Slecht toeren oppakken bij koude motor en choke

Marti52

Marti52 met een Royal Enfield Meteor 350
7 okt 2020
86
96
DELDEN
Ik heb me zojuist op het forum voorgesteld in de voorstel-rubriek. Aansluitend heb ik een technische vraag.

Mijn Yamaha xv250 uit 1990 start onmiddellijk en hij rijdt uitstekend zodra de motor warm is. Het enig wat me niet zo bevalt, is dat de motor moeizaam toeren wil oppakken als hij nog koud is. Vooral als de choke nog ingeschakeld is, gaat het wegrijden met haperingen. De eerste kilometers is het behelpen, maar eenmaal warm loopt hij als een naaimachientje.

Is dit normaal en moet ik er mee leven, of wijst dit op een mankement dat verholpen kan worden?
 
Ik heb me zojuist op het forum voorgesteld in de voorstel-rubriek. Aansluitend heb ik een technische vraag.

Mijn Yamaha xv250 uit 1990 start onmiddellijk en hij rijdt uitstekend zodra de motor warm is. Het enig wat me niet zo bevalt, is dat de motor moeizaam toeren wil oppakken als hij nog koud is. Vooral als de choke nog ingeschakeld is, gaat het wegrijden met haperingen. De eerste kilometers is het behelpen, maar eenmaal warm loopt hij als een naaimachientje.

Is dit normaal en moet ik er mee leven, of wijst dit op een mankement dat verholpen kan worden?
Dit is wel een klein beetje normaal bij carburateurs, maar dat het kilometers moet duren?

Maar misschien hoeft de choke er niet vol op, als je weg rijd?


Edit: en elke motor is anders.
 
Ik weet niet of het mogelijk is, maar soms wil het gedeeltelijk lichten van de choke nog wel helpen. Naar mate de motor meer omwentelingen gemaakt heeft, kan het mengsel alweer wat armer worden. Dat hij zo beroerd loopt, zou in mijn ogen geen kilometers moeten duren. Misschien twee straten verder is acceptabel.
Je kunt in ieder geval even wat met de choke spelen. Na 100m bijvoorbeeld kijken hoe de motor rijdt wanneer je de choke er helemaal af haalt. Wordt het erger, dan wellicht een middenweg zoeken op welke positie de choke moet staan om een beetje normaal te kunnen rijden en niet uit te vallen wanneer deze stationaire draait (rond de 1200 toeren).
 
Ik weet niet of het mogelijk is, maar soms wil het gedeeltelijk lichten van de choke nog wel helpen. Naar mate de motor meer omwentelingen gemaakt heeft, kan het mengsel alweer wat armer worden. Dat hij zo beroerd loopt, zou in mijn ogen geen kilometers moeten duren. Misschien twee straten verder is acceptabel.
Je kunt in ieder geval even wat met de choke spelen. Na 100m bijvoorbeeld kijken hoe de motor rijdt wanneer je de choke er helemaal af haalt. Wordt het erger, dan wellicht een middenweg zoeken op welke positie de choke moet staan om een beetje normaal te kunnen rijden en niet uit te vallen wanneer deze stationaire draait (rond de 1200 toeren).
Het zou kunnen dat de choke niet in elke positie wil blijven staan, behalve op voluit.

Dat had de mijne toendertijd ook.
 
Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Ik concludeer dat dit gedrag in de eerste kilometer of zo vrij normaal is. Inderdaad speel ik al met de choke, door hem zo snel als het gaat steeds een stukje verder in te drukken. Halverwege de straat kan hij meestal helemaal dicht. De motor bokt dan nog wel als de toeren terug vallen bij het schakelen, maar dat is inderdaad twee straten verder voorbij.
Ik heb wat overdreven door te spreken over "de eerste kilometers". Wel gaat de motor pas lekker gretig op het gas reageren na een aantal kilometers. Maar dat kan ook komen omdat een en ander dan op bedrijfstemperatuur begint te komen.
Kortom, ik toer lekker verder en maak me geen zorgen. Nogmaals dank.
 
Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Ik concludeer dat dit gedrag in de eerste kilometer of zo vrij normaal is. Inderdaad speel ik al met de choke, door hem zo snel als het gaat steeds een stukje verder in te drukken. Halverwege de straat kan hij meestal helemaal dicht. De motor bokt dan nog wel als de toeren terug vallen bij het schakelen, maar dat is inderdaad twee straten verder voorbij.
Ik heb wat overdreven door te spreken over "de eerste kilometers". Wel gaat de motor pas lekker gretig op het gas reageren na een aantal kilometers. Maar dat kan ook komen omdat een en ander dan op bedrijfstemperatuur begint te komen.
Kortom, ik toer lekker verder en maak me geen zorgen. Nogmaals dank.
Ik weet niet hoe erg het precies is? Het lijkt erg mee te vallen zo te horen.
Soms wil het wel helpen om de carburateurs synchroon te stellen, als ze echt uit het lood staan.
Dan draait het allemaal soepeler.


Edit: oeps, 250CC. Heb je 2 carburateurs, of maar 1?



Edit: 26mm Mikuni, dus 1 cilinder.
 
Laatst bewerkt:
1 carburateur die twee cilinders bedient. Op de xv535 en zwaarder zijn het twee carburateurs
Ja, was geloof ik even een tikfoutje, ik bedoelde 1 carb ja.

Dan heeft synchroniseren weinig zin, want dat kan dan niet :)

De laatste post komt mij wel aardig bekent voor van mijn carbmotor.
Ik moest heel rustig gas geven voordat ik de choke eraf deed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan