Slecht starten warm weer en warme motor

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Met dit hete weer lijkt de motor geen zin hebben om te starten, zowel zonder choke als met choke lukt het niet. Uiteindelijk start hij wel zonder choke, en met choke lijkt hij meteen te verzuipen. Met een warme motor (ofwel de hete lucht van de motor bij het luchtfilter) start hij eigenlijk ook niet meteen, het is niet starter rond en starten, het is zeker een paar seconden doorstarten voor hij twijfelend besluit aan te slaan.

Het lijkt mij dus dat hij te weinig lucht krijgt (ofwel te veel benzine), de motor is geheel origineel, 7 jaar oud, en heeft waarschijnlijk nog nooit onderhoud gehad aan luchtfilter ne bougie's.

Omdat ik over 5 week naar noorwegen op vakantie ga heb ik het maar op me genomen om het luchtfilter eens te verschonen in de hoop dit euvel op te lossen, maar in alle eerlijkheid weet ik niet of dit de oplossing kan zijn?

Ook vraag ik me af of het handig is om de bougie's te vervangen aangezien ik de tank en het luchtfilter toch al los heb liggen. Daarbij moet wel verteld worden dat de motor als hij eenmaal loopt eigenlijk goed loopt. Maar goed, de bougie's zijn 7 jaar en 15k km oud.
 
Ik denk alleen het onderhoud dat ik de motor gegeven heb.. nieuwe remvloeistof, nieuwe koelvloeistof, nieuwe olie en oliefilter, binnen enkele weken nieuwe banden. (motor was amper gebruikt toen ik hem uit Duitsland haalde overigens, toen stond er nog geen 9k op, nu 15k
 
jb37: niet geheel waar, ik ben er nu immers mee bezig :) - bovendien heb ik ookal vakanties gehad met motoren waar wel van alles aa ngedaan was zoals klepspeling, nieuwe remmen etc. en ook daar krijg je pech mee :)
 
Wisselend met en zonder choke martelend probeer-start-knoeien en dan een poos stationair laten draaien is slecht (ik waarschuw maar).

Tamelijk vaak lost een lange(re) rit (meer dan 100km) en eventueel voor viertakt over 2 tankbeurten verdeeld een flesje carburateurreiniger veel op.

Klepspeling checken/herstellen is natuurlijk zeer belangrijk maar daar zal wel een kilometertal voor geadviseerd staan in de handleiding.

Motoren die te weinig draaien en/of te korte ritjes maken worden niet goed ingereden en gaan dan ziekelijk reageren.

Bij 15.000 over 7 jaar heeft-ie verdraaid veel stilgestaan, zéér slecht, beste kans dat-ie op die manier bij 30.000 nog niet eens behoorlijk is ingelopen.

Ik zou hem starten en meteen RUSTIG wegrijden, na minstens 20km pas noemenswaardig met het gas omhoog spelen en na 100km even stoppen om de stationairloop aan hete motor precies te stellen.

Daarna nog minstens 100km fijn doorrijden en de volgende dag oliepeil checken, kijken of starten verbeterd is en nog weer een flinke rit maken.
 
hehe zo erg is het nou ook allemaal niet. Sinds ik de motor heb is er periodiek onderhoud gepleegd, ik weet alleen niet wat er in de 5 jaar daarvoor aan gedaan is. En aan gezien de motor verder prima rijdt leek het mij ook niet nodig om dure afstelbeurten te geven.

Flesje carburateurreiniger is een goed idee, die dingen komen me een beetje homeopatisch over, maar baat het niet dan schaad het niet zullen we maar zeggen.

Ik zaliig 4 nieuwe bougie's erin steken en het luchtfilter schoonmaken!
 
Ik hoop dat iemand met enige technische kennis dit nog leest :) - Ik heb het luchtfilter van de ZZR eruit gehaald, die gaat vervangen worden (was erg vies), en heb ook maar meteen de bougies eruit gesleuteld. Op de foto lijken ze niet zo jofel als dat ik ze er zelf eigenlijk uit vond zien.
misc
- Ik zat al te denken om de carburateurs te synchroniseren (na de opmerking van jb) (ze liggen nu toch bijna bloot), dit heb ik echter nooit eerder gedaan en ik las zonet ook al dat de kleppen eerst gesteld moesten worden - en daar wil ik mee wachten tot na de vakantie. Dus is het handig om de boel proberne te synchen of is het in dit geval beter over te laten aan de pro's?
 
Zo te zien heeft de beta van vista nogal problemen met het uploaden van een file.. helaas geen foto dus :( - Bougie's zien er redelijk koffie met melk bruin uit, 1 bougie iets witter. Motor liep op zich prima

De aanhouder wint!

bougies7wi.jpg
 
Laatst bewerkt:
voor dat je je motor laat synchroniseren adviseer ik om eerst maar eens te
KLEPPEN STELLEN! kawa's zijn daar heel gevoelig voor. want als je eerst gaat synchroniseren, en daarna je kleppen gaat/laat stellen, kun je weer opnieuw synchroniseren. klep stellen moet volgens mij sowieso om de 15000 km gebeuren. en je hebt de tank er toch al afliggen, dus neem mee dit werkje direct mee. je hebt nog een kleine 5 wkn te gaan, dus er even rustig voor gaan zitten, en de boel goed afstellen. anders krijg je straks ook nog een last van pitting op je nokkenassen.
 
Laatst bewerkt:
Durf je een schatting te maken hoevel extra spul er van het blok af moet? - ik ben nogal huiverig om dit zelf te doen (nooit eerder gedaan ook). Op dit moment heb ik de tank en het luchtfilter eraf liggen.
 
Durf je een schatting te maken hoevel extra spul er van het blok af moet? - ik ben nogal huiverig om dit zelf te doen (nooit eerder gedaan ook). Op dit moment heb ik de tank en het luchtfilter eraf liggen.
Weet je als jij het nooit eerder hebt gedaan, dan lijkt het mij sowieso handig om het niet zelf alleen te gaan doen. Kijk een bougie vervangen en een luchtfiltertje is toch ff wat anders, dan zonder kennis aan de kleppen en carburateurs te gaan sleutelen. Ik weet niet of jij een WPHB hebt. Maar dit is toch wel een vereiste. Want jij hebt toch wel de afstelgegevens van de kleppen nodig voor jouw motor. En zoals eerder benoemd eerst kleppen stellen en dan eventueel carb. Voor beiden heb jij speciaal gereedschap nodig, zoals voelermaatjes en een carburateur synchronisator.
 
Gereedscap be ik op zich nog wel bereid om te kopen, maar het risico is m dan iets te groot. Later "als ik groot ben" maar eens nadenken over een tweede oud motortje om die klussen mee te leren dus. Ik schroef de zooi mooi weer dicht met nieuw luchtfilter en bougies en laat de dealer er mooi een klepstel en carb synch. beurtje tegenan gooien als het zaakje niet goed meer loopt :)

dak voor de info!
 
nog een klein reactietje, als je je luchtfilter al los hebt liggen, dan zie je je kleppendeksel al zitten. die los schroeven, en je bent bij je nokkenassen.dan is het stellen niet al te veel moeite, mits je idd even de afstel maten hebt.
in en uitlaatkant is natuurlijk zichtbaar (toch?) nokken omhoog laten wijzen voelermaatje er tussen door en voila. op schrijven welke plaatjes nodig zijn, plaatjes halen bij de dealer, thuis plaatjes wisselen, oude weer inleveren bij de dealer, en boel weer dichtbouwen.
is beknopt, maar 't is zelf te doen.
wplhb is idd wel handig, maar op de site www.zzrclub.nl is ook een boel na te vragen.
 
De inlaten van de carburateurs zijn inderdaad met de billen bloot: http://img518.imageshack.us/img518/3756/dscn37100ff.jpg (img518.imageshack.us/img518/3756/dscn37100ff.jpg) is er ergens nog een goede klepstel howto met foto's? - Als ik zo bij de motor sta zou ik niet weten waar ik beginnen moet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan