slechte hete motorstart

dramapoes

Rookie
20 sep 2018
11
1
Anderhalf jaar geleden op marktplaats en Yamaha XS 750 gekocht. Ziet er schitterend uit. echter 1 probleem, na een aantal km gereden en afgezet moet het motorblok eerst even afkoelen alvorens opnieuw te starten. Heeft grote beurt gehad en is goed in orde, behalve dit. Wat kan het probleem zijn?.
 
Het komt er op neer dat hoe langer ik rijdt , en dan stop en laat afslaan hoe slechter ( dus niet ) hij zich laat starten. Maar wel met aandrukken/duwen.
het duurt ongeveer een half uur of meer voordat ie weer gewoon start. en dus weer enigszins is afgekoeld. vreemd toch.
 
Laatst bewerkt:
het kan zijn dat de accu wat aan de krappe kant is om genoeg vermogen te leveren om de motor goed rond te krijgen als hij warm is. door de opwarming krijg je vaak ook een wat betere afdichting tussen zuiger en cilinderwand en dan moet de startmotor dus ook meer kracht zetten. soms werkt het ook om wat dikkere kabels tussen accu en startmotor te maken. je krijgt dan minder weerstand en dus minder spanningsval en dus blijft er meer vermogen over om de motor rond te slingeren. ook overgangsweerstanden door corrosie kunnen dit effect veroorzaken. een vervuilde startmotor kan ook de oorzaak zijn. ook dat kost extra kracht en die gaat te koste van de kracht die beschikbaar is om de motor rond te slingeren.
 
Kan je niet eens proberen met startkabels en een hulp accu de motor te starten als deze warm is? Als deze dan wel goed rond gaat en start weet je iig waar je moet zoeken.
 
Gaat de motor wel rond of hoor je alleen een gek geluid als je probeert te starten, De XV staat bekend als een motor met een wat gammele startmotorconstructie. die slaat gemakkelijk door op de startkoppeling.

Als de startmotor niet rond gaat of moeizaam moet je het stroomcircuit controleren, gaat de startmotor prima rond maar wil de motor niet aanslaan dan zou ik de brandstoftoevoer verdenken. Zit er een PRI (prime) stand op de benzinekraan. zet die eens open voor je start met warme motor.

Benno
 
Gaat de motor wel rond of hoor je alleen een gek geluid als je probeert te starten, De XV staat bekend als een motor met een wat gammele startmotorconstructie. die slaat gemakkelijk door op de startkoppeling.

Als de startmotor niet rond gaat of moeizaam moet je het stroomcircuit controleren, gaat de startmotor prima rond maar wil de motor niet aanslaan dan zou ik de brandstoftoevoer verdenken. Zit er een PRI (prime) stand op de benzinekraan. zet die eens open voor je start met warme motor.

Benno
bij opnieuw starten, dus hete start, gaat dus de start motor niet rond. Het komt er op neer dat hoe heter de motor hoe slechter de start. Maar met aanduwen, in 1x.
toch dank voor de aandacht. inmiddel zoveel suggesties. Weet niet meer waar te beginnen
 
bij opnieuw starten, dus hete start, gaat dus de start motor niet rond. Het komt er op neer dat hoe heter de motor hoe slechter de start. Maar met aanduwen, in 1x.
toch dank voor de aandacht. inmiddel zoveel suggesties. Weet niet meer waar te beginnen

Ik verdenk ook de startmotor, maar kijk ook vooral de bedrading daarnaartoe ook goed na op loszittende kabels en corrosie, ook bij het startrelais.
Mocht dat allemaal in orde zijn gok ik op de koolborstels of een uitgelubberd lager van de startmotor.
 
Dag allemaal,

Hetzelfde probleem heb ik gehad met een Suzuki gs 650 uit 1982. Startkoppeling was niet meer helemaal fris, en inderdaad alleen problemen in lange ritten met tussenstop en als je bijvoorbeeld de motor uitzette als spoorbomen dichtgaan. Als ik de motor heen en weer duwde in de versnelling startte hij wel gewoon weer. Ik heb zelf een xs750 in kratten gekocht waar ik nu mee bezig ben en weet niet precies hoe het bij Yamaha in elkaar zit.

mvg Marten
 
Dag allemaal,

Hetzelfde probleem heb ik gehad met een Suzuki gs 650 uit 1982. Startkoppeling was niet meer helemaal fris, en inderdaad alleen problemen in lange ritten met tussenstop en als je bijvoorbeeld de motor uitzette als spoorbomen dichtgaan. Als ik de motor heen en weer duwde in de versnelling startte hij wel gewoon weer. Ik heb zelf een xs750 in kratten gekocht waar ik nu mee bezig ben en weet niet precies hoe het bij Yamaha in elkaar zit.

mvg Marten
Dag Marten, voor mij herkenbaar, alleen het heen en weer duwen. voor het aanslaan met een XS 750 is een toer. Op dit moment lijkt het probleem verholpen, zonder een oorzaak. Verder heb ik geen idee wat een startkoppeling is. Ben zeker geen techneut. Heb overigens ook nog de suzu. GS 850 met cardan gereden. eindeloos!
 
Bij de grote beurt..zijn je kleppen toen ook gesteld ? Ik heb dat probleem bij een CBR1000F gehad. Bij koude motor starte hij met een klikje al...met warme motor na lang proberen of motor laten afkoelen..na het controleren en het stellen van de kleppen was het probleem weg..
 
Heb er nooit na gevraagd ( voor mij waarschijnlijk vanzelfsprekend ).
Voorlopig lijkt het probleem zich niet meer voor te doen. Dus nog steeds geen idee wat er aan mankeert ( de ).
de motor heeft bij de vorige eigenaar lang stil gestaan en wordt nu met enige regelmaat bereden. Misschien is dat het wel.
Toch bedankt voor het meedenken.
Gr., dramapoes, Ad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan