Slechte benzine?

hc460

MF veteraan
6 nov 2009
1.047
0
Dit jaar voor t eerst besloten niet door te rijden met de gixxer ( K6,1000) in de winter.
Eind oktober is ie naar binnen gegaan .
Afgelopen weekend wat olie etc ververst,bandjes opgepompt en gelijk maar een rondje gedaan.

Viel me direct op dat ie vanaf 10 tot 14.000 rpm even inhield,gewoon niet doorliep.
Na twee rondjes verkeersplein op een beschaafde wijze, richting huiswaarts kerend leek ie op t laatst wat los te komen.
Toen was ik al thuis dus nog eens rond had ik geen trek meer in.

De tank was vrijwel vol met stilzetten,dus er was niet vers getankt.
Nu zit ik me zomaar af te vragen of de kwaliteit van benzine dusdanig slecht is dat ie met 3-4 maanden al minder is?
Van mijn vierwielige klassiekers heb ik bv al idd eens meegemaakt dat oude benzine tot vrijwel niet starten en slecht lopen resulteerde.Dan spreken we over een jaar stilstand bv

Echt zorgen maak ik me er niet over,met verse peut in maart brand ik m wel weer los,is meer nieuwsgierigheid.
 
Flesje Forte er in mikken en je weet of het aan de benzine ligt. Gewoon Forte bij de Halforts of automaterialen zaak kopen, is exact dezelfde formule en kost hetzelfde alleen zit er 2x zoveel in. Kan je dus als hiermee de symptomen weg zijn dit de volgende keer en van te voren in mikken.
 
Forte in automobiel verpakkingsformaat kun je voor zover ik weet niet kopen bij halfords of automaterialenhandel. Wel bij veel autogarages. Gewoon de garageboer om de hoek bellen en vragen. Willen je altijd wel helpen is mijn ervaring. De miniflesjes waar "moto" op het flesje staat zijn iets makkelijker te verkrijgen(motorfietsbedrijven), maar omgerekend naar hoeveelheid wel duurder.
 
ik heb benzine in mn auto die veel ouder is,
af en toe schakel ik hierop over (normaal LPG) maar geen problemen?
Ik moet wel bekennen dat hier een beetje wynns doorheen zit :$
 
Laatst bewerkt:
Uit je verhaal begrijp ik dat hij ook niet in hield voordat je hem in Oktober weg zette!

Ik denk dat je de gixxer ff wat meer tijd had moeten geven om wakker te worden, en ben van mening dat je van t voorjaar na je eerste lange rit nergens meer last van hebt!
Benzine verouderd niet in drie maanden!geloof ik niets van.

Greetz Storkie...
 
Was het geen ICE-ing waar je last van had? bevriezen van je carb's'
Ik mag mij tot de veteranen tellen, en heb barrels, nieuwe , zgan, en oude motoren gereden, en sinds een 10 tal jaren gaat bij mij de motor de garage in als de temperaturen beneden de 10-12 graden komen, en dan blijft hij daar tot ( vaak ) mei....
Bij al mijn motoren is het nog nooit en echt nog NOOIT voorgekomen dat hij niet direct in het voorjaar weer startte...
Heb ook nog nooit een toevoeging gebruikt, benzine vervangen, of wat dan ook.....
Heb drie maanden terug een audi 100 oldtimer gekocht, stond al van af 95 stil...
nieuwe accu meegebracht.. benzine pomp even van het blok geschroefd, met de hand benzine tot in de carburateur gepompt, pomp weer op het blok, starten........3 slagen lopen.....das benzine van 16 jaar oud....

Veel te vaak en vaak totaal overbodig worden hier te kust en te keur carb's gereinigd al of niet ultasoon....
 
Wat ik hier nog niet tegengekomen ben is dat er door de benzinemaatschappijen seizoens-afhankelijke benzine verkocht wordt. 's-Winters zitten er iets vluchtiger (lichtere) bestanddelen in om toch voldoende dampvorming te krijgen voor een goede ontbranding.

Verder is het de afgelopen dagen zulk weer geweest dat carb-icing makkelijk kan optreden en dat treedt juist op bij hogere toerentallen.
 
geloof dat de K6 een injectie systeem heeft, en als eerder gezegt, gewoon lekker doorrijden
Zelfs injectiesystemen kunnen last krijgen van carb-icing. Overal waar een vloeistof verdampt wordt warmte ontrokken aan de omgeving. Bij het verstuiven van benzine (sproeiers of injectie) koelen die elementen af, zelfs tot onder nul graden Celsius. Waterdamp in de aangezogen lucht slaat dan neer op de verstuiver en kan deze gedeeltelijk blokkeren. Vandaar het inhouden.
 
Bij al mijn motoren is het nog nooit en echt nog NOOIT voorgekomen dat hij niet direct in het voorjaar weer startte...
Heb ook nog nooit een toevoeging gebruikt, benzine vervangen, of wat dan ook.....
Heb drie maanden terug een audi 100 oldtimer gekocht, stond al van af 95 stil...
nieuwe accu meegebracht.. benzine pomp even van het blok geschroefd, met de hand benzine tot in de carburateur gepompt, pomp weer op het blok, starten........3 slagen lopen.....das benzine van 16 jaar oud....

Veel te vaak en vaak totaal overbodig worden hier te kust en te keur carb's gereinigd al of niet ultasoon....

A) TS heeft het niet over starten maar over inhouden in (zeer) hoge toerentallen.
B) Laat me raden die Audi 100, heb je niet in Nederland gekocht ergo er zat geen Nederlandse benzine in?
 
A) TS heeft het niet over starten maar over inhouden in (zeer) hoge toerentallen.
B) Laat me raden die Audi 100, heb je niet in Nederland gekocht ergo er zat geen Nederlandse benzine in?

A) Had al eerder gereageerd dus daar verwees ik naar

b) idd daar zat oerdegelijke duitse benzine in , die schijnt niet in kwaliteit af te nemen, we worden hier dus gewoon genaaid, en de maatschappijen hier zorgen er voor dat we minsten elke 2 maanden onze benzine moeten verversen :+
 
Er zit tegenwoordig 5 % ethanol in de benzine bijgemengd.
Dat trekt water aan.
Misschien heeft het daarmee te maken?
Ben benieuw of die ethanol nog meer voor problemen gaat zorgen.
Maar daar zwijgt de politiek natuurlijk over.
 
A) Had al eerder gereageerd dus daar verwees ik naar


b) idd daar zat oerdegelijke duitse benzine in , die schijnt niet in kwaliteit af te nemen, we worden hier dus gewoon genaaid, en de maatschappijen hier zorgen er voor dat we minsten elke 2 maanden onze benzine moeten verversen :+


a) Sorry had ik even over het hoofd gezien. Mijn fout.

b) Maar inderdaad worden we genaaid ik heb geen andere verklaring dan dat de wittepomp Euro 95 10 cent goedkoper is dan merk Euro 95 terwijl het hier in Amsterdam op exact het zelfde depot binnenkomt en verdeeld wordt. Nee die additiven die er in de vrachtwagen bij gaan maken een wereld van verschil :X
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je frituurolie als motorolie of als benzine? Kan me niet voorstellen dat een diesel daarmee starten wil...


Heb aan de andere kant wel gezien dat Charlie Boorman pizzas ging bezorgen met een Honda Cub die op frituurolie liep. Maar dat is een 2-takt motor op benzine...
 
Bedoel je frituurolie als motorolie of als benzine? Kan me niet voorstellen dat een diesel daarmee starten wil...


Heb aan de andere kant wel gezien dat Charlie Boorman pizzas ging bezorgen met een Honda Cub die op frituurolie liep. Maar dat is een 2-takt motor op benzine...


Die oude diesels lopen prima op frituurolie als brandstof.
Frituurolie filteren, voorverwarmingselementje er in en knallen maar. ( bij wijze van )


Over die Cub ( nou worden we persoonlijk! :( ) :P


Ten eerste zat er frituurolie in de versnellingsbak, en niet als brandstof.

Ten tweede: De honda cub is géén tweetakt maar een viertakt, sterker nog: de meest verkochte, meest betrouwbare ( 4takt ) motorfiets aller tijden!
 
Laatst bewerkt:
Ik tankte regelmatig bij de Tango in Nieuwegein of Maarsbergen.
Als mijn motor dan een paar weken stilstond, was het best lastig om hem gestart te krijgen tot een lege accu aan toe.
Dan duurde het een poos voordat hij pas lekker liep.
Daarna een paar keer bij de Autofood ( Ford garage) in ons dorp getankt, dat is Esso benzine.
Als hij dan langer stil stond, was het na 1 hooguit 3 keer kort starten en lopen.

Dat heb ik eens met de monteur besproken en die vertelde dat ze wel vaker klanten hadden met slecht startende/lopende auto's.
Na het uitlezen vroeg de computer : "waar tankt de klant?"
Dat was altijd bij de Tango in Cothen.
Geadviseerd werd om dan ook bij hun te tanken.
Daarna waren de problemen over.

Sinds ik daar altijd tank heb ik totaal geen startproblemen.
Mijn motor heeft stil gestaan van eind oktober tot de 1e week van januari.
Bij de 2e keer starten; lopen, de week er na , direkt na de 1e keer starten.

Misschien is het bijgeloof, maar ik tank die "witte pompen" zooi niet meer.

Voor die paar dubbeltjes meer, per tankbeurt, heb ik een goed startende en rijdende motor.
 
Bedoel je frituurolie als motorolie of als benzine? Kan me niet voorstellen dat een diesel daarmee starten wil...


Heb aan de andere kant wel gezien dat Charlie Boorman pizzas ging bezorgen met een Honda Cub die op frituurolie liep. Maar dat is een 2-takt motor op benzine...


Bij Top Gear hebben ze zo'n ding helemaal afgeragd en daarna van een gebouw gegooid.
Hij wilde niet meer rijden, maar het motortje wilde nog wel starten.
 
Sorry dat ik die cub heb aangezien voor een 2-takt? Ik weet het fijne niet van die dingen en dacht dat ze 80cc 2-takten waren.


Maargoed, over de witte pompen: ik heb geen idee wat een witte pomp is want die term is nieuw voor mij, maar ik rij elke dag ongeveer 30 km woon-werk met mijn motor (CBR 600 F2), en ik tank meestal bij een benzinestation waar je tot 15 cent korting per liter hebt.

Maar ik kan niet zeggen dat ik last heb van slecht starten ofzo. Met de kou moet ik sowieso elke ochtend wel choken, maar starten doet hij meestal na 2 rondjes draaien, en na 1 minuut met de choke aan loopt hij goed.

Hij loopt een beetje onregelmatig, maar ik denk dat dat meer aan de carbs ligt dan aan de brandstof...
 
Er zit tegenwoordig 5 % ethanol in de benzine bijgemengd.
Dat trekt water aan.
Misschien heeft het daarmee te maken?
Ben benieuw of die ethanol nog meer voor problemen gaat zorgen.
Maar daar zwijgt de politiek natuurlijk over.

ja dat heeft invloed. En geen positieve..
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het bijgeloof, maar ik tank die "witte pompen" zooi niet meer.

Voor die paar dubbeltjes meer, per tankbeurt, heb ik een goed startende en rijdende motor.

Is inderdaad bijgeloof want laat alle benzine in Nederland nou uit het zelfde depot komen. Waar dan verschil in zit zijn de additieven en natuurlijk dat opslag. Dat laatste is waar het in Nederland ook nog wel eens mis wil gaan. Die dingen worden alleen gekeurd op veiligheid maar dat gebeurd periodiek. Dingen zijn zo verdomd duur maar een tankhouder mag, afhankelijk van de grond, blij zijn als ze 10 jaar mee gaan. Vervolgens heb je opslagtanks waar in de loop der jaren allemaal vuil is ingekomen wat jij dan leuk mee tankt. En nee het is niet zo dat duurdere pompen hun tanks beter onderhouden. Daarom als je ergens 1x problemen ondervind daar nooit meer tanken of een andere brandstof soort.
 
Wat is er mis met Ethanol in benzine? Ethanol zorgt, mits je leidingen daartegen bestendig zijn, en je mapping / sproeierbezetting daarop is aangepast, voor een hoger vermogen. Ik weet nog en wel een mooie verhaal van een Saab 9-5 automaat, die op E85 rijdt met 320 PK, en tot 260 km/u nog 1 liter op 16,7 kilometer verbrandt!

Als je het mij vraagt moet daar meer onderzoek naar worden gedaan voor motoren, want ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk kan zijn om zoiets pas te maken op de motor. Bij carburateur motor is het misschien een nieuwe benzineleiding, nieuwe aanzuigrubbers en iets aan de vlotters aanpassen, rejetten en klaar...
 
Sorry dat ik die cub heb aangezien voor een 2-takt? Ik weet het fijne niet van die dingen en dacht dat ze 80cc 2-takten waren.


Maargoed, over de witte pompen: ik heb geen idee wat een witte pomp is want die term is nieuw voor mij,


Vroeger waren de witte pompen, de merkloze pompen die goedkope waren dan de merkpompen.
Daarom stond het ook tussen aanhalingstekens.
Nu is er de Tango, Tinq etc.




Ik tank graag bij onbemande pompen om van het gezeik van die lui achter de kassa af te zijn.
Of ze zitten met elkaar te zeuren en te klagen over hun werk, of ze willen je van alles verkopen.
Ik heb daar eens wat van gezegd bij de Esso langs de A13 bij Delft zuid (Ruyven).
"Ben je nou gvd met mij bezig of met je collega?", op luide toon.

Gelukkig is de Autofood hier ook voorzien van een betaalautomaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan