slechter lopen

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.839
428
valt me op dat m`n FZ slechter gaat lopen hij start in een keer zonder choke
loopt goed weinig mechanische geluiden rij weg prima niks aan de hand als het blok warmer wordt begint het stationaire toerental te schommelen,aangekomen op de snelweg ff het gas erop doortrekken niks aan de hand wat hoger in de toeren
prima gas iets terug en 4500-5000 toeren hey een hoorbare ratel rrrrrrrrrrrrr iets gas bij weg is de ratel onder de 4500 toeren weg is de ratel,ff de snelweg af binnendoor stoppen voor het stoplicht schommelend toerental optrekken ff snel steeds als het gas eraf gaat licht knallende uitlaat (zit een laser K2 op met aangepaste sproeiers denk ik aangezien origineel de motor steeds afslaat)soms bij het wegrijden van stilstaande positie wil de motor ff niet oppakken daarna gaat tie er als een speer vandoor.Ook merk ik dat de toerenteller bij stilstand een aantal seconde hoog blijft 1500 toeren daarna zakkend na fel geaccelereerd te hebben of hard gereden Thuis aangekomen ff een check ketting heeft wel teveel speling zou de ratel kunnen zijn?(afstellen dus)of erger nokkenasketting ,bougies lijkt me niet aangezien de motor koud en warm prima start.(is een kloteklus bij een Fz bougies liggen zeer diep in het blok en waar je zeer vervelend bijkomt)Carburateurs synchronisatie zou kunnen ivm met slecht oppakken.Lekkage inlaatrubbers hoe check je haarscheurtjes? (misschien maar nieuwe kopen) vlotternaalden? De motor heeft 60.000 gelopen ziet er als nieuw uit.
Wie herkend dit probleem? :}

Ik zou eens kijken of je carbs wel synchroom lopen, volgens mij loopt ie nl. bij stationair op 3 cilinders... dat zou ook dat vreemde geluid evt. kunnen verklaren, zou het bijna een tractor geluid noemen. Wanneer ie nl als een speer weg trekt dan grijpt de 4e cilinder wel aan.

Zo dat is een waslijst klachten............

Eerst even ter informatie: wanneer heeft hij zijn laatste beurt gehad? (hoe is je luchtfilter/bougies/klepspeling etc?)
De klachten klinken naar vanalles.........Onregelmatig lopen>synchronistie checken.
Ploffen en langzaam terugvallen naar stationair toerental> lekke inlaatrubbers (testen door er met een spuitbus overheen te spuiten tijdens stationair lopen en luisteren of je toerental spontaan oploopt)
Ook even uitsluiten dat je geen ketting hoort rammelen tijdens rijden dus goed de kettingspanning controleren en smeren!
Oh ja........zitten je bougiedoppen wel goed vast en staat er geen water in de bougiegaten?
Was er nog meer?.................ik ga nog even teruglezen ben het weer vergeten.

m`n beroep oja hahaha :)

euh ff denken bougies zitten er 10.000 km in,luchtfilter 1000 km,
O ringketting RK 530 12.000 km incl tandwielen,wordt regelmatig gesmeerd
kleppen gesteld ? motor gekocht met 50.000 op de klok.(hoeft om de 42000 km neem aan dat deze een keer gesteld zijn aangezien de motor in nieuwstaat was toen ik em kocht is van iemand geweest die er errug zuinig op geweest is) olie elk jaar inclusief filter belray EXP 10 W40 halfsyntheet.Carburateurs heb ik niet laten synchroniseren is dus een optie om dit uit te laten voeren.verders ben ik er ook zuinig op en race er ook niet op af en toe ff 9000 toeren (rode gebied begint 0p 11.500) ook optrekken sportief niet maximaal dus gebruik sportief niet exstreem.
FZ is uit 1985.S`winters staat tie op stal in de garage met forte plus 2 in de tank.
lekke inlaatrubbers checken spuitbus op ? basis? snelstart? of WD 40?
Het antwoord van daylight zou ook heel goed kunnen tis een beetje een traktorgeluid.

Laatst bewerkt:
Met dat spuitbusje wordt snelstart bedoeld ja. Als je dan op de inlaten van de carbs spuit moet ie wat instabiel gaan lopen en vervolgens weer oppakken. Dat moet ie op alle carbs hetzelfde doen. Je zou ook even kunnen checken of de vonk goed is door een bougie los te draaien en te kijken of ie vonkt op het frame bij het starten. Misschien zou je ook eens een dop kunnen switchen (kabel los draaien en aan een andere kabel hangen, niet de kabel inc. dop op een andere cilinder zetten!) om te kijken of dan misschien het probleem over gaat naar de andere clinider, dan zou de bougiedop stuk kunnen zijn.

Vals lucht checken doe je door remreiniger op je inlaat spruitstuk/rubber te spuiten als er valse lucht wort gezogen neemt de toerental TOE.
Remreiniger is uiterst brandbaardus gaat je stationair ineens van 1000 naar 3000 (ongeveer). Je moet niet in de carburateur spuiten maar op pakkingen ervan of rubbers.

Vals lucht checken doe je door remreiniger op je inlaat spruitstuk/rubber te spuiten als er valse lucht wort gezogen neemt de toerental TOE.
Remreiniger is uiterst brandbaardus gaat je stationair ineens van 1000 naar 3000 (ongeveer). Je moet niet in de carburateur spuiten maar op pakkingen ervan of rubbers.

Ben ik vanmiddag ook mee aan het stoeien geweest, maar het lijkt me eigenlijk best een gevaarlijke methode! :? Die gassen die ontstaan bij het verdampen v/d remreiniger kunnen toch zo door een "lekkende" bougie kabel ontstoken worden?! Iemand die mij kan vertellen waarom het wel veilig is? :9

Daar was ik echt heel slecht in sorry!

Heb m`n inlaatrubbers bekeken deze zijn in nieuwstaat,daarna m`n carburateurs eraf gehaald deze uitwendig helemaal schoongemaakt en de draaipunten ingespoten.
Het luchtfilterhuis zat er niet helemaal goed op :? dat is een euvel van die FZ`s komt door die Kl*te klemmen.Bij montage van het luchtfilterhuis heb ik speciaal opgelet of deze goed sluitend passen op de carbs.Daarna de klemmen aangedraait
en over het filterhuis kruislings tyraps geplaats zodanig dat dit het filterhuis op de carbs gedrukt houd.Alle slangen weer bevestigd en tank erop ff vlotters laten vullen door de benzinepomp druk op de knop en lopen.Na het proefritje
moet ik zeggen dat de motor beter oppakt, heb een afspraak gemaakt om de carburateurs te laten synchroniseren en de bougies te laten vervangen aangezien deze zeer vervelend gemonteerd zitten "ze liggen heel diep in het blok"

Nog even over dat rateltje bij 4500 toeren heb de nokkenas spanner losgehaald om te kijken hoeveel klikjes deze uitstond op het uiterste 15 klikjes dus ketting versleten maar gelukkig stond de spanner op 8 klikjes :} dus daar ligt het niet aan.Spanner reageert soepel.Blij toe kost je handenvol geld zo`n kettinkje vervangen.

Hoe je dit moet doen staat op http://www.tdm-trx.nl/werkplaats/

Volgende week de carbs laten synchroniseren.

Terug
Bovenaan Onderaan