(Slechte) Ervaringen met tankslappers?

div keren gehad
met een yzf750, blade, fazer 600
een keer pink dubbel :(
met de TL nog nooit (wel geprobeert)
de motor nooit geen schade mee opgelopen en ook remblokken lagen nog gewoon aan .
komt bij mij vooral voor op klinker wegen ,vooral die weg achter langs Ad v geloven op industrieterein noord daar kan ik het vrij vlug opwekken.
daar blijkt dat de lege stuurdemper van de TL nog net werkt :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb het 2x gehad.

1x aan 70 door met mijn stuur tegen iemand te tikken.
De 2e keer aan 100 door een kat die mijn lichten wou inspecteren.

Alletwee de keren ben ik van mijn tweewielig geval geworpen, letterlijk.
Zeker 3 meter door de lucht gevlogen alvorens het asfalt te bestuderen.

Dit kwam door uit reflex te remmen. Ik weet ondertussen wel beter. Je kan maar 1 ding doen, je stuur goed vasthouden en uitbollen, en als je er de tijd voor hebt gas bijgeven. Verbeter me als ik niet juist ben.
 
Ik zie dat je in Delfgauw woont, dan ken je de Kruithuisweg te Delft wel denk ik, daar had ik dus mijn tankslapper (vergelijkbaar met DE video).

En graag gedaan.

Ik ken de kruithuisweg inderdaad. das die weg die naar de A4 leid :P
Ik zelf heb het op de overgauwseweg gehad in delfgauw een kl@#$ klinkerweg.
 
Veel tankslappers en speedwobbles zijn te voorkomen door je vering eens af te stellen op je eigen gewicht. Als je het na eindelooos draaien en proefrijden goed hebt, is het alsof je op een nieuwe motor rijd!

Idd, je kan een tankslapper voorkomen door je vering goed af te stellen.
Maar goed afgestelde vering sluit een tankslapper niet uit.

Toch blijf ik met een vraag zitten, hoor hier zoveel tankslappers langskomen, dat ik toch wel een beetje aan jullie ga twijfelen.
Ook als jullie zeggen dat het voorkomt als je je voorwiel schuin neerzet.

Als ik me voorwiel schuin neerzet, zoekt me voorwiel wel weer vanzelf het rechte spoor, en natuurlijk slingerd me fiets dan iets, maar dat is zeker geen tankslapper te noemen.

ten tweede, de zithouding is ook bepalend, in principe is bij de huidige fietsen, ivm met het hoge vermogen, maar een houding de goede , en dat is zoveel mogelijk tegen de tank aan,en eventueel in bepaalde situatie ook nog naar voren leunen, om zoveel mogelijk gewicht op het voorwiel te hebben, dat maakt echt veel uit, en hieruit kan je natuurlijk ook de volgende concluderen, het gewicht van de rijder is erg belangrijk.
Zelf heb ik weinig last met tankslappers, maar ik weeg ruim 90 kg, vrienden die een stuk lichter zijn hoor ik namelijk veel meer over "zogenaamde" tankslappers klagen, terwijl ze minder hard rijden.
 
Koele pic!

Maar vertel eens, wat is er gebeurd; dit doe je niet vrijwillig weg.

En ik rij gelukkig nog vaak genoeg op moderne supersports om het verschil te weten. Alleen zo klein als mijn 400 zijn er niet veel, nog steeds niet.

Ik kan me trouwens niet echt voorstellen wat er, behalve aan de achterwielmaat, nou zo schrikbarend anders moet zijn. Wielbasis is vergelijkbaar, balhoofdhoek ook en voorde rest zijn de maten in verhouding. Misschien dat het overschot aan vermogen van de nieuwere fietsen wat scheelt (zeg maar JA) en dat het allemaal wat stijver is geworden. Gekke is aleen dat de fabrikanten tegenwoordig wer terug gaan naar Flex in de frames, dus als ik nou lang genoeg wacht is mijn motor weer helemaal hip!
Ooit hoop ik nog eens andere wielen te kunnen betalen, en misschien dat ik nog eens een borstel door mijn blok haal, maar in de bocht lopen er (nu dus) maar héél weinig op me uit, dus moet het toch iets anders zijn lijkt mij.
 
Op dinsdag 29 oktober 2002 00:24 schreef F@zertje het volgende:
div keren gehad
met een yzf750, blade, fazer 600
een keer pink dubbel :(
met de TL nog nooit (wel geprobeert)
Ik denk dat jij het meer hebt over het wiebelen, zoals omschreven door Gizzmo (de enige echte).
Een tankslapper wil je echt niet meemaken.
 
:)
als in een fractie van een seconde je stuur van links naar rechts begint te slaan en het uit je handen gerukt wordt dan is het bij mij een tankslapper :)

wat jij bedoeld is waarschijnlijk het sjimiene(?) dat komt veel voor als je beide handen loslaat ,het stuur gaat dan steeds sneller van links naar rechts.
 
dit is een tankslapper :P :

warrior.bikepics.com/Anonymous-TT-Tankslapper-19sec.wmv

gelukkig nog nooit meegemaakt... lijkt me erg pijnlijk :(
dit is volgens mij geen tankslapper.
maar een erge speedwobble met ongelukkige afloop.

een tankslapper zet volgens mij veel sneller in en slaat veel meer om het stuur.
een speedwobble daarintegen voelt aan of het frame van elastiek is ,en idd dan kan het helpen om wat meer gewicht naar voren te brengen.
maar van het gas afgaan helpt nog het beste.

ik heb beide al div gehad ,maar ik kan dan ook niet rijden.
e
 
Laatst bewerkt:
met de TL nog nooit (wel geprobeert)
de motor nooit geen schade mee opgelopen en ook remblokken lagen nog gewoon aan .
komt bij mij vooral voor op klinker wegen ,vooral die weg achter langs Ad v geloven op industrieterein noord daar kan ik het vrij vlug opwekken.
daar blijkt dat de lege stuurdemper van de TL nog net werkt :)
Sloop die demper maar eens van je TL, ga dan hard accelereren op een klinkerweg...dan weet je wat een echte tankslapper is :+

Het stuur gaat dan enkele malen heel, maar dan ook heel hard van aanslag tot aanslag. Ik heb het gas er gelukkig gewoon opgehouden en na een keertje of 4 heen en weer werd ie weer rustig. Wel nog een week lang last van m'n polsen gehouden.

Twee maanden later lag er een brief van de dealer op de mat, terugroepactie vanwege de montage van een stuurdemper.
Hierna ook nog wel eens last gehad, maar de demper ving het na de eerste klap wel goed op.

De slapper zet zich in doordat het voorwiel nog net de grond raakt, en een oneffenheid raakt. Hierdoor wil het wiel wegbreken en slaat dan heen en weer.
 
klopt henk
maar ik heb de olie uit de demper gehaalt
hij werkt nu zo het moet
licht sturen en net genoeg dempen tegen het slammen
 
Absoluut een stuurdemper.......tankslappers heb ik ook vaak genoeg gehad op m'n R1.Maaruhhh...gewoon het gas er op blijven houden.

En trouwens bedankt voor je tip ....jeweetwel van akra.Ga er donderdag om. :} :}
 
Op dinsdag 29 oktober 2002 12:03 schreef HenkGsxR het volgende:Sloop die demper maar eens van je TL, ga dan hard accelereren op een klinkerweg...dan weet je wat een echte tankslapper is :+
grootste probleem bij de TL los je op met een 180 ipv 190 achterband
er zijn ook betere schokbrekers beschikbaar...
 
....

zo had ik een tankslapper/speedwobble op me guzzi, en die heeft inderdaad klote wegligging... ach ja, lekker met 150 gegelejen in me spijkerbroek over duits asfalt...


......
En sindsdien maar SM gaan rijden??

Heb je d'r verder nog iets aan overgehouden?
 
Maar om het nog even over Saimonie's probleem te hebben: volgens mij heeft zij haar stuur gewoon niet helemaal recht als het voorwiel de grond raakt. Dan fliebert het stuur ook wel wat. En als je het heel erg schuin houdt dan sla je over de kop.

Heb zelf overigens ook wel eens een soort tankslapper meegemaakt, was wel niet zo erg maar wel beangstigend. Moest nl. hard in de ankers (op een rechtuitweg) om een plots inhalende auto te missen. Voorwiel blokkeren, stuur begon te slaan, kon echter niet de rem lossen omdat ik dan met >100 km/u tegen die eikel voor me was geknald. Ik liet de rem los en het was weg. Moest overigens later wel de rem flink hard inknijpen om het trillen weg te halen, ik dacht eerst dat hij nog goed remde maar de remblokjes waren klaarblijkelijk toch wat verschoven.

(Sjimonie veranderd in Saimonie, zat er toch dicht in de buurt! O-) )
 
Laatst bewerkt:
Absoluut een stuurdemper.......tankslappers heb ik ook vaak genoeg gehad op m'n R1.Maaruhhh...gewoon het gas er op blijven houden.

En trouwens bedankt voor je tip ....jeweetwel van akra.Ga er donderdag om. :} :}

Joh, toch Akra gekocht??.......Geen Yoshi? ;)
Anyway....ook goede keuze en you're welcome! :)
 
Maar om het nog even over Sjimonie's probleem te hebben: volgens mij heeft zij haar stuur gewoon niet helemaal recht als het voorwiel de grond raakt. Dan fliebert het stuur ook wel wat. En als je het heel erg schuin houdt dan sla je over de kop.

Heb zelf overigens ook wel eens een soort tankslapper meegemaakt, was wel niet zo erg maar wel beangstigend. Moest nl. hard in de ankers (op een rechtuitweg) om een plots inhalende auto te missen. Voorwiel blokkeren, stuur begon te slaan, kon echter niet de rem lossen omdat ik dan met >100 km/u tegen die eikel voor me was geknald. Ik liet de rem los en het was weg. Moest overigens later wel de rem flink hard inknijpen om het trillen weg te halen, ik dacht eerst dat hij nog goed remde maar de remblokjes waren klaarblijkelijk toch wat verschoven.


Sjimonie?? Hahaha, ook leuk! :)

Maar inderdaad, zou best kunnen dat het voorwiel schuin neerkwam, ik was vast nog onder de indruk :9~ dat ie de eerste keer de lucht in ging en kwam ook hard, ahum.......pijnlijk neer waardoor ik misschien een verkeerde zithouding had toen ie voor de 2e keer van de grond af kwam.


Hmmm, veringen afstellen??? Poeh, kweet niet of ik daar ooit aan wil beginnen :)
Zoals eerder aangegeven, ga er ook niet meteen een stuurdemper opzetten voor een zo nu en dan een wheelie, lees, met het gas spelen .......ik wacht gewoon af hoe het met mijn rijden volgend jaar gaat en als er nare ervaringen wordt ondervonden dan zal er wel actie moeten worden genomen.......als het dan al niet te laat is! '(
Lees dus nav jullie ervaringen dat het er heftig aan toe kan gaan.
 
Op dinsdag 29 oktober 2002 11:34 schreef F@zertje het volgende:
een tankslapper zet volgens mij veel sneller in en slaat veel meer om het stuur.
Een speedwobble daarintegen voelt aan of het frame van elastiek is ,en idd dan kan het helpen om wat meer gewicht naar voren te brengen.
maar van het gas afgaan helpt nog het beste.

De spijker op zijn kop :} . Bij een tankslapper kun je overigens beter het gas er gewoon vol op houden, beter een gecontroleerd laten zakken van het voorwiel dan in een klap op de grond! Bij een speedwobble wordt het daarentegen vaak alleen maar erger als je het gas erop houdt omdat het frame juist het probleem is!

De frequentie van een tankslapper is minstens 1 Hz of nog hoger, als je pech hebt slaat het stuur dus van aanslag naar aanslag binnen een seconde en dat valt dus niet tegen te houden, daar zijn we te slap én te traag voor. Het 'tegensturen' verergert de zaak alleen maar. Een speedwobble bereikt nooit zo'n hoge frequentie door de massatraagheid van het frame t.o.v. de voorvork...

Vaak wordt een tankslapper door jezelf veroorzaakt. Je accelereert vol weg, het voorwiel raakt het asfalt niet of nauwelijks. Je wilt snel volgas doorschakelen maar door de wilde draai aan het gas trek je het stuur iets uit de middenpositie waarna het reeds afgeremde voorwiel de grond raakt met een groot snelheidsverschil (je rijdt inmiddels ook nog harder). Zijn er dan nog wat oneffenheden dan is het zo gebreurd met je en zit je in een vette tankslapper. Eigenlijk is het te gek voor woorden dan motoren als een VTR, een R1 of een Fireblade geen stuurdemper hebben. Een ZX-9, ZX-12 of Hayabusa hebben er veel minder last van omdat die aan de voorkant veel zwaarder zijn.

Oudere motoren hebben geen of nauwelijks tankslappers, niet alleen vanwege het véél zwaardere gewicht en minder vermogen maar óók vanwege het elastieken frame wat de scherpe kanten van de tankslapper onderdrukt (overigens is de geometrie eveneens minder 'heftig').
 
Eigenlijk is het te gek voor woorden dan motoren als een VTR, een R1 of een Fireblade geen stuurdemper hebben. Een ZX-9, ZX-12 of Hayabusa hebben er veel minder last van omdat die aan de voorkant veel zwaarder zijn.
Fabrikanten weten waarschijnlijk ook wel dat een stuurdemper nodig kan zijn, maar gaan er ten eerste van uit dat niet iedereen 'm nodig heeft en ten tweede dat 't standaard monteren van een stuurdemper uitgelegd kan worden als 'lapmiddel' hoewel 't dat beslist niet is.
 
De spijker op zijn kop :} . Bij een tankslapper kun je overigens beter het gas er gewoon vol op houden, beter een gecontroleerd laten zakken van het voorwiel dan in een klap op de grond! Bij een speedwobble wordt het daarentegen vaak alleen maar erger als je het gas erop houdt omdat het frame juist het probleem is!

De frequentie van een tankslapper is minstens 1 Hz of nog hoger, als je pech hebt slaat het stuur dus van aanslag naar aanslag binnen een seconde en dat valt dus niet tegen te houden, daar zijn we te slap én te traag voor. Het 'tegensturen' verergert de zaak alleen maar. Een speedwobble bereikt nooit zo'n hoge frequentie door de massatraagheid van het frame t.o.v. de voorvork...

Vaak wordt een tankslapper door jezelf veroorzaakt. Je accelereert vol weg, het voorwiel raakt het asfalt niet of nauwelijks. Je wilt snel volgas doorschakelen maar door de wilde draai aan het gas trek je het stuur iets uit de middenpositie waarna het reeds afgeremde voorwiel de grond raakt met een groot snelheidsverschil (je rijdt inmiddels ook nog harder). Zijn er dan nog wat oneffenheden dan is het zo gebreurd met je en zit je in een vette tankslapper. Eigenlijk is het te gek voor woorden dan motoren als een VTR, een R1 of een Fireblade geen stuurdemper hebben. Een ZX-9, ZX-12 of Hayabusa hebben er veel minder last van omdat die aan de voorkant veel zwaarder zijn.

Oudere motoren hebben geen of nauwelijks tankslappers, niet alleen vanwege het véél zwaardere gewicht en minder vermogen maar óók vanwege het elastieken frame wat de scherpe kanten van de tankslapper onderdrukt (overigens is de geometrie eveneens minder 'heftig').
:} :} Das uitleg waar we wat aan hebben :} :} .

Alleen, als je een tankslapper ondergaat en het stuur probeert vast te houden heb je geen controle meer over het gas, althans ik niet.
 
Op maandag 28 oktober 2002 14:23 schreef GuZ het volgende:vind je dat echt?

zo'n stuurdemper komt mij over als een zwaktebod van de fabrikant, dat ze geen straatfiets kunnen maken die zonder stuurdemper de weg op kan.


Een stuurdemper is er om het gebrek aan ervaring van de bestuurder te corrigeren en heeft niet met de kwaliteit van de motor te maken. Aan de kwaliteit van de motor ligt het echt niet. Van de meeste fiesten zullen wij gewone stervelinge de grenzen nooit bereiken.
 
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:06 schreef Saimonie het volgende:Sjimonie?? Hahaha, ook leuk! :)

Maar inderdaad, zou best kunnen dat het voorwiel schuin neerkwam, ik was vast nog onder de indruk :9~ dat ie de eerste keer de lucht in ging en kwam ook hard, ahum.......pijnlijk neer waardoor ik misschien een verkeerde zithouding had toen ie voor de 2e keer van de grond af kwam.


Hmmm, veringen afstellen??? Poeh, kweet niet of ik daar ooit aan wil beginnen :)
Workshopje vering meepakken?
Een tijdje terug heeft Unstable gepolst of er mensen zin hadden in wat workshops. Een ervan was een workshopje vering. Ook vering instellen zou aan bod komen.... :) Horen we vast nog wel meer van... :)
 
Een stuurdemper is er om het gebrek aan ervaring van de bestuurder te corrigeren en heeft niet met de kwaliteit van de motor te maken. Aan de kwaliteit van de motor ligt het echt niet. Van de meeste fiesten zullen wij gewone stervelinge de grenzen nooit bereiken.
Niet mee eens. Natuurlijk kan je tankslappers eerder voorkomen als je meer ervaring hebt door de situaties waarin deze voorkomen te vermijden, maar sommige fietsen hebben er meer aanleg voor dan andere. En dat komt niet door het type fiets. Een R1 uit '98 slaat sneller iets met het stuur dan een R1 uit '02 bijvoorbeeld. Niet dat de '98-er R1 kwalitatief slecht is, maar hij is wel minder stabiel dan de nieuwere, dus eerder geneigd te gaan slaan. Dus is een stuurdemper regelmatig een lapmiddel, om een fiets die gewoon minder stabiel is, toch nog veilig te kunnen besturen. Een goede rijder die de fiets kent kan waarschijnlijk om dit punt heenwerken en toch veilig rijden zonder demper, maar de fiets blijft in de basis hetzelfde zwakke punt houden. Dus de stuurdemper is nodig vanwege een zwak punt in de fiets. Trouwens: wel eens een tankslapper ervaren? Dat corrigeer je dus echt niet even met de hand. Je hoopt gewoon dat het stopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan