Slechte gewoonten op de motor.

... Die 5 liter erin, genoeg voor 60 km. ...
Dat is 8,33L/100km. Met een bus? Ik ben dus niet de enige met een zuinigheidsfetisj 🤪

M'n slechtste gewoonte op den motor; tank leeg rijden......hoeveel keer ik ook- met samen geknepen billen ... enz ...
Ja, zoals al aan bod kwam ... mijn zuinigheidsfetisj :+

Ik doe dat dus ook. En gekoppeld aan die zuinigheidsfetisj heb ik ook iets met zoveel mogelijk km's op één tank te rijden. Ik rijd dus niet enkel tot de tank net niet leeg is (of net wel leeg O-) ), ik tank ook nokvol, maar dan ook écht nokvol, er kan dan geen deciliter meer bij :P

Ziehier mijn "tank systeem".
Meestal gaat het goed. In Vlaanderen rijd je zelden 5km zonder tankstation. Als ik de snelweg vermijd op weg naar het werk, kom ik tussen de 23 en 28 tankstations tegen, op 49km.. Ik denk de verste afstand tussen 2 is ongeveer 5km. Af en toe is 't wel is een paar honderd meter duwen.

Als ik ergens anders naartoe moet tel ik uit waar ik kan gaan tanken. Zo eens op weg naar mijn Pa aan de Belgische kust. Ongeveer 20km voor aankomst zou ik moeten gazn tanken, ik kijk op maps, en zie, "ah, daar zal ik gaan tanken." Ik kom er aan, oeps, dat tankstation is opgedoekt. Nog geen gps hebbend, en geen internet op mijn voorhistorische gsm, betekent het, de gewone baan volgen richting mijn pa, enkele km's verder ... prutteldepruttel ... tja, verder duwen dus. Na bijna 6 km, ja zes kilometer, kom ik eindelijk een tankstation tegen. Eind goed, al goed. Terug thuis herbekijk ik mijn "work out" en kom tot de conclusie dat ik, vanaf waar ik begon te duwen, enkele 100m verder een straat had moeten induwen, en daar na de bocht was een tankstation, ongeveer 550m vanaf het pruttelpunt.

Ik was toen genezen van mijn "actieradius fetisj", doch de uitzaaingen zaten al te diep, en enkele maanden later was ik weer bij af, namelijk tanken op het allerlaatst ... en ja, sindsdien zijn er nog meerdere duw momenten bijgekomen. Maar in onbekend terrein tank ik tegenwoordig toch wel op tijd!
 
1 op 12, hij weegt 2600 kilo.

Als ik netjes tussen de vrachtwagens blijf hangen doe ik 1300 kilometer op 80 liter, kom ik aan 1 op 16...
 
1 op 12, hij weegt 2600 kilo.

Als ik netjes tussen de vrachtwagens blijf hangen doe ik 1300 kilometer op 80 liter, kom ik aan 1 op 16...
Ik vind 1:12 al zuinig voor een 2,6t bus.

Met mijn Hyundai Tucson (1.7 CRDI - 7 traps automaat), moet ik al moeite doen om 1:18 te halen. Meestal rijdt mijn vrouwtje ermee, dan is het eerder 1:16,5. Mijn vrouwtje is namelijk nog niet geïnfecteerd met mijn zuinigheidsfetisj. Ben al lang blij dat ze er nog geen 1:15 of zo van maakt, ze trapt graag dat rechter pedaal in, de linker vind ze eerder voor noodgevallen :+
 
Ik vind 1:12 al zuinig voor een 2,6t bus.

Met mijn Hyundai Tucson (1.7 CRDI - 7 traps automaat), moet ik al moeite doen om 1:18 te halen. Meestal rijdt mijn vrouwtje ermee, dan is het eerder 1:16,5. Mijn vrouwtje is namelijk nog niet geïnfecteerd met mijn zuinigheidsfetisj. Ben al lang blij dat ze er nog geen 1:15 of zo van maakt, ze trapt graag dat rechter pedaal in, de linker vind ze eerder voor noodgevallen :+
Die vrouw moet je in ere houden !!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan