Slepend geluid bij wegrijden

Robmw

Die hard MF'er
20 mei 2002
540
1
Doetinchem
Hallo,

Heb sinds kort weer een motor. Een BMW R 1100R van 98 met ABS.
Ik hoor bij het wegrijden steeds een metaalachtig slepend geluid voor ca. 2 seconden.
Een monteur zegt dat het van de ABS is (selftest!?)
Omdat ik formeel nog niet op de motor mag rijden (wordt volgende week gekeurd), weet ik eigenlijk niet of dit geluid er alleen is bij een koude motor.
Wie weet hoe dit zit?

Tot horens en misschien tot ziens op de weg !!!

Cheers,

Rob
 

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
72
Heerlen
Hallo,

Heb sinds kort weer een motor. Een BMW R 1100R van 98 met ABS.
Ik hoor bij het wegrijden steeds een metaalachtig slepend geluid voor ca. 2 seconden.
Een monteur zegt dat het van de ABS is (selftest!?)
Omdat ik formeel nog niet op de motor mag rijden (wordt volgende week gekeurd), weet ik eigenlijk niet of dit geluid er alleen is bij een koude motor.
Wie weet hoe dit zit?

Tot horens en misschien tot ziens op de weg !!!

Cheers,

Rob
Die zelftest doet ie elke keer als hij van contact is afgeweest, maar dat is meer een klik klik dan een slepend geluid, mijne hoor je bijna niet meer, bij de K1100 was het erg luid
 

Robmw

Die hard MF'er
20 mei 2002
540
1
Doetinchem
Hallo, daar was ik nog even.
Ik zie dat er gereageerd wordt. Da's mooi.
Echt een antwoord heb ik dus nog niet, maar ik vond zelf de volgende site en link, die over mijn probleem gaat;
http://bau1.uibk.ac.at/urmann/bmw/articles/dennis.z_rattle_on_take_off_1.html

Aan de ene kant hoef ik me dus blijkbaar geen zorgen te maken, want het komt vaker voor !??

Aan de andere kant ben ik het wel met een van de schrijvers eens dat het raar is dat een zo groot concern als BMW dit niet simpel kan verhelpen (zie hieronder het stukje in het Engels)!

Followup:
Don in Calilfornia from anywhere
[email protected] netscape.net
Sun Apr 22 20:45:03 METDST 2001
The noise you people are talking about is the poor design of the input shaft and clutch. You would think bmw and its "great design teams" could figure this out by themselves. I finally got rid of most of the noise by polishing the splines and burnishing the splines and clutch splines with MOLY-KOTE and hi-temp teflon grease. this is on a 2000 1100RT . You would think that a company as big (probably the main cause) as bmw would get its act together and build a real motorcycle, I am going back to a GUZZI as soon as I can dump this bike. The GOOSE had th least maintainence and much better riding qualities than this garbage scow. Have a 75 goose with 167,000 miles and finally doing a top end. Also looking for new 1100 sport motor to put in it for more power, and know it will go over 200000 mi as it wont have to work as hard as the old 850. GOOD LUCK

Afijn niet zo'n leuk verhaal, maar ik maak me voorlopig maar niet te druk. Wel ga ik de boel maar eens vertalen om eens te kijken of ik het zelf kan verhelpen.

Wie advies heeft, die roept maar.

Het beste,

Rob
 

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
72
Heerlen
Hallo, daar was ik nog even.
Ik zie dat er gereageerd wordt. Da's mooi.
Echt een antwoord heb ik dus nog niet, maar ik vond zelf de volgende site en link, die over mijn probleem gaat;
http://bau1.uibk.ac.at/urmann/bmw/articles/dennis.z_rattle_on_take_off_1.html
Dat gaat niet over slepende remmen maar over een geluid in de koppeling en prise as van de vernellingsbak, herkenbaar bij de de K1200 RS,
Maar of dat een slecht ontwerp is???
Aan de ene kant hoef ik me dus blijkbaar geen zorgen te maken, want het komt vaker voor !??

Aan de andere kant ben ik het wel met een van de schrijvers eens dat het raar is dat een zo groot concern als BMW dit niet simpel kan verhelpen (zie hieronder het stukje in het Engels)!

Followup:
Don in Calilfornia from anywhere
[email protected] netscape.net
Sun Apr 22 20:45:03 METDST 2001
The noise you people are talking about is the poor design of the input shaft and clutch. You would think bmw and its "great design teams" could figure this out by themselves. I finally got rid of most of the noise by polishing the splines and burnishing the splines and clutch splines with MOLY-KOTE and hi-temp teflon grease. this is on a 2000 1100RT . You would think that a company as big (probably the main cause) as bmw would get its act together and build a real motorcycle, I am going back to a GUZZI as soon as I can dump this bike. The GOOSE had th least maintainence and much better riding qualities than this garbage scow. Have a 75 goose with 167,000 miles and finally doing a top end. Also looking for new 1100 sport motor to put in it for more power, and know it will go over 200000 mi as it wont have to work as hard as the old 850. GOOD LUCK

Afijn niet zo'n leuk verhaal, maar ik maak me voorlopig maar niet te druk. Wel ga ik de boel maar eens vertalen om eens te kijken of ik het zelf kan verhelpen.

Wie advies heeft, die roept maar.

Het beste,

Rob
 

Desmo

MF veteraan
19 dec 2001
2.170
0
48
Bayern
Hallo,

Heb sinds kort weer een motor. Een BMW R 1100R van 98 met ABS.
Ik hoor bij het wegrijden steeds een metaalachtig slepend geluid voor ca. 2 seconden.
Een monteur zegt dat het van de ABS is (selftest!?)
Omdat ik formeel nog niet op de motor mag rijden (wordt volgende week gekeurd), weet ik eigenlijk niet of dit geluid er alleen is bij een koude motor.
Wie weet hoe dit zit?

Tot horens en misschien tot ziens op de weg !!!

Cheers,

Rob
[gein]

je voet eerder op tillen bij het weg rijden. +/- 2sec. eerder 8-)


[/gein]

.. is idd de abs, die klinkt zo als jij 'm omschrijft.