(Slechte) Ervaringen met tankslappers?

Ik kan ook "yeehaaa" of zo zeggen natuurlijk, maar ik wilde mijn nieuwe vaardigheden even testen...
Of heet zoiets "experimenteren"? :9

ik vonnem gewoon leuk, dat je niet gaat denken dat ik arrogant ben of zo. Dat komt een ander keertje wel weer..
 
He SVBob,

denk je dat die tankslapper van jou te voorkomen was geweest met een stuurdemper?
ik ga namenlijk ook een sv650s kopen.
Ik denk het wel ja.

Maar ook zonder zal je het niet zomaar meemaken hoor.
Ik had nl:
1) volgas in 3 of 4.
2) extra dikke voorvork olie, en de temperatuur was ca. 10 graden.
3) slecht wegdek.
4) Contiforce banden (je kan beter BT 010/020 nemen).

Tip tegen tankslappers, gewicht naar voor verplaatsen en je armen niet wijd houden maar tegen/langs de tank plaatsen, op deze manier werken je eigen armen ook een beetje als stuurdemper.
 
om te beginnen kunnen die bestuurders rijden...

Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga n............ :)
 
Er zit verschil tussen een slingerend voorwiel en en tankslapper, door de agressieve geometrie van de huidige sportmotoren kan dit soms een wiebelend voorwiel opleveren, niks om je zorgen over te maken.

En dat stuurdempers niet nodig zijn bij de ons gewone mensen is van Guz een beetje kort door de bocht, maar daar houd Guz van.
En Guz moet ze mond houden, die is overgestapt naar opgevoerde brommers omdat die echte motoren te eng vond. })
 
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga niet happen.
Ik ga n............ :)
laugh2.gif



edit: nou kap ik er mee.
 
Met lessen op een CB500 tussen Teteringen en Oosterhout over zo een stuk verrot wegdek (gaten/boomwortels onder 't wegdek) gereden,dat m'n stuur een keer helemaal naar links en rechts ging.Instructeur reageerde met: "o ja joh" :?
Meer kwam er niet uit.
Was dat een tankslapper?

Een andere keer dacht ik dat ik daar iets van de motor verloor...bleek dat door de klap met neerkomen de middenbok een keer op 't wegdek ketste.

Lekker stukkie weg daaro!
 
hmm 2× serieuze tankslapper gehad...volgas over de heuvel (sacramentsheuvel :? ) op Zolder. Echte goeie van aanslag tot aanslag 2e keer een andere zithouding geprobeert (meer steunend op de steppies...maar mocht niet baten weer aanslag tot aanslag....heb het toen maar wat rustiger aangedaan daar...grindbak/bocht kwam snel dichtbij, maar twee keer kunnen redden maar de gang is er dan wel uit '( Stuurdemper gemonteerd maar niet lang plezier van gehad...(totallossssssssssssssss).
 
(..)
Daarna overgeschakeld naar de 2e versnelling, gas erop en het voorwiel kwam weer van de grond af alleen dit keer maar 15cm, misschien nog geeneens maar het leek wel of het voorwiel op een aardbeving had geland, wat een rillingen maakte het fietsje.

Gelukkig duurde het niet lang genoeg om er echt van te schrikken maar vond het zeker niet leuk.
'(
Wat zijn jullie ervaringen met tankslappers zonder stuurdemper of voordat je der één hebt opgezet?



[me]Alle sportfietsen moeten standaard met een stuurdemper komen![/me]
Misschien net iets schuin neergekomen? Ook al eens gehad al ie kort loskwam en schuin neerkwam, slaat een keer of twee / drie en weer normaal. Kan natuurlijk ook wat langer duren dan... Beste is niet tegen willen sturen.

De enige echte tankslapper die ik heb gehad, was op een 2002 Blade... Gewoon rechtdoor, op de snelweg, invoegen over die blokjes met 180 en nog steeds optrekkend... En da's echt heftig... Met HEEL veel geluk zonder schade verder kunnen rijden...

Op m'n eigen fiets geen stuurdemper, want hij is gewoon stabiel, na wat tweaken aan de vering. Eerst nog wel eens wat onbalans bij invoegen volgas in de drie, maar na wat meer uitgaande demping voor gaat het al een stuk beter... Scheelt ook dat ik wat meer gewicht op de voorkant kan leggen en dat een ZX-6R toch al stabieler is... Dus voor mij liever geen stuurdemper.

Probeer het eerst eens met het bijstellen van de vering... :)

Op maandag 28 oktober 2002 14:10 schreef Aniki het volgende:
dit is een tankslapper :P :

warrior.bikepics.com/Anonymous-TT-Tankslapper-19sec.wmv

gelukkig nog nooit meegemaakt... lijkt me erg pijnlijk :(
Lijkt me uit het achterwiel te komen, deze slinger... Geen high speed wobble, dit?
 
De reden dat ik EX zot ben is een tankslapper.

Ik was lekker aan het spelen met mijn XR op het achterwiel, komt er een motorrijder aan de andere kant aan, dus zwaai ik naar hem. Dat gaat lekker dacht ik. Ook nog mijn linkerbeen los gegooid, want er kwam een vol bushokje met die o zo lekkere mantelpakjes langs.

Maakt er iemand een rare beweging, dus gooi ik snel het gas dicht, maar ik heb mijn stuur nog scheel en mijn linkerhand nog niet op het stuur.

Het gevolg was een niet meer te controleren tankslapper.
De gevolgen waren niet leuk.

Ro, die deze nick blijft houden om zich dit voorval goed te blijven herrineren.
 
Veel tankslappers en speedwobbles zijn te voorkomen door je vering eens af te stellen op je eigen gewicht. Als je het na eindelooos draaien en proefrijden goed hebt, is het alsof je op een nieuwe motor rijd!
 
Maar dan heb ik nog wel een vraag als ik dit filmpje zo zie:
Wat kun je er tegen doen? Dan bedoel ik niet ... het proberen te overleven en een demper installeren, maar als het gebeurt ... wat doe je dan?
 
ik heb het ook eens gehad met een km of 80 over een heel smal paadje. scheet alle kleuren van de regenboog maar heb het overleefd en niet gevallen *D
 
stuurdempers?
das voor motoren met klote wegligging....

zo had ik een tankslapper/speedwobble op me guzzi, en die heeft inderdaad klote wegligging... ach ja, lekker met 150 gegelejen in me spijkerbroek over duits asfalt...

had je werkelijk een tankslapper?
ging je stuur naar de uiterste stuuruitslag toe?
een beetje beweging bij het neerkomen vinnik altijd wel lachen... niet iets om je zorgen om te maken.

WHAHAHAHA
thumbsup.gif
, zelden zó gelachen na het lezen van zo'n slimme opmerking...
Dus ALLE racemotoren hebben stuurdempers omdat de fabrikanten miljoenen en nog eens miljoenen investeren in racemotoren met een klote wegligging, LOL!!!

Vermoedelijk heb je met je zware gossie nog nooit een échte tankslapper/kickback meegemaakt want dan piep je wel anders, op een lichte sportmotor met een surplus aan vermogen is de frequentie van een tankslapper c.q. kickback dermate hoog én heftig dat je het lachen snel vergaat, wel goed om je adrenalinepeil op te krikken trouwens maar of je daar in die situatie op zit te wachten...

Speedwobbles komen bij moderne motoren niet meer voor, in lang vervlogen tijden wel, toen bakten ze nog van die bamboeframepjes in elkaar die je écht niet rustiger kreeg met een stuurdemper (te lage frequentie). Gelukkig heb ik het allemaal meegemaakt in 26 jaar motorrijden, je leert dan een goed frame (en niet te vergeten een goede vering/demping) te waarderen :} !
 
Eén keer gehad, vol accelererend over pas gerepareerd stuk weg (dus tijdelijk klinkers ingegooid), was ook zo weer over.
Heb 1345mm wielbasis, ook nog eens mijn neus laten zakken en nog steeds is hij niet zenuwachtig te krijgen. (jaja, ERG goeie motor.. 8-) )
Ben niet van mening dat een stuurdemper zo zaligmakend is, het is alleen symptoombestrijding en je hebt er last van. Dus als het effe kan eraf met dat ding. Je kan beter eens uitzoeken waarom het uberhaupt gebeurt. Of er gewoon rekening mee houden en dan alsnog stug doorrijden. Niet ouwehoeren.

Inderdaad geldt dat van niet zenuwachtig te krijgen ook voor een RC30, vijf jaar gereden, stap je echter over naar een moderne motor dan weet je niet wat je overkomt. Het leek wel of ik vijf jaar door een zandbak heb gereden, zo zwaar rijdt een RC30 als je overstapt op b.v. een nieuwe Blade. Niet vergeten dat we inmiddels 15 jaar verder zijn in de ontwikkeling... Maar, de legendarische RC30 met zijn karakteristieke "3-takt geluid" heeft wel een definitief plekje in mijn hart verdient! Welke bike ziet er na 15 jaar nog zo modern uit, maar nu ga ik off-topic! He, fotootje weg...
 
Terug
Bovenaan Onderaan