Slechte loop Kawa GPZ500s

XJ600

Rookie
9 apr 2002
2
0
den haag
Hallo allemaal,

Sinds kort is mijn vriendin de trotse eigenaar van een GPZ 500s uit 1990.

Zij is er uitermate tevreden mee maar die fiets doet iets waardoor ik een slecht gevoel krijg. Dit is gebaseerd op idee en niet op feiten omdat ik nog nooit een andere GPZ heb horen cq. zien draaien dan deze.

Het probleem ( in mijn ogen dan :) )

Als je laag in toeren zit en je geeft wat gas bij dan gaat dat ding stoten en bokken, als je dan wat hoger in toeren komt dan is het weg en loopt hij goed en snel.

Als je hem op de bok zet en je laat het wiel draaien in de eerste versnelling dan moet je de fiets gewoon vasthouden omdat ik bang ben dan hij er vanaf valt, zo erg staat hij dan te schudden :? .

Zelf rijd ik op een viercilinder en dit is een twee cilinder. Maar toch lijkt me dit niet helemaal goed !

Ik hoop dat jullie een antwoord voor mij hebben, misschien kan een mede GPZer mij wat meer vertellen !

Alvast dank :}
 
Laag in de toeren en dan bokken lijkt me normaal.

Schudden op de bok als hij in z'n versnelling staat lijkt me ook normaal.

Eigenlijk niks aan de hand volgens mij.

Maar misschien zegt een Kawa rijder wat anders.
 
laag in de toeren: ligt eraan hoe laag in de toeren, maar ga ervan uit dat een 'lichtere' motor onder 3000rpm niet soepel accelereert als je gas geeft

schudden: mijn 400cc 4cilinder brommert schud gans helemaal niet op de bok met draaiend achterwiel. Misschien achterwiel eens laten balanceren?
 
Met lage toeren bedoel ik tot de 2500 rpm.

Balancering van het wiel lijkt me niet van toepassing aangezien we hier praten over stationair draaien op de bok in de eerste versnelling.

Hij moet inderdaad boven de 3000 rpm blijven wil hij lekker blijven rijden.
 
Het ligt er natuurlijk ook aan of de bokstandaard wel of niet vast zit..haha....beetje flauw misschien.

Een 2 cilinder bokt natuurlijk meer als een 4, maar hij moet natuurlijk niet zo hard rammelen dat hij niet eens op de standaard kan blijven staan. Loopt hij wel hard genoeg stationair?. Of zit er een onbalans in het blok?. Maar dat moet je eigenlijk ook wel voelen bij hogere toerentallen.
 
Dat schudden wanneer hij op de middenbok staat,
zou ook kunnen komen door een te slap afgestelde en/of (niet gelijkmatig) versleten ketting.
Mijn Fazertje is namelijk aan een nieuwe kettingset toe en die doet hetzelfde. (moet ik ook vasthouden in verband heftig geschud)
 
Op dinsdag 09 april 2002 09:28 schreef XJ600 het volgende:
1 Met lage toeren bedoel ik tot de 2500 rpm. Hij moet inderdaad boven de 3000 rpm blijven wil hij lekker blijven rijden.

2 Balancering van het wiel lijkt me niet van toepassing aangezien we hier praten over stationair draaien op de bok in de eerste versnelling.
1 Normaal gedrag dus... gewoon terugschakelen maar ;)
2 Draait bij jouw 't wiel dan niet rond in de 1e versnelling, terwijl de motor draait?

kvind dat kettingverhaal erg aannemelijk trouwens (beter dan wielbalanseren).

Misschien te weinig toeren stationair? Geef eens een heel klein beetje gas als ie z'n boktruukje staat te doen. Gaat ie dan meer of minder schudden? Is 't minder, dan zou ie misschien iets meer statiotoeren willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens heel licht bij te remmen met de achterrem als de motor stationair draait op de bok. Zo span je de ketting aan en heeft deze niets meer te vertellen.

Als de motor blijft bokken is misschien de ontsteking een idee. Het kan zijn dat deze veel te vroeg staat en daarom slecht loopt onderin (1000-2000tpm).

Als de motor makkelijk/snel uitvalt moet er eens gekeken worden naar de gelijkloop/algemene afstelling.

Ik heb een oude suzuki (550cc/4cyl./'79) en deze heeft daar geen last van. Bij 1000 tpm draait de motor heel rustig als deze op de bok staat. Bij normaal rijden moet je alleen niet onder de 1500tpm komen want dan bokt het ook.
Bij een kawa kan het natuurlijk anders zijn maar zo heb je een beetje vergelijkingsmateriaal
 
Als de motor blijft bokken is misschien de ontsteking een idee. Het kan zijn dat deze veel te vroeg staat en daarom slecht loopt onderin (1000-2000tpm).

Briljant, dit moet 't gewoon zijn. Toevoeging: heeft zo'n '90 fiets nog iets om 't ontstekings-tijdstip te vervroeger bij hoge toeren? Misschien blijft die hangen? (zo'n 'vervroeger'is bij 'n ouwe fiets mechanisch, dus dan komt 't wel een voor)

Ik denk eigenlijk dat juist een 2cilinder fiets minder moeite moet hebben met lage toeren, dus die 3000rpm grens die ik stelde is vast veelstehoog.


En nou weer wachten op de volgende mogelijkheid, die natuurlijk ook weer helemaal de oplossing is... })
 
Terug
Bovenaan Onderaan