Slechte ervaringen met Schuberth (SR1)

tvsh2

Rookie
30 nov 2012
13
0
Beste leden,

Ik vroeg me af of er in België (of Nederland) ook mensen zijn die een SR1 hebben gekocht en zoja of ze daar vaak problemen mee hebben. Ik heb er namelijk op 3 oktober van dit jaar een SR1 gekocht bij Bikerszone in Denderhoutem. Deze moet me iets van een kleine 600 euro gekost hebben als ik me niet vergis.
Ik heel content er mee naar huis en meteen een plaatsje gegeven in de kast tussen de andere helmen. Na een dikke week Wou ik op zondag eens een toertje gaan doen met mijn nieuwe helm om eens te testen of hij nu echt zo goed verluchte als beloofd. Alvorens ik vertrok wou ik natuurlijk eens kijken of alles openstond en hoe alles werkte. Ik merkte meteen op dat 1 van de 2 ventilatieklepjes bovenaan de helm helemaal los zat. Ik hiermee teleurgesteld terug naar Bikerszone waar ik gelukkig te horen kreeg van de verkoper dat de invoerder (Splash Design) mij wel een nieuwe helm zou geven en dat ik die binnen de week zou ontvangen. Inmiddels zou hij de helm al opsturen zodat ze hem eens konden bekijken. Natuurlijk kreeg ik geen nieuwe helm hoewel dat niet echt het probleem was. Ik was mijn helm verdorie 4 weken kwijt, ik moest zelf de fabriek en invoerder contacteren waar de helm en wanneer ik hem terug kreeg. Ik heb me dan maar 4 weken moeten opjagen in het feit dat ik een kapotte helm had gekocht en dat ik zo 'slecht' behandeld voelde als klant die meteen een topmodel koopt.

Maar goed, na 4 weken mocht ik mijn helm terug gaan ophalen. Alweer met mijn stomme kop had ik maar eens oppervlakkig gekeken of hij terug in orde was en ja hoor het klepje was terug gemaakt. Ik kom er mee thuis en bekeek hem dan eens volledig waarbij ik meteen opmerkte dat er nu achteraan de spoiler en het ventilatieroostertje niet goed was vastgemaakt bij de reparatie. Het metalen roostertje viel er gewoon van tussen. Dat was natuurlijk de druppel die de emmer deed overlopen en meteen berichtte ik naar Splash Design (de invoerder) dat mijn helm slecht was gerepareerd. Daar hebben ze meteen besloten mij een nieuwe helm op te sturen en die zou ik dan een week later mogen gaan omruilen bij Bikerszone. Zo gezegd zo gedaan en ik ruilde de helm die week nog in bij Bikerszone. Ik was opgelucht dat de hele historie eindelijk achter de rug was en besloot bij Bikerszone zelf wel nog even te checken of alles in orde was met deze helm. En wat een geluk dat ik dat deed! Nu bleek het andere ventilatieklepje van binnenuit kapot. Net hetzelfde probleem als mijn eerste helm!!! Alweer liet ik mijn teleurstelling merken bij de verkopers maar zij konden natuurlijk niets beter doen dan de 2 helmen gewoon op te sturen naar Splash Design. Nu is mijn helm al sinds maandagmorgen onderweg en volgens de invoerder zou hij nog niet zijn aangekomen! De weken blijven zich optellen en intussen heb ik mijn helm nog niet 1x kunnen gebruiken.

Het enige dat ik nu van de invoerder te horen krijg is dat ze zullen zien wat ze kunnen doen zodra de 2 helmen zijn aangekomen. Ik heb intussen ook naar Schuberth gemaild (ik heb nu toch zoveel tijd...) en ik had mijn beklag gedaan over de duur van de eerste herstelling en over het feit dat ze mij zulke slechte helmen bezorgden nadat ik zoveel heb betaald. Vandaag kreeg ik bericht van Schuberth dat de herstelling maar 1 dag had geduurd en dat de invoerder verantwoordelijk was voor die lange wachttijd. Dat kan wel allemaal goed zijn maar ik krijg geen uitleg over het feit dat ik al 2 NIEUWE kapotte helmen heb gekregen en dat mijn helm beschadigd terug kwam van hun reparatiedienst.

Ik krijg nu enkel mailtjes van zowel Schuberth als Splash Design dat ze zo snel mogelijk het probleem gaan oplossen. Maar 2 maand doen over zo een klein probleempje vind ik gewoon niet kunnen naar de klanten toe. Ik koop hier verd*mme een helm een kleine 600 euro en ik krijg al 2 maand een service vergelijkbaar à la Kruidvat en intussen heb ik die Schuberth maar een 2 tal weken in bezit gehad (alle dagen opgeteld tussen de vervangingen en reparaties door).

Ik heb nog nooit op een forum geklaagd over slechte service of een slecht product maar dit slaat gewoon alles. Als ik zo met klanten zou omgaan ik was al lang failliet.

Ik hoop voor jullie dat ik een uitzondering ben want anders ziet het er niet goed uit voor de Schuberth kopers.
:(
 
Dit verhaal neigt een beetje naar [FAQ=richtlijnen,bozetopics]Richtlijnen: Boze topics door nieuwe gebruikers[/FAQ] ....
 
TS verwoord het zeer netjes en goed onderbouwd. Ik zie het probleem niet echt.

Van mij mag die blijven :)

Ben wel benieuwd naar de afloop.
 
Tuurlijk duurt de reparatie bij Schuberth maar een dag. Ze ontvangen hem, repareren hem, en sturen hem weer terug.

Wat veel tijd kost is helm van dealer -> importeur, importeur -> schubert, schubert -> importeur, importeur -> dealer, dealer -> klant

Zoiets kost veel tijd met controle's, vastleggen, inpakken en verzenden. Aardig logistiek proces waar zo een helm doorheen gaat.


Maar ik ben benieuwd wat er zal gebeuren en hoe jij, als klant, hiervoor gecompenseerd zal worden. Ik zal toch een flinke korting of tegoedbon gaan eisen
 
Laatst bewerkt:
Dat de helm zo lang onderweg was is nu eigenlijk niet eens zo erg. Maar het feit dat men hem nergens eens heeft nagekeken voor men hem verzond vind ik merkwaardig. Ook het feit dat ik 2x dezelfde 'fout' tegenkwam bij een helm van dezelfde serie kan duiden op een productiefout. Ik heb hun hier trouwens een mail voor gestuurd om te voorkomen dat men een hele productielijn helmen de wereld instuurt die een productiefout bevatten. Helaas heb ik hierop nooit een antwoord teruggekregen. Voor mij is geen antwoord hetzelfde als 'tzijn uw zaken niet'...

Ik hoop maandag hier een positief bericht te kunnen posten maar eerlijk gezegd vrees ik ook daarvoor een beetje. :(
 
Tja, niet netjes en niet echt schuberth waardig. Ik heb dergelijke ervaringen met Nolan en daarom komt dat merk nooit meer mijn huis in. Zelf een Schuberth C3 en die van de zomer even laten nakijken. Wat ook door Splash werd gedaan. Ingeleverd bij de dealer waar op dat moment de vertegenwoordiger zelf was. Ik geloof dat ik de helm binnen 4 dagen inclusief weekend weer terug had. Maar feit blijft wel dat er ook met Schuberth regelmatig wat mis is: niet goed afsluitende rubbers, kinstuk wat te snel dichtslaat en zo is er nog wel wat te bedenken. Blijft natuurlijk belachelijk dat wij zo gek zijn daar zoveel geld voor neer te tikken, hoe klein het probleem ook is.
 
Nog zo iets waarvoor ik vrees als ik een nieuwe helm zou krijgen. Slecht afdichtende rubbers. Toen ik mijn helm binnen bracht was er nog iemand die zijn SR1 binnen bracht voor hetzelfde probleem dat je beschrijft. Hij was zijn helm ook 4 weken kwijt...
Ik hoop nu maar dat dit niet mijn volgende probleem wordt. En qua vergoeding ga ik niet meteen iets eisen bij de dealer hoewel hij er ook wat meer mocht achter zitten. Maar wat ik ten minste verwacht is een nieuwe garantie die begint vanaf het moment dat ik een goede helm heb want anders ben ik een half jaar kwijt van mijn garantie zonder dat ik hem ooit al heb gebruikt.

Ik had me beter een gewone helm van een 200 tal euro gekocht :p Dan zou ik mij ook niet opjagen in een stomme helm. :)
 
Je had zelf ook in eerste instantie het ding even na kunnen lopen, of heb je in de winkel gewoon wat rond gekeken... even denken. 'doe die maar!', en weer weggelopen?

Dat gezegd hebbende heb je wel pech. Er zijn vaker klachten over de bouwkwaliteit van Schuberth's, maar meestal niet zo vaak op een rij :P
 
Ik heb hier wel een tijdje over gedaan vooraleer ik die sr1 heb gekocht. Ik wou hem aanvankelijk al een jaar geleden kopen maar had toen nog wat schrik van productiefoutjes omdat hij nog maar net op de markt was. Toen ik bij de dealer om de helm ging was ik daar zeker al 1x geweest om wat info te vragen en hij raadde me deze helm aan boven de shoei's, arai's en andere merken die hij daar verkocht. Volgens hem was dit het neusje van de zalm op de helm markt. En als ik eerlijk mag zijn dacht ik dit toen ook wel. Ik had alleen beter eens die ventilatieknopjes eens over en weer geschoven:p Misschien dat ik dan nu met mijn geld 3 goedkopere en kwaliteitsvollere had kunnen kopen voor het hele gezin:p
 
Dus z'n dealer moet boete doen?
Dat heet wetgeving, je sluit een koop met de dealer, niet met de importeur of fabrikant. Is misschien lullig omdat de fabrikant een claim makkelijker kan dragen op het grote geheel, maar je moet altijd bij de dealer zijn. En in dit geval had de dealer wel meer ballen mogen tonen. Wel het geld vangen en verder lamaarwaaien.
 
Reparatie van schuberth heb ik al vaker van gelezen dat deze niet erg snel verloopt.
Maar wat is na aankoop een dikke week? Want als consument heb je enkel met de winkel wat te maken, ik had bijvoorbeeld een vest van State of Art (normale kleding) die na 2 weken een los stiksel had wat uitliep, ben 3 weken later pas terug gegaan en kreeg direct een nieuwe trui mee. Zelfde verhaal van een paar handschoenen van BMW, stiksel rond de vinger ging los, na 2,5-3 weken zag ik het pas, handschoenen al goed gebruikt,-> direct een nieuw paar mee.

Zo zou ik het van die motorzaak verwacht hebben...
 
Laatst bewerkt:
Dus z'n dealer moet boete doen?
De dealer moet naar mijn mening, zijn klant compenseren. Eventueel zou de dealer hierna een regeling kunnen treffen met de fabrikant voor bv een eenmalige inkoop korting.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, slechte bouwkwaliteit, trage service.. Niet echt Duitse kenmerken.. Misschien wordt het tijd om het merk om te dopen in Sciuberti.
 
Heel herkenbaar.

Als je een Shcuberth helm koopt en je motor veel gebruikt moet je een reservehelm hebben.
Garantiegevallen etc duren echt schandalig lang.

Toendertijd was er een probleem met loslatende anti-condens lagen in de vizieren van de R1.

Helemaal duidelijk. Maar ze moesten wel eerst opgestuurd worden etc voordat je een nieuwe kreeg.

Loszittende rubbers, kapot zonnevizier etc. Allemaal steeds een kleine maand de helm kwijt.

Dat is voor mij de reden dat ik geen Schuberth meer neem.

Ik hoop dat het bij Arai beter is. Totnutoe nog geen problemen gehad.

Zelfs een zuid-Europees merk als Suomy heeft zijn service vele malen beter voor elkaar dan Schuberth.

Hoezo vooroordeel Italiaans vs Duits?
 
Gelukkig heb ik mijn oude Shark rsr2 nog. Maar die valt wel bijna uit elkaar :)
Ik moet wel zeggen dat ik die al een eeuwigheid heb hé :)
 
Mijn Shark helm 1 week kwijt geweest voor garantie gevalletje, winkel bood me wel een leenhelm aan.
 
Heb jij mazzel gehad met Shark, ik wilde andere wangkussens bestellen en na 3x de verkeerde gekregen te hebben heb ik het maar opgegeven. Model van mijn helm was geupdate en voor de wangkussens van het oude en nieuwe model hetzelfde modelnummer terwijl ze anders waren :') Zelfs een keer laten bestellen door de vertegenwoordiger die bij de motorzaak aanwezig was. Voor mij geen Shark meer. Amateuristisch zooitje.
 
Ik ben vandaag eens voor de verandering naar duitse forums beginnen surfen op zoek naar sr1 ervaringen. Waarom dat ik dat niet gedaan heb 2 maanden geleden weet ik niet maar ik had dat beter wel gedaan :p Ik las hier net dat een andere man ook problemen had met zijn sr1 en hij kreeg meteen al een nieuwe opgestuurd. Bleek dat de nieuwe helm opnieuw een probleem had. Ik dacht dat ik een uitzondering zou zijn maar blijkbaar niet. Zouden die mannen van Schuberth niet eens dringend moeten beginnen denken aan hun klanten :p Het lijkt wel of we hebben te doen met een Chinese producent die enkel wil verkopen zonder te letten op kwaliteit of service. Hoe meer ik over Schuberth te weten kom hoe erger het wordt...
 
Hmm, slechte bouwkwaliteit, trage service.. Niet echt Duitse kenmerken.. Misschien wordt het tijd om het merk om te dopen in Sciuberti.

15 jaar geleden, ja, maar wanneer ik tegenwoordig kijk hoevel BMW motoren er met pannes zijn bij ons op de avondschool motortechniek, terugroepacties bij BMW, oliezuipende BMW en Audi koekblikken, roestende Mercedessen, vastlopende Opels............ Dacht dit jaar voor mijn vrouw een kleine Audi te kopen, tot ik eens keek op de website van reliabilityindex. :(
Raar hoe mensen aan datimago van Duitse producten blijven hangen.
 
Ik heb donderdag nog een gloednieuwe bmw gs in panne zien vallen bij de opendeurdagen van bmt in aalst. Toen moest ik inderdaad ook denken aan mijn Schuberth:p Btw, De zwaantjes die daar toen waren droegen allemaal Schuberth helmen en ook zij zeiden dat hun helm gemiddeld 1 op de 4 kapot of defect toekwam... Ik denk inderdaad er toch aan om van die gedachte dat Duitse kwaliteit de beste is af te stappen :p
 
Die Duitse bedrijven hebben jaren geld verdient met hun imago van de meest kwaliteitsvolle. Nu kunnen ze dus gerust enkele jaren brol produceren want iedereen gelooft nog steeds in de bedrijven en mensen worden in het zak gezet. Veel te veel geld vragen voor producten die niet deugen. Maar ja het is vaak als het te laat is dat je het beseft hé.
 
Terug
Bovenaan Onderaan