Slepende 'fluittoon' in blok R6

FragDaddy

MF veteraan
8 sep 2002
2.478
0
Als ik veel toeren maak (>8000) heb ik de laatste tijd een mechanisch gesleep/gefluit in mijn blok. het is geen hoge fluittoon. het is een soort van WHEEEEEEEEEEI geluid alsof er mechanisch iets ergens tegenaan sleept. het geluid is vooral goed te horen in de 2e versnelling. in de 3e versnelling lijkt het minder luid en in hogere versnellingen hoor ik niets. maar dat kan ook door de toenemende wingeruis komen :?

Dit had ik voorheen nooit en het lijkt alsof het luider wordt :X Ook heb ik het idee dat het pas na ongeveer een halfuur rijden op begint te treden. maar aan de andere kant.. daarvoor is mijn blok nog koud en draai ik nooit veel toeren.

bij 6000 toeren hoor ik niets. de motor rijdt als voorheen.

mijn R6 is een half jaar oud en heeft nog maar 7000km gelopen. wat zou het kunnen zijn? ik dacht zelf aan de nokkenas ketting. maar die wordt toch met een automatische spanner op spanning gehouden?

of is het normaal dat een motor na 7000km wat meer mechanisch geluid gaat vertonen? ik hoop het niet '(
 
Laatst bewerkt:
van welke bj is je r6?
ik heb een 2003, maar bij mij hoor ik boven de 7000 toeren alleen, de lucht inlaat systeem en meer niet.

Ik heb ook een 2003. hoe klinkt die luchtinlaat? toch niet alsof er iets aanloopt? ik hoorde normaal alleen het blok schreeuwen, maar nu is er een mechanisch geluid bijgekomen.

en nee. ik heb nog niet geprobeerd het blok in zijn vrij toeren te laten draaien. zal ik binnenkort even gaan proberen.
 
Half jaar oud :?

Wat dachie van een garantie gevalletje. Zet de motor bij je dealer met de mededeling 'zoek het maar op". :X

dan gaat de dealer waarschijnlijk zeggen: rij er maar gewoon mee door. of: prima we trekken het blok wel los maar als het niets is betaal jij.

Zit er niet ergens een pietsie lekkage in het uitlaat-systeem? Bij hoge toerentallen is het vaak erg moeilijk om op gehoor te bepalen wat er gebeurt.
Hoe bedoel je dat? dat de uitlaatgassen ergens langs blazen wat het geluid veroorzaakt? nee. het is echt een mechanisch geluid.
 
Het is heel goed mogelijk dat er iets van plastic aan het resoneren is en dat het lijkt of het uit het blok komt.Remedie haal alles van plastic eraf en ga dan rijden kijken of je het nog hoort een motor met 7000 km daar lijkt mij dat er weinig aan de hand is hoor.
Maar de motor zit nog in de garantie laat de dealer ff een blokkie rijden.
 
hoe klinkt die luchtinlaat? toch niet alsof er iets aanloopt?
nee, dat niet. als je nog garantie heb, zou ik gewoon naar de dealer gaan en het kost jou niks. laat ze het probleem oplossen. succes ermee
 
Misschien een raar idee, maar kan het niet zijn dat je radiator fan gaat draaien door de rijwind? Misschien dat die vrij hangt of zo (en dus niet werkt), ik kan me voorstellen dat dat een suizend en mechanisch geluid op levert.
 
Misschien een raar idee, maar kan het niet zijn dat je radiator fan gaat draaien door de rijwind? Misschien dat die vrij hangt of zo (en dus niet werkt), ik kan me voorstellen dat dat een suizend en mechanisch geluid op levert.

Op zich geen gek idee. ga ik ook controleren..

Gewoon ff langs bij de dealer, je hebt toch nog garantie!?
Nog anderhalf jaar garantie ja.
 
Als je de motor goed warm draait, en daarna in ze vrij 9000 toeren maakt, is dat geluid er dan ook? Of echt alleen in die 2 en 3?
Gisterenavond even getest door eerst een uurtje te gaan rijden en daarna de motor in zijn vrij toeren laten maken. wat mij opvalt is dat er ongeveer 1x per seconde een klein plofje uit de uitlaat komt. waardoor zou dit komen? oh en wat me ook opviel is dat de uitlaatpijpen bij het blok mooi oranje aan het gloeien waren (in het donker) (toen de test maar afgebroken)

maar het geluid dat ik rijdend wel hoor heb ik niet gehoord toen ik stilstond. nou moet ik ook zeggen dat ik een open devil uitlaat erop heb zitten en dat het zoiezo een verschrikkelijk kabaal geeft om zo'n motor in zijn vrij richting de 10.000 toeren te laten lopen. dus een eventuele ratel in het blok wordt waarschijnlijk ruimschoots overstemd :(

toch binnenkort maar even langs de dealer met de motor. maar ik ben bang dat die een kort proefritje maakt en zegt: ik hoor niets. hoeveel monteurs gaan echt een flink ritje maken en laten tijdens dat ritje een motor met open pijp flink loeien met 10.000+ toeren? om tegelijkertijd (natuurlijk zonder oordopjes en terwijl hij hardstikke doof aan het worden is) te luisteren naar een of ander geluidje..

iemand nog nuttige tips? de motor strippen om te kijken of er een stukkie plastic resoneert valt buiten de opties. ik ga geen halfjaar oude motor kaalstrippen om te zoeken naar een rateltje. als er geen garantie op zat had ik nu naast een doppenset onder de fiets gelegen. maar dit is belachelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat ploffen is in ieder geval normaal.

En even off-topic:
Heb je de motor laten afstellen op de uitlaat? Zo nee, LAAT DIT DOEN! De motoren staan standaard al (te) arm afgesteld en door de montage van een open uitlaat wordt dit nog erger! Aangezien je zelf al aangaf dat je uitlaatbuizen roodgloeiend stonden zou ik 'm toch even laten afstellen!
Ik heb mijn R6 gewoon bij m'n dealer d.m.v. een gasmeting laten afstellen, dat kostte me €39,-. Wil je echt een perfecte afstelling (met dito vermogensafgifte) moet je iemand zoeken met een testbank maar dan praat je al snel over +/- €125,-
 
Dat ploffen is in ieder geval normaal.

En even off-topic:
Heb je de motor laten afstellen op de uitlaat? Zo nee, LAAT DIT DOEN! De motoren staan standaard al (te) arm afgesteld en door de montage van een open uitlaat wordt dit nog erger! Aangezien je zelf al aangaf dat je uitlaatbuizen roodgloeiend stonden zou ik 'm toch even laten afstellen!
Ik heb mijn R6 gewoon bij m'n dealer d.m.v. een gasmeting laten afstellen, dat kostte me €39,-. Wil je echt een perfecte afstelling (met dito vermogensafgifte) moet je iemand zoeken met een testbank maar dan praat je al snel over +/- €125,-

Ok. kan elke dealer dat doen dan? en kunnen ze dan de standaard injectie remappen? ik dacht altijd dat je daar een powercommander voor nodig had? en dat vind ik dan weer redelijk prijzig allemaal. powercommander + afstellen zit je toch zo op 500 euro.
 
De nieuwe R6 (vanaf 2003) kan heel eenvoudig wat rijker gezet worden. Dat is een klein minuutje werk aangezien het mengsel d.m.v. het dashboard ingesteld kan worden. Dan ben je ook meteen voor 10 euro klaar.

In feite kan iedere dealer met een gasmeter de motor afstellen. Nogmaals, wil je echter een perfecte afstelling met bijbehorende vermogensafgifte dan zul je het op de testbank moeten doen en dat nog het liefst met een powercommander o.i.d..

De eerste optie voldoet ook in de meeste gevallen en voor die paar euro wil je hier op MF niet volgende week je verhaal over je vastgelopen R6 zitten typen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan