Slechtere remmen bij nat weer?

DaveXR

Die hard MF'er
22 mrt 2004
933
0
Bunde
Is het normaal dat bij nat weer (met regen dus, natte wegdek maakt niet uit) me remmen ut stuk slechter doen?
Bij droog weer remt mijn zxr als een gek, sta zo stil, remt heel hard, en me vriendin word soms zelfs duizelig als ik voor de lol us flink in de remmen ga :P
Maar met nat weer moet ik stuk harder knijpen, vooral als je net je hendel gaat inknijpen remt ie stuk slechter (als schijf nog nat is dus). Daarna gaat ut wel maar moet veel meer druk opbouwen.

Schijven + blokjes zijn nog prima.

Is dit normaal?
 
ik merk er niet heel veel van...
je remt natuurlijk een stuk minder hard in de regen, maar heb niet het idee dat de wrijving tussen schijf en blokken véél minder is.
 
Ik heb vaak de vreemde 'tik' dat ik tijdens het rijden in de regen om de minuut ofzo ff mijn remmen zachtjes inknijp om ze 'schoon te spoelen'. Of t helpt... :?

t voelt iig geval een stuk veiliger... :9
 
Is het normaal dat bij nat weer (met regen dus, natte wegdek maakt niet uit) me remmen ut stuk slechter doen?
Bij droog weer remt mijn zxr als een gek, sta zo stil, remt heel hard, en me vriendin word soms zelfs duizelig als ik voor de lol us flink in de remmen ga :P
Maar met nat weer moet ik stuk harder knijpen, vooral als je net je hendel gaat inknijpen remt ie stuk slechter (als schijf nog nat is dus). Daarna gaat ut wel maar moet veel meer druk opbouwen.

Schijven + blokjes zijn nog prima.

Is dit normaal?
Heb exact het zelfde. 1e halve seconde ofzo doetie niks, hou je remdruk hetzelfde en het begint met remmen :P
 
Meer afstand houden dus in de regen. Misschien dat je het effect wat minder kan krijgen met andere remblokken, maar op zich is 'het fenomeen' normaal. De nattigheid moet eerst van de schijf af voordattie remt.
 
Tijdje terug gehad, was een nazomerdag. Even wat dijkjes nemen, begon het "opeens" te regenen. Nou, eerst wat druppelen, later begon het toch aardig hard te regenen(nog nat geworden ook.. :P met regenpak! wel zonder voering: water blijft in je kruis staan).

Toen ik probeerde te remmen, duurde het even voordat hij aangreep. Voor je gevoel duurde het een uur, maar was binnen een seconde waarschijnlijk. Maar toch voel je je niet echt prettig meer. Toen maar even wat vaker geremd en een stuk eerder.. ;)

Maar mijn motor is dan ook dik 30 jaar oud.. dus dan hoort het gewoon
 
ik had er vandaag ook last van en wist niet dat dit het geval was.(slechter remmen,met regen).
na het lezen van dit topic,blijkt het dus normaal te zijn.
weer wat geleerd.....opletten met remmen bij nat weer *D
 
Volstrekt normaal gedrag.

Af en toe je remmen ff testen kan nooit kwaad om de troep er ff af te remmen.Dit zolang er maar geen ramvan met de zomerkolder in zijn kop bovenop op je achterlicht zit.

Je hoort b.v. ook voordat je wegrijdt ff je remmen goed in te knijpen en checken of het monster remt al is het maar voor het zelfvertrouwen.

Afstand houden 2 seconden? ik zou het verdrievoudigen met regen en ja dan schieten ze er tussen..so what op weg naar Den Helder kom je heus niet in Belgie uit.

Kijk sommige fietsen remmen bij droog wegdek als een gek maar het blijven 2 wielen die aan een bepaalde balans onderhevig zijn. Het wegdek kan ook wat glad zijn of het is ander asfalt...reken dan maar uit glad wegdek + regen en remmen en 2 seconden afstand, slechts 2 wielen...iets te weinig dus vooral met een onervaren motorrijder...in sommige gevallen.

Vooral te hard remmen met enkel de voorrem in de regen met iets schuine stand van het voorwiel...teken maar een kruisje..

Ik rij dag en nacht en door storm en wind...en het geheim is ...je bovenkamer.

Hou genoeg afstand en laat je niet gek maken, ik zit nooit te wachten op een noodstap in de regen. Vro training of niet...keep distance

En keep it cool..ik heb er nu al te veel dood zien gaan..

Ik rem altijd altijd eerst ff licht aan paar tikkies (in de regen) en dan pas vol als het moet en kan..Is diegene achter je ook weer gewaarschuwd..
 
Laatst bewerkt:
jah ik had ook al gedacht dat het normaal zou zijn, aangezien je veel minder wrijving tussen schijf en remblokken hebt.

Maar afstand bewaar ik altijd genoeg met nat weer, en rustig met bochten (maar dat ligt ook aan het asfalt, en de staat er van en wat er op ligt, bladeren, modder etc). Sommige bochten gaan nog lekker (maar wel voorzichtig met regen!) en sommige doe ik heel rustig. Met regen doe ik echt rustig aan, ik wacht wel totdat het droog is als ik wil knalle!!
 


waar slaat dat nou op, ik wou alleen ff navragen of het normaal is (wat ik wel al gedacht had), en er waren er meer die het niet zeker wisten.

En ik weet het liever zeker, want ik zit liever veilig op de weg als op me plaat aan de zijkant van de weg!
 
ik vind het echt vreemd hoor... alsof een waterdruppeltje iets te vertellen zou hebben om een (warme) remschijf die geplet door al die kracht van de remolie...
als er al een druppel op zou zitten is die na 10cm remmen al verdampt volgens mij.
zit er geen vocht in jullie remleidingen ofzo ?
 
ik vind het echt vreemd hoor... alsof een waterdruppeltje iets te vertellen zou hebben om een (warme) remschijf die geplet door al die kracht van de remolie...
als er al een druppel op zou zitten is die na 10cm remmen al verdampt volgens mij.
zit er geen vocht in jullie remleidingen ofzo ?

Er ontstaat een waterfilm die eraf geremt moet worden. Klopt echt wel. K heb RVS omvlochtenremleidingen, kneiter hard die handel, maar bij nat weer moet ik altijd harder knijpen. Zodra de schijven warm zijn is het minder.
Probleem, of fenomeen, kan minder zijn bij een geperforeerde schijf.
Btw, gietijzer remschijven remmen een paar uur na de regen super goed door alle roest die erop zit ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan