet een x of 5 gasgeven (benzine inspuiten) dan deed hij het altijd.
Bij een maat van mij ook startproblemen gehad daar was de ontsteking in het vliegwiel verlopen, magneten los, deze zat bij mij geborgd met een klein inbusje dus dat loslopen zal wel vaker voorkomen.

Succes
 
Idd, klinkt als een verlopen ontsteking. Heb het zelf ook gehad. Om dit uit te sluiten even checken met een stroboscoop. Stationair (1000 a 1500 toeren) hoort hij volgensmij 8 graden voorontsteking te hebben (kijk dit voor de zekerheid even na). Even bdp opzoeken, streepje met stift op vliegwiel en blok zetten + een streepje 8 graden verder in de draairichting op het vliegwiel om het te checken. Komt dit niet in de buurt, dan weet je het probleem.

Wat mij trouwens verbaast, vaak met kromme kleppen heeft de zuiger + cilinderwand ook een optater gehad. Is dit ook gedemonteerd geweest en nagemeten? Dit kan ik namelijk niet opmaken uit je verhaal.
Als je pech hebt is de zuiger deels gekanteld geweest en heb je nu daardoor compressie verlies. Heb je dit ook daadwerkelijk na laten meten? (het lijkt op gevoel namelijk al snel dat je veel compressie hebt met zo'n ding).
 
Idd, klinkt als een verlopen ontsteking. Heb het zelf ook gehad. Om dit uit te sluiten even checken met een stroboscoop. Stationair (1000 a 1500 toeren) hoort hij volgensmij 8 graden voorontsteking te hebben (kijk dit voor de zekerheid even na). Even bdp opzoeken, streepje met stift op vliegwiel en blok zetten + een streepje 8 graden verder in de draairichting op het vliegwiel om het te checken. Komt dit niet in de buurt, dan weet je het probleem.
Shit, waar vind ik nou weer zo'n stroboscoop :+
Wat mij trouwens verbaast, vaak met kromme kleppen heeft de zuiger + cilinderwand ook een optater gehad. Is dit ook gedemonteerd geweest en nagemeten? Dit kan ik namelijk niet opmaken uit je verhaal.
Als je pech hebt is de zuiger deels gekanteld geweest en heb je nu daardoor compressie verlies. Heb je dit ook daadwerkelijk na laten meten? (het lijkt op gevoel namelijk al snel dat je veel compressie hebt met zo'n ding).
Hij heeft meer compressie dan voor het probleem, als hij in z'n compressieslag staat kun je gerust met je volle 100 kilo op de starter staan zonder dat er beweging in komt. Sterker nog, best een gedoe om hem er voorbij te krijgen want de decompresseur is niet aangesloten :+

Maar nee, heb de zuiger er niet uit gehad. Heb er wel even aan gedacht maar de wanden zagen er nog perfect uit en de kleppen waren maar een heel klein beetje krom, nog niet eens minimale sporen op de zuiger. Daarnaast bestond het probleem dus al voor hij z'n kleppen kopte :)

Gasschuif/sproeierbuis/naald versleten/hoogte verkeerd?
Dat heb dus al ergens gehoord inderdaad, vooral die naald schijnt echt een ding te zijn... maar ik heb dus niet echt gemerkt dat het blok overdreven arm of rijk liep voor hij in de soep draaide... toch die carb eens helemaal uit elkaar trekken -O-

Heb je een acceleratiepomp op de carb, choke niet gebruiken , niet aan het gas komen trappen, doet hij het niet een x of 5 gasgeven (benzine inspuiten) dan deed hij het altijd.
Bij een maat van mij ook startproblemen gehad daar was de ontsteking in het vliegwiel verlopen, magneten los, deze zat bij mij geborgd met een klein inbusje dus dat loslopen zal wel vaker voorkomen.

Succes
Acceleratiepomp heb ik er inderdaad opzitten, maar ik heb geleerd dat aan het gas zitten sowieso not-done is bij kicken dus dat doe ik ook maar niet :)

Als de timing fysiek verloopt kun je dat ook zonder stroboscoop meten lijkt mij zo? Ik neem aan dat hij in stilstand dan ook verkeerd staat :P
 
Laatst bewerkt:
Als je de ontsteking bekeken hebt zou ik onderstaande ook nog even bekijken.

Naald zou ik me bij het starten geen zorgen om maken, de naald regelt namelijk het middel en hoogtoerige gebied.

De stationair sproeier regelt alles mbt de start en stationair lopen.
Hier een kleine uitleg die ik altijd erg van pas vind komen http://kawtriple.com/mraxl/carb/mikunicircuit.JPG
Carburetor Tuning

Start je hem met choke? als het antwoord nee is, dan zou ik er eens een kleinere stationairsproeier in zetten. en zorgen dat hij start op de choke.

Kijk ook even of de bougie nat is na een paar keer trappen, misschien verzuip je hem.

Check ook even het inlaatspruitstuk op scheuren of lekken, daar had de mijne namelijk last van en vond ik ook pas na heel lang zoeken uit.
 
Laatst bewerkt:
Als je de ontsteking bekeken hebt zou ik onderstaande ook nog even bekijken.

Naald zou ik me bij het starten geen zorgen om maken, de naald regelt namelijk het middel en hoogtoerige gebied.

De stationair sproeier regelt alles mbt de start en stationair lopen.
Hier een kleine uitleg die ik altijd erg van pas vind komen http://kawtriple.com/mraxl/carb/mikunicircuit.JPG
Carburetor Tuning
Ik weet dat de naald midden helemaal niks doet, maar het verhaal was dat bij een versleten naald hij niet meer goed afsluit en dus (juist wanneer dat niet de bedoeling is) wél benzine doorlaat. Ging over een LC4 en niet over een huskie though...
Start je hem met choke? als het antwoord nee is, dan zou ik er eens een kleinere stationairsproeier in zetten. en zorgen dat hij start op de choke.
Zodra ik de choke aan zet ruik je vrijwel direct veel benzine, dus dan heb ik het gevoel dat hij wel verzuipt. Zal de bougie eens kijken na wat trappen.
Kijk ook even of de bougie nat is na een paar keer trappen, misschien verzuip je hem.
Check ook even het inlaatspruitstuk op scheuren of lekken, daar had de mijne namelijk last van en vond ik ook pas na heel lang zoeken uit.
Oh ja dat had ik al gedaan, die is dicht :)
 
Ik weet dat de naald midden helemaal niks doet, maar het verhaal was dat bij een versleten naald hij niet meer goed afsluit en dus (juist wanneer dat niet de bedoeling is) wél benzine doorlaat. Ging over een LC4 en niet over een huskie though...

Je kunt dit nagaan door je luisteren of de gasschuif de bodem raakt, je moet dan gewoon een 'tik' horen.

Wat ik met mijn 610 had was dat de gasschuif juist versleten was waardoor deze 'braampjes' had en eigenlijk te stroef ging. Hierdoor sloot hij ook niet goed af.
Het zou kunnen dat dit bij jou ook het geval is. Bekijk dan ook meteen de wanden van de carb zelf, als deze ook slijtage hebben dan is de carb misschien wel overleden.

Het benzine ruiken bij gebruik choke kan ook nog steeds komen door de een foute ontsteking. Nakijken timing en even de spoel loshalen om zeker te zijn dat de magneten nog vast zitten is aan te raden. Als ze los zijn kan je vreemde dingen hebben. wanneer hij los is en niet gebroken kan deze vaak gelijmd worden bij de garage.
Je kan dit overigens bijna niet zien zonder loshalen!
 
Check de inlaat op lekkage door, als hij eenmaal loopt, met deo of een andere vluchtige spray rondom de inlaat te sprayen. Als hij harder gaat lopen dan heb je een lek gevonden.

Versleten carbs geven vaker problemen bij dit soort motoren en inderdaad: als de naald versleten is sluit hij inderdaad niet goed af. Gasschuif die niet volledig sluit komt ook voor, sta je in feite te starten met een kwart gas...

Als hij verzuipt kun je ook proberen om 'm met het gas vol open aan te trappen, wil ook nog wel eens werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan