Sleutel trilt uit contactslot

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Bij mijn Yamaha R1 model 2003, kan sinds enige tijd de sleutel terwijl het contact op on staat, er gewoon uitgehaald worden. Erger nog .... ik moet er allert op zijn dat de sleutel niet uit het contact trilt tijdens het rijden.

Ik dacht enkele maanden geleden dat het aan slijtage van de sleutel zelf lag. Ik heb toen een kopie laten maken van de ongebruikte reserve sleutel. Nu 3 mnd verder werkt ook deze (nog niet versleten) sleutel niet goed mee.

Wat kan ik doen, anders dan de sloten allemaal laten vervangen ?
 
lullig als je benzine bijna op is, je ver van huis bent en je sleutel trilt eruit. |(

ik denk idd dat je het contactslot moet laten vervangen, maarja wie ben ik :X

zorg iig dat je tot het probleem verholpen is altijd je reserve sleutel bij je hebt.
 
Waarschijnlijk een combinatie van slijtage en een ongelukkige vorm van de sleutel....

Een (contact)slot bestaat uit een cilinder waar je de sleutel in steekt en die alleen kan draaien als alle plaatjes die op de kartelrand van de sleutel aanliggen vlak liggen met de buitenkant. Daar kun je wel wat mee spelen maar dan moet je dat bij alle sloten doen en moet je ze dus allemaal uit elkaar kunnen halen.

Ik vermoed dat je om dit op te lossen de vorm van de sleutel moet veranderen, hij moet minder taps worden. Vlakbij het handvat van de sleutel zul je een inkeping dieper moeten maken en daar een langer plaatje tegenover moeten zetten zodat dat plaatje fungeert als vergrendeling van de sleutel. Dat moet dus bij alle sloten....
Leuk klusje voor een hobbyist maar ik weet niet of jij dat allemaal ziet zitten... Anders draait het uit op vervanging.

Bij mijn BMW kocht ik koffers en de sloten daarvan heb ik zodanig aangepast dat ze allemaal op de contactsleutel werken. Een kwestie van uit elkaar halen, plaatjes zodanig rangschikken dat ze precies vlak liggen (eventueel slijpen) en weer in elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een combinatie van slijtage en een ongelukkige vorm van de sleutel....

Een (contact)slot bestaat uit een cilinder waar je de sleutel in steekt en die alleen kan draaien als alle plaatjes die op de kartelrand van de sleutel aanliggen vlak liggen met de buitenkant. Daar kun je wel wat mee spelen maar dan moet je dat bij alle sloten doen en moet je ze dus allemaal uit elkaar kunnen halen.

Ik vermoed dat je om dit op te lossen de vorm van de sleutel moet veranderen, hij moet minder taps worden. Vlakbij het handvat van de sleutel zul je een inkeping dieper moeten maken en daar een langer plaatje tegenover moeten zetten zodat dat plaatje fungeert als vergrendeling van de sleutel. Dat moet dus bij alle sloten....
Leuk klusje voor een hobbyist maar ik weet niet of jij dat allemaal ziet zitten... Anders draait het uit op vervanging.

Bij mijn BMW kocht ik koffers en de sloten daarvan heb ik zodanig aangepast dat ze allemaal op de contactsleutel werken. Een kwestie van uit elkaar halen, plaatjes zodanig rangschikken dat ze precies vlak liggen (eventueel slijpen) en weer in elkaar zetten.
Ik had nog een kleine hoop dat remreiniger of een of andergoedje zou kunnen helpen maar zoals jij zelf ook al vermoed zie ik het niet zitten om alle sloten aan te passen. Ben dus ook bang dat er een nieuw slot op moet.

Een nadeel is dan wel dat het contact een andere sleutel dan de tank en het zitje.... ja of moet alles gaan vervangen.

Ik vind het overigens wel slecht dat na 3,5 jaar zo'n slot al versleten is. Aan de sleutel zit alleen het alarm kastje
 
Een nieuw contactslot zou je bij de dealer zo moeten kunnen bestellen (op bijv. framenummer), dat de bestaande sleutels er ook weer op passen.
Verder is de oorzaak vaak vocht waardoor de veerjes die de pinnetjes terugduwen (die o.a. de sleutel vastklemmen) wegroesten
 
Al een keer het originele smeermiddel toegepast, er zal toch wel iets voorgeschreven zijn?

Misschien blijft er een schuifje of veertje in een ongewenste stand hangen wegens gebrek aan smeermiddel.

Anders ook nog kans dat het door een minieme slijtage aan de sleutel zelf komt; sleutel laten namaken of een nieuwe nabestellen helpt dan soms.
 
Laatst bewerkt:
Al een keer het originele smeermiddel toegepast, er zal toch wel iets voorgeschreven zijn?

Misschien blijft er een schuifje of veertje in een ongewenste stand hangen wegens gebrek aan smeermiddel.

Anders ook nog kans dat het door een minieme slijtage aan de sleutel zelf komt; sleutel laten namaken of een nieuwe nabestellen helpt dan soms.
Nee, Er staat eigenlijk niet over beschreven.
Ik heb afgelopen weekend het slot helemaal schoongespoten met een cleaner in de hoop dat het blokkeer plaatje vast zou zitten en dus los kon komen. Helaas....... het bied geen oplossing.

Ben bang dat ik de gehel set moet gaan vervangen.
 
ik heb zelf een soort klein carabijn haakje langs me contactslot zitten waar ik dan het ringetje van de sleutel in haak.

mijn contactslot is ook gammel waardoor ik bang ben de sleutel te verliezen. slot hangt ook nog eens onder de tank dus kan het niet constant in de gaten houden.

maarja, bij een motor van bijna 30 jaar oud mag dat ook wel vind ik.

maare, ga eens naar je dealer om te vragen of je op chassisnummer een contactslot kan bestellen zodat je eigen sleutel kan behouden. moet kunnen volgens mij...
 
Nee, Er staat eigenlijk niet over beschreven.
Ik heb afgelopen weekend het slot helemaal schoongespoten met een cleaner in de hoop dat het blokkeer plaatje vast zou zitten en dus los kon komen. Helaas....... het bied geen oplossing.

Ben bang dat ik de gehel set moet gaan vervangen.

Probeer het nog eens met ruim WD40 erinspuiten. Dat smeert en reinigt en daarna flink een paar keer de sleutel op en neer draaien. Als dat niet werkt, kan je altijd nog een ander slot regelen.

Nog een optie die wat huisvlijt vereist. Maak een flinke inkeping in de sleutel en plak met montagekit een stukje blik of iets dergelijks op de rand van je slot, zodanig dat de inkeping daar precies invalt op het moment dat het contact aanstaat maar niet in andere standen. echt fraai is het niet, maar het werkt wel.
 
Kan je de sleutel niet ergens vasthangen dmv zo'n mini musketon?
Boeie dan als ie lostrilt, dan hangt hij 5 cm verder aan een koordje..

:^

Blijft wel het feit dat je wat aan de trillingen in je stuur moet doen.
Wellicht dat zwaardere stuurgewichten al genoeg helpt.

Minder trillingen = minder snel de sleutel uit het slot = beter voor het slot.
 
WD40 zou ik nu net NIET aanraden, heb dat ook een keertje geprobeerd, en dat
zorgt er voor dat al het vuil er in blijft hangen, zodat na een tijdje de sleutel niet
meer zo vlot draait..

grafietpoeder ed, dat zijn andere zaken.
 
Nee Bolski, er zit geen startmotor bij.


Maar de topichouder, heb je de reservesleutel al geprobeerd? Heb je geen versleten sleutel? Ik heb het zelfde gehad bij mijn auto, en dat het aan de sleutel zelf lag, was het laatste waar ik aan dacht, maar het was wel zo.
 
Kan je de sleutel niet ergens vasthangen dmv zo'n mini musketon?
Boeie dan als ie lostrilt, dan hangt hij 5 cm verder aan een koordje..


:stupid:

dat is dus precies wat ik al heb.


Nee Bolski, er zit geen startmotor bij.


Maar de topichouder, heb je de reservesleutel al geprobeerd? Heb je geen versleten sleutel? Ik heb het zelfde gehad bij mijn auto, en dat het aan de sleutel zelf lag, was het laatste waar ik aan dacht, maar het was wel zo.


lees de openingspost nog eens, daar staat al het 1 en ander over sleutels in. :)
 
Een nieuw contactslot zou je bij de dealer zo moeten kunnen bestellen (op bijv. framenummer), dat de bestaande sleutels er ook weer op passen.
Ik denk dat het probleem dan ook weer terugkomt na verloop van tijd, het heeft m.i. te maken met de vorm van de sleutel, hij wordt door zijn tapse vorm nauwelijks vergrendeld.

[hobbyistenmodus]
Nog een wilde gedachte: het zou in principe volstaan de sleutel aan te passen zoals ik beschreef en alleen het contactslot te voorzien van goed passende plaatjes zodat de sleutel goed vergrendelt. Bij de andere sloten is dat immers niet belangrijk...
Voor de andere sloten is het voldoende als het bovenste plaatje gewoon niet meedoet, dan haal je de eerste set plaatjes er gewoon uit. Zo'n slot functioneert dan gewoon met een plaatje minder....
[/hobbyistenmodus]

Ik ben het eens met TS dat het slordig is dat dit gebeurt bij een dure en vrij recente motorfiets. Als je gaat voor vervanging moet je niet hetzelfde slotnummer nemen, maar een andere sleutel die goed vergrendelt; dat kun je zien aan de vorm van de sleutel, lijkt me duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Nee Bolski, er zit geen startmotor bij.


Maar de topichouder, heb je de reservesleutel al geprobeerd? Heb je geen versleten sleutel? Ik heb het zelfde gehad bij mijn auto, en dat het aan de sleutel zelf lag, was het laatste waar ik aan dacht, maar het was wel zo.
Ik heb altijd de ongebruikte reserve sleutel thuis liggen. Ik heb voor gebruik een kopie gemaakt van de ongebruikte sleutel. Dat is het dus niet.

WD40 heb ik ook al geprobeerd. Helaas. De sleutel trilt er uit niet omdat de motor zo trilt. Maar meer door vluchtheuvel en optrekken en remmen, en af en toe een wheely. Zwaardere stuurgewichten zullen geen effect hebben dus.

Blijft denk ik over om het slot volledig te demonteren.... maar dat schijnt wel heel erg veel werk te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan