slepende koppeling

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Heren, ik zit met een vraag.
Betreft onderstaande motor ;

Suzuki dr650r ( sp44a ) uit 1994, 30k op de teller , onlangs verse olie ( eurol motorfietsolie 10w40 halfsyntheet )

Ik heb deze motor pas kort maar het volgende valt me op.

Als je met de motor stilstaat ( in zn 1, koppeling in ) en je rolt iets vooruit "pakt" de koppeling ietsje. En begint dan uitzich zelf te rollen. Ondanks dat je de koppeling inknijpt.

Als je de motor tegenhoud zakt het toerental van 1500 naar 1000.
Het gekke is. Hij doet dit maar op "sommige punten"

Dus voorbeeld ;

Stilstaan. 1500 toeren. 5 cm vooruit rollen. 1000 toeren. Weer 5 cm verder 1500 toeren. Weer 5cm verder 1000 toeren. Dan 20 cm lang 1500 toeren...


Wat de neuk is hier aan de hand?

Hij doet het ook als ik de koppeling tot in negatieve speling draai en dan vol inknijp ( zij het wat minder )

Als ik de aanbevolen speling aanhoud is het het ergst.
 
Zitten op de motor of zitten in een rolstoel is idem.

Er op en af komen is een ander verhaal :')

Mm pa heeft gister nog 2 krukhouders op de motor gemaakt. _O-

Tja. Je bent motorrijder of je bent het niet. :P
 
Laatst bewerkt:
Staat de koppelingskabel goed afgesteld?


Zoals vermeld; ja.

Enige manier waarop ik het euvel kan verminderen is Door de koppeling zo strak op te stellen dat hij in rust al slipt.
Dán de koppeling geheel inknijpen en dan is het minder ( niet geheel weg )

Nogmaals. Het is niet een constant gebeuren. Koppeling in en niks aan de hand ( of wel. Ligt aan de stand van het tandwiel/as ) en als ik dan iets vooruit/achteruit rol zakt het toerental en voel ik de motor trekken. Iets verder duwen en het verdwijnt weer. Iets verder duwen en het komt weer terug.
 
Als in inwendig of hoe bedoel je? Het asje op het deksel zit gewoon vast. VerstEllen van het asje lijkt me nutteloos aldaar je daar alleen de speling op de kabel groter/kleiner mee maakt.
 
Ik ga even van een paar aannamens uit.
- Je koppeling zit rechts
- je koppelingshevel zit ook rechts ongeveer bovenop het deksel of het carter.

De as van de koppelingshevel heeft ter hoogte van de koppelingsas een platte kant. Bij het inknijpen van de koppeling komt deze platte kant tegen een paddestoelachtige uitstulping op de koppelingslichter. Deze trekt de deksel met de koppelingsveren naar buiten en de koppeling komt dan vrij. Er zit aan deze koppelingslichter een lager om mee draaien te voorkomen tijdens het bedienen van de koppeling. Als dit lager versleten is dan kan deze dat deksel scheef wegtrekken met zeer waarschijnlijk jouw probleem als gevolg.
 
Vandaag met veel pijn en moeite het deksel verwijderd om te kijken hoe en wat.

Wat bleek; de centrale moer die het koppelingshuis vasthoud zat los, werdt alleen tegengehouden door het achterlichtende borplaatje.
Voor de rest alles geinspecteerd en in orde.

Dus is de boel weer vastzetten op moment ( geen manual beschikbaar van dit type maar kwam via googlen uit op 49nm )

en het spulletje weer in elkaar gezet.
Rijden en verdomd, het is over..

Maar nu komt het, na een paar kilometer kwam het weer terug, eerst weinig en nu weer net zo erg als voorheen.
Motor af laten koelen en opnieuw geprobeerd, maar nog steeds het probleem.


Zou die moer weer losgelopen zijn? ( ik vond de 49nm behoorlijk makkelijk gaan )
Of wordt ik nu helemaal gek...
 
Laatst bewerkt:
76.jpg


40-60 Nm staat daar, wat raar. :?
 
morgen maar wéér lostrekken... :')

Ik wil proberen dit voor elkaar te hebben vóór mijn operatie maandag.
Want kan maar zo zijn dat ik na een paar weken wél mobiel genoeg ben om op de motor te klimmen, maar nog lange niet mobiel genoeg ben om in de werkplaats rond te struinen..

Maargoed, we zien morgen wel eventjes!
 
Laatst bewerkt:
Hier gevonden.

Ik meen dat het een pre 96 is, omdat het over een '90 fiets gaat. Maar 100% zekerheid kan ik je niet geven. :N

*Edit:/ Heb je die yahoo groep al geprobeerd? Ik heb voor jou een yahoo account aangemaakt om lid te worden van die groep. :') _O-
 
Laatst bewerkt:
Hier gevonden.

Ik meen dat het een pre 96 is, omdat het over een '90 fiets gaat. Maar 100% zekerheid kan ik je niet geven. :N

*Edit:/ Heb je die yahoo groep al geprobeerd? Ik heb voor jou een yahoo account aangemaakt om lid te worden van die groep. :') _O-


Haha! :}

Zal ik je wat vertellen, dan zijn we nu samen lid _O-

Maar die andere link van jou is volgens mij ook nuttig! Ik ben zojuist geaccepteerd Door de yahoo groep, dus ga ze allebei downloaden!

Dank dat je zoveel moeite doet! :} :} :}
 
Vandaag weer losgehaald.. moer zat nog vast. Nu op 70nm vastgezet.
Probleem is iets minder maar blijft.

Volgens mensen op het dr forum moet ik de ringen ( vóór 13 en tussen 12 en 11 ) vernieuwen én loctite 290/294 op de binnenste schaal van het lager en de as smeren.

Als iemand dat spul heeft in de regio Deventer hoor ik het graag ( de loctite ) aangezien kopen 65 euro is. En het zulk specifiek spul is dat ik het nooit meer ga gebruiken.
 
Dank allen!

Omdat de scheur zo groot was wisten ze pas tíjdens de operatie wat het plan was.
Hechten kon niet meer dus vandaar alles er uit ( binnenste meniscus )

Nadeel is dat ik over enkele jaren weer onder het mes moet om er een kunstmeniscus in te laten zetten.
Goede nieuws is dat ik direct weer mag lopen..( mag.. doet behoorlijk zeer :) dus ff kalm an )

Als de meniscus gehecht zou zijn was her een revalidatieperiode van ongeveer 4/6 maanden. Nu verwachten ze dat alles binnen 2 maanden weer redelijk op orde is qua beweging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan