Sleutel beschadigd tijdens onderhoudsbeurt

Ik denk dat eltek MF weer is vergeten. 3 berichten waarvan de eerste 2 in 2009. Misschien krijgen we over 9 jaar die foto. :+
 
Dank aan alle mensen die reageerden. Antwoord op sommige vragen:
Nee, er is niets aan de sleutel te zien. Het is een sleutel van een Majesty 400 motorscooter - bouwjaar 2008. Met de sleutel kun je o.a. door indrukken de zitting ontgrendelen en op het stuurslot zetten. Verder is de sleutel gecodeerd. We kregen er een rode sleutel bij. Dat maakte de reservesleutel extra duur.
Bij het inleveren voor de onderhoudsbeurt heeft een monteur waar wij bij waren de motor naar de werkplaats gereden. Geen opmerking van 'wat gaat dat slot slecht o.i.d.' Bij ophalen werd de motor weer voor de deur gezet en kregen we de sleutel aangereikt. Ook toen geen opmerking; wel droop de sleutel van de olie. Als reactie op mijn opmerking over die olie: we hebben het slot gesmeerd - dat hoort bij de onderhoudsbeurt. De YP400 is van mijn vrouw. Zelf heb ik sedert 2002 een T-Max en dat slot is nog nooit gesmeerd.
Toen kwam het verhaal van het gewicht aan de sleutel. Er zat en zit aan: sleutel voor topkoffer, sleutel voor kettingslot en de door Yamaha meegeleverde sleutelhanger: gewicht 42 gram. Heeft 10 jaar feilloos gewerkt. Ik vermoed dat een monteur de sleutel in een andere motor heeft gedaan en toen dat niet werkte kracht heeft gebruikt om de sleutel toch om te draaien.
Argument op onze constatering: reservesleutel werkt vlekkeloos: door de scherpe kanten van een nieuwe sleutel werkt hij voorlopig goed, maar over een tijdje gaat het weer fout.
Ik voeg een foto bij.
IMG_4353a.jpg
 
Tja, wat zal ik zeggen?
Probeer eerst het inwendige van het slot te reinigen en als het droog is vanbinnen smeren met grafietpoeder.
Grafietpoeder smeert als een malle en is speciaal voor sloten.
Reinigen zou je kunnen doen met remmenreiniger en het mooist zou zijn het slot droog te blazen met een compressor.
 
Maar, ik vind het wel een beetje overdreven om een motorzaak de schuld te geven van het niet(goed) meer werken van een contactslot van 10 jaar oud.
Wat kan men in hemelsnaam verkloten aan een sleutel?
Dat van het in een ander slot proberen geloof ik niet in.
 
Dank aan alle mensen die reageerden. Antwoord op sommige vragen:
Nee, er is niets aan de sleutel te zien. Het is een sleutel van een Majesty 400 motorscooter - bouwjaar 2008. Met de sleutel kun je o.a. door indrukken de zitting ontgrendelen en op het stuurslot zetten. Verder is de sleutel gecodeerd. We kregen er een rode sleutel bij. Dat maakte de reservesleutel extra duur.
Bij het inleveren voor de onderhoudsbeurt heeft een monteur waar wij bij waren de motor naar de werkplaats gereden. Geen opmerking van 'wat gaat dat slot slecht o.i.d.' Bij ophalen werd de motor weer voor de deur gezet en kregen we de sleutel aangereikt. Ook toen geen opmerking; wel droop de sleutel van de olie. Als reactie op mijn opmerking over die olie: we hebben het slot gesmeerd - dat hoort bij de onderhoudsbeurt. De YP400 is van mijn vrouw. Zelf heb ik sedert 2002 een T-Max en dat slot is nog nooit gesmeerd.
Toen kwam het verhaal van het gewicht aan de sleutel. Er zat en zit aan: sleutel voor topkoffer, sleutel voor kettingslot en de door Yamaha meegeleverde sleutelhanger: gewicht 42 gram. Heeft 10 jaar feilloos gewerkt. Ik vermoed dat een monteur de sleutel in een andere motor heeft gedaan en toen dat niet werkte kracht heeft gebruikt om de sleutel toch om te draaien.
Argument op onze constatering: reservesleutel werkt vlekkeloos: door de scherpe kanten van een nieuwe sleutel werkt hij voorlopig goed, maar over een tijdje gaat het weer fout.
Ik voeg een foto bij.Bekijk bijlage 1331020

Zoals al eerder benoemd, Je slot is gewoon versleten. Nu hij weer soepel loopt vallen de slot pallen verder terug en werkt het slot niet lekker meer.
 
Tja, wat zal ik zeggen?
Probeer eerst het inwendige van het slot te reinigen en als het droog is vanbinnen smeren met grafietpoeder.
Grafietpoeder smeert als een malle en is speciaal voor sloten.
Reinigen zou je kunnen doen met remmenreiniger en het mooist zou zijn het slot droog te blazen met een compressor.
Remmenreiniger droogt vanzelf wel op, als je een compressor gebruikt blaas je er weer vettigheid in. ( Behalve als je een olievrij compressor hebt of een oliescheider)
 
Terug
Bovenaan Onderaan