Sleutel moeilijk op contact te krijgen, al 7 jaar

Reneee

MF'er
6 okt 2001
67
0
Winterswijk
Hoi, ik vandaag een Thunderace van '96 gekocht. Echt een dijk van een motor, maar 1 ding irriteert me...
Ik kan de sleutel heel moeilijk van "off" naar "on" draaien (ben er soms een minuut druk mee). Is hiervoor een Yamaha / Thunderace trucje? Of kunnen beide sleutels versleten zijn? En wat kan ik dan nog aan doen om dit te verhelpen?

Hoop op het verlossende antwoord ;) ,
groeten,

René
 
:) Ben lekker op dreef he?! ;) NOu, kijk ik wil een FZR400, FZR400RR of FZR600 kopen, maar ik heb geen zin in ge-eikel met het contactslot. :)
Maargoed we zien het wel. Tegen de tijd dat ik het geld bij elkaar heb wil ik wat anders. :+
 
Pffffff en ik dacht al dat het aan mij lag!!
Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn ereentje. Soms sta ik zolang te klieren met dat stomme contactslot dat ik er gek van wordt!
smash.gif

Heb ook wel eens wat olie erin gedruppelt, en dat helpt even......
Maar als ik hier lees dat het een Yammie probleem is en er dus anderen zijn op deze aardkloot die hetzelfde hebben dan laat ik het maar zo....
naughty.gif
 
De oudere modellen hadden er geen last van. Ik had een RD500, XJ600, FJ600 en die hadden nergens last van.
Bij de eerste Fazer die we hadden was dit probleem er wel.
Echt irritant. Je durft hem bijna niet meer op het stuurslot te zetten.

Mijn oplossing was een klein beetje WD40 erin.
Verder de sleutel naar boven (voren) bewegen bij het draaien. Dat werkt.

De allerbeste oplossing was het opruimen van de Fazers en aanschaffen van een andere motor... (geintje, wel gedaan) :]
 
Nergens last van, maar misschien is 20.000 km nog niet voldoende om stuk te gaan :?
Ik heb bewust geen sleutelbos aan m'n stuur hangen omdat ik geen zin heb in een bekraste kroonplaat, en het is me opgevallen dat je het stuurslot bij het ontgrendelen ietst moet ontlasten door je stuur iets te draaien.
 
Ik had er ook last van bij mijn 2e hands aangeschafte Suzuki gsx 600 f. Ik heb een heel klein beetje olie in het slot gedaan, in de rand om het slot heen én een nieuwe sleutel laten maken (origineel was krom :( ). Hij gaat iig al veel makkelijker, maar toch moet ik nog af en toe ff pielen :+
 
Heb zelf een v-max die 60000 km gereden heeft, en geen enkel probleem met het contactslot!

1 gouden tip : een contactslot is geen sleutelkast waar je je sleutels van je huis bewaard, als je een stukje gaat motor rijden.Ik heb nu mijn 4e yamaha, en nog nooit dit probleem gehad.(heb zelf ook alleen maar de sleutel in het contactslot zonder sleutelbos)

Mij vriend rijd een suzuki(vorige eigenaar had een sleutelbos) en heeft ook problemen met het slot(moet sleutel omhoog drukken)

En kawasaki zxr heeft dit "probleem" ook, heb er hier 1 gehad,contactslot problemen en de kroonplaat beschadigd(sleutelbossyndroom)

Dus conclusie : Gebruik GEEN sleutelbos, ook niet met "alleen maar 2 sleuteltjes" of met een openertje.

Suc6 :)
 
Yamaha probleem. Heb ik ook.

Ik heb er alleen nooit last van als ik de sleutel naar voren duw (met een tikje naar beneden er bij) en dan draai.

Probeer maar, ben benieuwd of het bij iedereen helpt

Hallo oma!
Maar deze tip wil ik niemand onthouden (ook niet na 7 jaar :)), want hij werkt ook bij mij perfect! Beetje naar voren duwen hij gaat zonder problemen van Off -> On *O* *O* *O*
 
Zozo...dat is inderdaad 'n late reactie :o

Inderdaad,altijd 'n beetje wrikken...bij mijn YZF 750 was t alleen wat naar achter halen ;)

Overigens is `t handiger om 'n tweedehands slotensetje te vinden (marktplaats ofzo) incl. de kroonplaat, scheelt n hoop gepiel om dat complete slot te vernieuwen.
 
Geen WD-40, geen Siliconenspray.

WD-40 trekt stof aan, tot het moment dat je slot helemaal vast komt te zitten. Siliconenspray helpt simpelweg amper :).

Grafietpoeder of PTFE (Teflon) spray helpen wel.

Maar ze helpen niet tegen de slijtage, dus is het alleen maar uitstel van executie. :(
 
pff oud topic, maar desalnietemin, ik heb tot nu toe 4 yamaha's gehad, en op 1 na hadden ze allemaal dit probleem. In het begin erg irritant... maar als je eraant went leer je de trucjes hahaha. Voor mij werkt dit: sleutel naar boven duwen (dus van je af), en dan pas draaien. Kan ook zijn dat het slot de andere kant op versleten is, dan moet je de sleutel eerst naar je toe "trekken" en dan pas draaien. Works every time :P
 
Mijn ervaring is dat je nooit siliconenspray of olie in een slot moet spuiten, kleeft alleen maar zooi aan. Het beste voor in een slot is Grafietpoeder.
Geen idee of dat ook jouw probleem op zal lossen, maar misschien de moeite van het proberen waard.
En je moet zeker geen grafietpoeder erin doen als je eerst olie erin gespoten hebt, dan wordt het pas echt een bende..
 
Terug
Bovenaan Onderaan