Sleutel moeilijk op contact te krijgen, al 7 jaar

Reneee

MF'er
6 okt 2001
67
0
Winterswijk
Hoi, ik vandaag een Thunderace van '96 gekocht. Echt een dijk van een motor, maar 1 ding irriteert me...
Ik kan de sleutel heel moeilijk van "off" naar "on" draaien (ben er soms een minuut druk mee). Is hiervoor een Yamaha / Thunderace trucje? Of kunnen beide sleutels versleten zijn? En wat kan ik dan nog aan doen om dit te verhelpen?

Hoop op het verlossende antwoord ;) ,
groeten,

René
 
Bekend Yamaha probleem, wordt nog verergerd door andere dingen (afstandsbediening/sleutels e.d.) eraan te hangen!
Messing plaatjes van je slot komen niet meer helemaal vrij(slijtage!) en gaan steeds moeilijker!
Dit wordt dan snel erger :(
2 Opties: vervangen, OF als je handig bent: Slot slopen (demonteren!) Kan als je je kroonplaat erafhaalt, de speciale boutjes (want kop is eraf!)wegboren (voorzichtig alleen restje kop!!)
Dan rest boutjes (zijn gelijmd met Loctite! dus verwarmen!) met griptang o.i.d. eruitdraaien, is M5.
Als je cilinder(slot) eruit hebt, steekje je contactsleutel erin en zie je hoe de plaatjes er "in" schuiven!
Deze mogen in geen geval buiten het "huis" uitsteken, hierop loopttie nl. vast!
De oplossing is dus MET sleutel erin de uitstekende messing plaatjes weg te vijlen.
Daarna goed schoonmaken en met vaseline o.i.d. weer monteren!
Evt weer m.b.v. breekboutjes monteren, klaar!
Suc6 verzekerd!
 
Yep, zelfde probleem! ;(

Hmmmm maar is het niet exemplarisch? Of alleen als je veel rotzooi aan je sleutels hangt? Lijkt me anders dat Yamaha dat toch allang zou moeten hebben gefixt ? Ik hang in elk geval nooit veel rotzooi aan mn sleutels maar dan weet ik wat ik kan verwachten als ik een FZR400(RR) of FZR600 ofzo ga kopen...
 
Mijn ervaring is dat je nooit siliconenspray of olie in een slot moet spuiten, kleeft alleen maar zooi aan. Het beste voor in een slot is Grafietpoeder.
Geen idee of dat ook jouw probleem op zal lossen, maar misschien de moeite van het proberen waard.

Had juist gehoord dat je dit juist niet moet doen.
Dit omdat er allemaal kleine deeltjes grafiet in de olie zitten en hierdoor zouden dan de busjes die tegen de sleutel aan drukken juist slijten waardoor je slot eerder verrot wordt. Kreeg dus het advies om normale kruipolie te gebruiken. Dit heeft voor mij iig wel geholpen.
 
Ik heb met mun Yammie ook zoiets. Van on>off gaat goed. Wil ik stuurslot erop zetten gaat ie tegensputteren. De ene keer "glijd" ie zo door en een half uur later loop ik bij wijze van een kwartier te klieren met dat ding.

[off topic]
Ik moet op alles wat ik wil op M-F.nl twee muisjes geven wil ie de opdracht uitvoeren.
ligt het aan mij of.... :?
[off topic] Waarom zet ik het hier dan neer? moes het ff ergens kwijt ;(
 
Zorg dat je het stuurslot iets ontlast als je hem van het stuurslot afklikt. Dus iets het stuur draaien. Als 'ie ook moeilijk van de "off-zonder-stuurslot" naar de "on" gaat dan kan het idd. aan het eerder gemailde probleem liggen.
 
Yamaha kwaal, onder garantie is slot gereviseerd, en nooit meer last van gehad, is trouwens gedaan door profesioneel bedrijf, waar dealer slot naar toe heeft gebracht.
 
getver, had ik met mijn cat...

Ziet er enorm stuntelig uit als je na het tanken een halve minuut aan je contactslot zit te sjorren...

olieen helpt idd niet, ik ben/was er aan gewend. Maar de eerste keren overwoog ik een nieuw slot
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan