Slechte benzine?

hc460

MF veteraan
6 nov 2009
1.047
0
Dit jaar voor t eerst besloten niet door te rijden met de gixxer ( K6,1000) in de winter.
Eind oktober is ie naar binnen gegaan .
Afgelopen weekend wat olie etc ververst,bandjes opgepompt en gelijk maar een rondje gedaan.

Viel me direct op dat ie vanaf 10 tot 14.000 rpm even inhield,gewoon niet doorliep.
Na twee rondjes verkeersplein op een beschaafde wijze, richting huiswaarts kerend leek ie op t laatst wat los te komen.
Toen was ik al thuis dus nog eens rond had ik geen trek meer in.

De tank was vrijwel vol met stilzetten,dus er was niet vers getankt.
Nu zit ik me zomaar af te vragen of de kwaliteit van benzine dusdanig slecht is dat ie met 3-4 maanden al minder is?
Van mijn vierwielige klassiekers heb ik bv al idd eens meegemaakt dat oude benzine tot vrijwel niet starten en slecht lopen resulteerde.Dan spreken we over een jaar stilstand bv

Echt zorgen maak ik me er niet over,met verse peut in maart brand ik m wel weer los,is meer nieuwsgierigheid.
 
Is inderdaad bijgeloof want laat alle benzine in Nederland nou uit het zelfde depot komen. Waar dan verschil in zit zijn de additieven en natuurlijk dat opslag. Dat laatste is waar het in Nederland ook nog wel eens mis wil gaan. Die dingen worden alleen gekeurd op veiligheid maar dat gebeurd periodiek. Dingen zijn zo verdomd duur maar een tankhouder mag, afhankelijk van de grond, blij zijn als ze 10 jaar mee gaan. Vervolgens heb je opslagtanks waar in de loop der jaren allemaal vuil is ingekomen wat jij dan leuk mee tankt. En nee het is niet zo dat duurdere pompen hun tanks beter onderhouden. Daarom als je ergens 1x problemen ondervind daar nooit meer tanken of een andere brandstof soort.

Andere brandstof heb ik ook al geprobeerd bij de Tango, maar hij liep best rottig op diesel.
Wat mij ook verteld is dat de goedkope merken het laatste uit zo'n brandstofhouder opkopen.
 
Wat is er mis met Ethanol in benzine? Ethanol zorgt, mits je leidingen daartegen bestendig zijn, en je mapping / sproeierbezetting daarop is aangepast, voor een hoger vermogen. Ik weet nog en wel een mooie verhaal van een Saab 9-5 automaat, die op E85 rijdt met 320 PK, en tot 260 km/u nog 1 liter op 16,7 kilometer verbrandt!

Als je het mij vraagt moet daar meer onderzoek naar worden gedaan voor motoren, want ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk kan zijn om zoiets pas te maken op de motor. Bij carburateur motor is het misschien een nieuwe benzineleiding, nieuwe aanzuigrubbers en iets aan de vlotters aanpassen, rejetten en klaar...


Wat is dat? een Saab?
 
Zelfs injectiesystemen kunnen last krijgen van carb-icing. Overal waar een vloeistof verdampt wordt warmte ontrokken aan de omgeving. Bij het verstuiven van benzine (sproeiers of injectie) koelen die elementen af, zelfs tot onder nul graden Celsius. Waterdamp in de aangezogen lucht slaat dan neer op de verstuiver en kan deze gedeeltelijk blokkeren. Vandaar het inhouden.


Oke,wist ik niet.....weer wat geleerd vandaag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan