Slechte accu wel starten bij kou, niet bij warm?

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
2
Lienden
De accu van mijn CBR is niet zo best meer. Nu is het zo dat ie prima start wanneer ik 'm 's morgens uit de schuur haal. Echter, als ik een stuk gereden heb, 'm uitzet en dan direct weer probeer te starten, houdt ie het voor gezien (startmotor gaat niet of heel moeizaam rond). Laat ik 'm dan een minuut of 10-20 afkoelen, dan start ie weer als een nieuwe.

Dit fenomeen heb ik ook al wel es met mijn auto gehad. Heeft iemand een verklaring waarom een accu dit doet? Dus geen capaciteit als ie warm is en wel weer als ie weer afgekoeld is.

Even voor de duidelijkheid: de accu is slecht en dient gewoon vervangen te worden. Das dus ook niet mijn vraag.
 
probeer het met het gas helemaal open, minder vacuum, minder weerstand. Massakabel kan ook wel problemen geven.

Doe dan :( !!!
Nah, massakabel is het niet, denk ik. Accu heeft onder de druppellader gestaan (nadat ie door de kou plat was O-) ) en polen zijn netjes schoongemaakt voordat ie weer gemonteerd is. Daarna polen ook in de tjap gespoten om corrosie te voorkomen.

Dat van die compressie en gas open is wel een goeie, tot ik een nieuwe accu heb. :)
 
Compressie kun je meten
Spanningsregelaar was bij mij het probleem, kun je ook meten, heb er 2 maand zo mee kunnen rondrijden, koud nooit geen problemen, warm was iets anders, tot hij er helemaal mee ophield.
Anker van de startmotor kan ook de boosdoener zijn.
 
Compressie kun je meten
Ja nee, hoeft ie niet te meten. :P

Zijn compressie zal wel goed zijn. :Y En daarom dat de startmotor meer moeite heeft om bij 8volt ofzo dat blok in warme toestand rond te zeulen. ;) Bij kouwe motor is de compressie een stukkie lager, weet uit eigen ervaring met kickstarten, dat het misschien wel de helft scheelt in de kracht die nodig is om het rond te duwen. :o
 
Dat van die compressie en gas open is wel een goeie, tot ik een nieuwe accu heb. :)
Aanduwen mbv een zo hoog mogelijke stoeprand werkt ook. Oftewel rustig richting stoeprand rollen terwijl je erop zit. Op het laatst een beetje doorduwen en precies als je achteras voorbij de rand komt (&het zaakje begint te hefbomen) laat je de koppeling los. 8-) Omdat je de startmotor met rust laat zijn je vonken dan anderhalf keer zo dik, waardoor die meteen loopt. :Y (mits de rest allemaal in orde is :P )
 
Exact dit symptoom heb ik bij mijn xj ook gehad.

Koud -> direct starten.
Warm -> klik of alleen zeer moeizaam ronddraaien
Warm en Aanduwen -> direct starten.

Bij mij was het de startmotor, de accu was goed.

Heb hem destijds helemaal schoongemaakt, hij zag van binnen werkelijk
zwart van het losse grafiet van de koolborstels. Met een busje dustoff
helemaal schoongeblazen en daarna geen probleem meer mee gehad. Ben nu
al weer ruim 40K verder zonder ooit nog een startprobleem.
 
Dynamo ????

Laat wel bij maar niet voldoende. Na een rit zal de accu spanning te laag zijn en zal ie de startmotor niet trekken.

Staat ie een poos dan trekt de accu bij en zal het net voldoende zijn om em te starten.

Kontroleer de laadspanning van de dyn. moet in de buurt van de 14.3 Volt liggen bij een hoger toerental dan stationair. Pak weg vanaf 2000 rpm.
 
Hmmm, zo te lezen dus tijd om het WPHB weer es uit de kast te trekken. B|

Voor startmotor en dynamo kun je dat wphb-tje best wel op de plank laten rusten.

Dynamo ????

Laad wel bij maar niet voldoende. Na een rit zal de accu spanning te laag zijn en zal ie de startmotor niet trekken.

Staat ie een poos dan trekt de accu bij en zal het net voldoende zijn om em te starten.

Kontroleer de laadspanning van de dyn. moet in de buurt van de 14.3 Volt liggen bij een hoger toerental dan stationair. Pak weg vanaf 2000 rpm.


Naast "koolstof-vervuiling" in de startmotor, kan dit idd ook een richting zijn waar je rekening mee mag houden.

De startmotor is vrij makkelijk schoon te maken.
Het meeste werk zit meestal in het demonteren/monteren.

full


voorbeeldje van de startmotor van m'n KZ750,...( startmotoren zijn toch vrijwel allemaal gelijk,.....verschil zit'em meestal in het aantal koolborstels...)

De lange bouten losnemen die de startmotorsegmenten bij elkaar houdt, ( hier dus nr.: 92009..)
Dan is vrij makkelijk de kop los te "werken" waar de bevestiging van de koolborstels in geplaatst is ,...
Meestal is er dus sprake van lekstroomverlies, bij een warme start, als de koolstof-ophoping te groot is, ( dus de gehele binnenkant van die kop schoonmaken), en de koolbortsels vernieuwen, want die zijn ook meestal op hun end...( nr.: 21039 in mijn geval..)

8-)

O ja,......baaidewee,.....dit doe je dus pas als je andere "dingetjes" ook eerst hebt gecontroleerd,....
- zitten de elektrieke bevestigingen van startmotor en startrelais wel goed vast en is er sprake van een oxyde-afzetting ( ja/nee)!
- stekkercontacten in kuip/ onder tank/ bij accu....welke te maken hebben met de startcyclus controleren/schoonmaken/ WD40 eroverheen/ inelkaar steken/ klaar...

:9

...krijg zelf al weer zin om te klussen....



...o ja...nog ff melden dat eventueel ook het startrelais bezig is de geest te geven,.....kan zomaar!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan