Slechte gewoonten op de motor.

Met een hand rijden is slechts dan een goede gewoonte wanneer je die hand bij langzaam rijden in de zij plaatst (dat oogt cool), of bij snel rijden op de rug legt (dan heb je minder luchtweerstand).:P
En dan zeker, net als op de ijsbaan, in linkerbochten zwaaien met je rechterarm (dan heb je betere balans).
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Dat is een tijd geleden.:')
Een ijstijd lijkt het wel. Maar het bracht een slechte gewoonte aan het licht, ik trek nog steeds die oude, ondertussen lekke, winterhandschoenen aan die ik ooit eens van jou gekregen heb toen de mijne doorgelekt hadden. Ze zitten niet eens goed, maar trekken makkelijk aan.
 
- Heb de neiging om "altijd" met het vizier open, kinbak omhoog bij systeemhelm, te rijden. Zelfs op de snelweg. Fout natuurlijk.
Ja, fout, in die zin dat je met een systeem helm niet geopend mag rijden. Tenzij die daar op gekeurd is. Slechts weinig van die helmen zijn dat. Zelfs niet die van de (Belgische) politie, maar ja, die mogen dat dan weer wel ...
Ook een Schubert C3 is daar niet op gekeurd.

Toch deed ik het ook, althans, bij lage snelheden en warm weer. Altijd systeemhelmen gehad. Één keer overgestapt naar een integraal, na 4 a 5 keer gebruikt te hebben, tweedehands verkocht, kon er niet aan wennen, en opnieuw een systeemhelm gekocht. En opnieuw bij warm weer en lage snelheden, helm open.

Intussen heb ik echter een dual helm aangeschaft. Bij die mag je wél open rijden, als je ze volledig tot in de achterste stand doorduwt. Het leuke is, bij deze types kan je het vizier bij opengeklapt kinstuk wél weer voor je smoel klappen. Het wordt dus een jethelm. Zonder dat die ongebalanceerd is door dat omhoogstaand kinstuk. Je merkt het amper, en het vormt geen windvanger, rijdt erg comfortabel!

Ja, die staat bij mij in veel gevallen ook gewoon volledig open van zodra het al warmer dan 12°C is, maar wel met neergeklapt vizier. Op de snelweg, en wegen met een max limiet vanaf 90km/u daarentegen heb ik die daarentegen wel altijd dicht. Ondanks het best gaat bij zelfs 150km/u (ik rijd zelden te snel, maar moest het eens uit proberen :+ ), en buiten het feit dat je dan uiteraard meer lawaai hebt bij standje open, zit die niet oncomfortabel.

En ja, het is dus legaal, dus in principe NIET een slechte gewoonte, althans, volgens de letter van de wet.
Er wordt hier wel eens aangehaald dat je kin dan onbeschermd is? Ja, klopt. Maar het leven zit vol risico's, en de ene neemt er al wat meer dan de andere. En zoals een ander ook al aanhaalde, motorrijden is op zich al een risico, en dat aanvaarden we ook. Ik beschouw het met open helm rijden eerder als een berekend risico, omdat ik dat enkel doe wanneer het kán, en bij dat "kunnen" ligt voor iedereen de grens anders.

Ik wil niet anders meer dan een dual helm :t
 
Te pas en te onpas met 1 hand aan het stuur rijden? Ook slechte gewoonte? Rechterhandje aan stuur en linkerhandje op de tank of been. Of dankzij cc op de motor rechterhandje los van stuur rustend op mijn been (grappig om te zien hoe dan de meeste automobilisten lijken als ik ze zo voorbij rij...).
 
... (grappig om te zien hoe dan de meeste automobilisten lijken als ik ze zo voorbij rij...).
De meeste automobilisten kijken enkel verbaast omdat je met 1 hand rijdt, niet omdat je je rechter handvat los laat. De meesten hebben er geen flauw idee van aan welke kant het gas zit, en denken nog steeds dat de bijde hendels voor de handvatten allebei voor de remmen zijn.
 
Overdreven naar links&rechts slingeren in m'n rijstrook/baan wanneer ik vertraag....
Of als er iemand zit te kleven...

Het gevaar zit er in dat ik mezelf 'onderuit stuur'... maar sinds ik het doe houden de mensen achter mij wel (soms héél wat) meer ruimte
tot dat ze even later weer met hun telefoontje bezig zijn en weer kort erop kruipen....
 
De meeste automobilisten kijken enkel verbaast omdat je met 1 hand rijdt, niet omdat je je rechter handvat los laat. De meesten hebben er geen flauw idee van aan welke kant het gas zit, en denken nog steeds dat de bijde hendels voor de handvatten allebei voor de remmen zijn.
Nou, denk dat dat het grootste gros 40+'-ers die ik voorbij rij wel raar zit te kijken. Die weten heus wel dat gas rechts zit en 1 rem rechts en de ander onder rechtervoet. De jeugdige automobilisten die ook nog nooit een brommer hebben gereden zullen helemaal raar en vreemd opkijken.
 
Nou, denk dat dat het grootste gros 40+'-ers die ik voorbij rij wel raar zit te kijken. Die weten heus wel dat gas rechts zit en 1 rem rechts en de ander onder rechtervoet. De jeugdige automobilisten die ook nog nooit een brommer hebben gereden zullen helemaal raar en vreemd opkijken.

De 40 plussers kennen over het algemeen de schakelbrommers nog, de jongere generatie (de millennials) kennen alleen de automaat-scootertjes met inderdaad twee remhandels aan het stuur.
 
De 40 plussers kennen over het algemeen de schakelbrommers nog, de jongere generatie (de millennials) kennen alleen de automaat-scootertjes met inderdaad twee remhandels aan het stuur.
Nooit op zo'n scootertje gereden dus kan best wat je daar zegt.









Ps: @Rob RD : waar blijven die boze smiley's van jou??? ik mis ze nu toch wel!
 
Een proefrit maken op een hoge motor, dat merk je natuurlijk direct zodra je je been eroverheen zwaait. Bij het 1e verkeerslicht al vergeten zijn dat het ding hoog is, je beentje achteloos neerzetten en er dan achter komen dat de grond er niet lijkt te zijn. In een reflex de teentjes gestrekt en nog net gered. Dan discreet om je heen kijken of niemand je zag blunderen...
 
M'n slechtste gewoonte op den motor; tank leeg rijden......hoeveel keer ik ook- met samen geknepen billen bidt dat ik het red- in de zuiging van 'n vrachtwagen- steeds langzamer(eh economischer) ga rijden- hortend en stotend een benzinepomp op stuntel-toch stil val- gelukkig wel/geen jerrycan/plasticfles bij- typhuseind moet lopen, of beter, liften, und so weiter, zonder benzine kom te staan8)7.
Eigenlijk begint het met: Het is verstandig om nu even te tanken, en vervolgens, zie voorgaande.....
M'n behandelend psychiaterscollectief beweerd dat er licht is aan het eind v/d tunnel😈.
 
M'n slechtste gewoonte op den motor; tank leeg rijden......hoeveel keer ik ook- met samen geknepen billen bidt dat ik het red- in de zuiging van 'n vrachtwagen- steeds langzamer(eh economischer) ga rijden- hortend en stotend een benzinepomp op stuntel-toch stil val- gelukkig wel/geen jerrycan/plasticfles bij- typhuseind moet lopen, of beter, liften, und so weiter, zonder benzine kom te staan8)7.
Eigenlijk begint het met: Het is verstandig om nu even te tanken, en vervolgens, zie voorgaande.....
M'n behandelend psychiaterscollectief beweerd dat er licht is aan het eind v/d tunnel😈.
Há, herkenbaar.
ik ga ook graag door tot de laatste druppel.
En inderdaad steeds langzamer naarmate het spannend begint te worden:+
Nog nooit stilgevallen, maar er past steeds meer in dan je denkt_O-
 
M'n slechtste gewoonte op den motor; tank leeg rijden......hoeveel keer ik ook- met samen geknepen billen bidt dat ik het red- in de zuiging van 'n vrachtwagen- steeds langzamer(eh economischer) ga rijden- hortend en stotend een benzinepomp op stuntel-toch stil val- gelukkig wel/geen jerrycan/plasticfles bij- typhuseind moet lopen, of beter, liften, und so weiter, zonder benzine kom te staan8)7.
Eigenlijk begint het met: Het is verstandig om nu even te tanken, en vervolgens, zie voorgaande.....
M'n behandelend psychiaterscollectief beweerd dat er licht is aan het eind v/d tunnel😈.
Geweldig. In mijn bus heb ik een 5 liter kanister en midden in de nacht op de terugweg van Praag richting Bamberg kom je nie veel meer tegen. Ook geen parkeerplaats. De reservelamp brandde al geruime tijd. De meter en de actieradius stonden al lang op 0 toen ik sputterend en pruttelend op de vluchtstrook tot stilstand kwam. Die 5 liter erin, genoeg voor 60 km. Na 15 km een tankstation met een onderbord dat over 45 km wéér een tankstation zou zijn... dan tank ik dus daar pas hè....



Als ik het haal.
 
Laatst bewerkt:
Het valt me altijd wel op dat je met heel weinig reserve je opeens héél zuinig kan rijden. Met een Golf diesel een keer midden in de nacht in DL achter een vrachtwaggel geslipstreamt. Lang geleden, we waren op terugreis en hadden geen Duits geld meer. Op de autobahn een tijd geen tankstations en in de dorpjes was toen alles dicht.
Volgens mij met samengeknepen billetjes iets van 1:40 gehaald.
 
Het valt me altijd wel op dat je met heel weinig reserve je opeens héél zuinig kan rijden. Met een Golf diesel een keer midden in de nacht in DL achter een vrachtwaggel geslipstreamt. Lang geleden, we waren op terugreis en hadden geen Duits geld meer. Op de autobahn een tijd geen tankstations en in de dorpjes was toen alles dicht.
Volgens mij met samengeknepen billetjes iets van 1:40 gehaald.
Zat er een sleepkabel tussen?
 
Ha ooit, toen velen van jullie nog spermatozoïden waren ging ik met mijn vriendin in een oude R4 naar Frankrijk, meer precies: Bretagne. De tolwegen waren er nog niet, evenmin pinpassen. We betaalden met Eurocheques en daar nam je ook geld mee op. Alleen we hadden er nog maar twee en geen cash meer en natuurlijk waren op de dag voor de thuisreis de banken dicht. Bij de benzinepomp kochten we drie stokbroden, abrikozenjam en water en reden de 1400 km naar huis. We moesten dus ongeveer 600 km op een tank halen. Veel harder dan 90 ging het vehikel sowieso niet en hangend achter vrachtwagens lukte het net. Stokbrood met abrikozenjam heb ik daarna niet meer gegeten en de relatie heeft het ook niet gered. Maar het waren mooie tijden 🤣
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan