Sleutelcursus

Waar zou je meer over willen weten?/ Wat zou je willen leren

  • "Hoe werkt de verbrandingsmotor?"

    Stemmen: 2 40,0%
  • Motorfietstechniek

    Stemmen: 0 0,0%
  • Onderhoud

    Stemmen: 1 20,0%
  • Revisie

    Stemmen: 1 20,0%
  • Sleutelen

    Stemmen: 1 20,0%
  • Vervangen van bepaalde onderdelen

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    5
6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Omdat mijn vorige topic niet volgens de regels bleek te zijn, probeer ik nog een keer op een andere manier.

Ik ben van plan om een sleutelcursus op te starten, met name omdat ik merk dat er hier regelmatig jongens komen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Als ik naar mezelf kijk heb ik ook wel een tijd gehad waarin ik graag had gehad dat iemand het me eens duidelijk uit zou leggen. Veel mensen zouden wel willen crossen of offroaden maar zijn huiverig voor de kosten en de techniek, terwijl ik vind dat rijden niet zo duur hoeft te zijn als je het onderhoud in eigen beheer goed kunt uitvoeren.

Hoe zouden jullie dit aanpakken en denken jullie dat er animo voor is? Tips en suggesties zijn meer dan welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook even je gesloten topic gelezen en besef nu dat je inhoudelijk weet waarover je praat. Dat is op zich positief.

In mijn ogen maar één manier: inschrijven bij KvK, adverteren en afwachten of er iemand komt. Groepstrainingen zijn verreweg het meest interessant (goedkoop voor de cursist, hoge inkomsten voor de trainer). Houdt er wel goed rekening mee dat je, als je je bedrijf gestart hebt altijd vaste lasten hebt..

Ik persoonlijk heb hier geen behoefte aan. Mijn "cursus" bestaat uit een motor, een WPHB, howstuffworks.com, diverse fora waaronder deze en gezond verstand.
 
Absoluut een leuk idee. Of er daadwerkelijk animo voor is, weet ik niet.

Ikzelf zou ik weleens een cursusje willen volgen ergens, maar dan wat specialismen (vering, 4T 'tuning', etc).
 
Ik zal juist zeggen: doe het eerst kleinschalig. Nodig mensen uit van het forum en via marktplaats oid. Eerst voor de hobby, later misschien naar de KVK stappen.
 
Ik zal juist zeggen: doe het eerst kleinschalig. Nodig mensen uit van het forum en via marktplaats oid. Eerst voor de hobby, later misschien naar de KVK stappen.


Ja juist Cris, dat was ik ook van plan. Heb een advertentie op speurders gezet. Ik mag echter van onze mods geen "reclame" maken, dus kan hier geen mensen uitnodigen of een soort van advertentie zetten. Ben met ze eens dat het commercie is maar het is voor mij meer hobby, wil er niet rijk van worden. Ik studeer voor leraar autotechniek, dat vind ik leuk. Ik praat graag over techniek en vind het leuk mensen wat te leren.
Je moet het ook meer zien als een dienst, ik zou vroeger zelf graag iemand hebben gehad die mij het een en ander uit zou hebben gelegd. Ik weet dat veel mensen geen crosser of enduro gaan rijden omdat ze tegen de techniek, het sleutelen en de kosten aanhikken.

@ Mods: is hier geen mouw aan te passen?
 
Voor mij is't niet echt in de buurt. Maar ik zou zoiets persoonlijk zoiets wel leuk vinden.


Tja, zoiets neem naar mijn mening een of twee zaterdagen in beslag. Dan ben je een heel eind op weg. Ik maak een checklist waar je aan de hand daarvan je onderhoud prima kunt doen uitvoeren, nadat je een zaterdag aan uitleg hebt gehad.
Het enige dat verschilt is dat iedereen een andere motor heeft, het is wel slim om je eigen motor mee te nemen zodat je de uitleg ook op je eigen fiets is toegepast.

Het is wel zo dat de uitleg voor de echte beginner het interessantst is. Voor mensen die bijvoorbeeld hun eigen filter niet schoon kunnen maken of hun ketting niet op de juiste spanning kunnen zetten. Natuurlijk heb ik door ervaring wel wat handige tips etc. die ook voor de "rookies" wel interressant zijn, maar mijn voldoening is natuurlijk ook het groots als een complete "noob" zijn eigen onderhoud kan doen aan het einde van zo'n dag.
Veel mensen schieten al in paniekstand als ze hun motor zien zonder tank en zadel :)

edit: er zijn ook mensen die niet eens gereedschap hebben. Ik heb voldoende contacten om voor een bescheiden bedrag het juiste gereedschap te hebben, ook dat lijkt me best interessant voor veel mensen. Ik hoef niet te verdienen aan dat soort zaken, als ik wat mensen op weg kan helpen en ik hoef niet bij te klussen in een fabriek of in de horeca ben ik al meer dan dik tevreden
 
Laatst bewerkt:
ik zou het ook wel is willen
alleen dan zou ik liever meer wat willen over het reviceren van een blok bijvoorbeeld!
en hoe je kan zien of iets ervangen moet worden van de meeste dingen weet ik het wel maar in het blok is mij een raadsel heb hem ook nog nooit uit elkaar gehad maar dat lijkt me wel een keer leuk om daar een middag aan te besteden!. :)
 
Tja....op zich een leuk idee, maar wel slecht voor de handel.. *D

Nee hoor, denk dat uiteindelijk bijna iedereen het zelf wil kunnen doen.
 
ik zou het ook wel is willen
alleen dan zou ik liever meer wat willen over het reviceren van een blok bijvoorbeeld!
en hoe je kan zien of iets ervangen moet worden van de meeste dingen weet ik het wel maar in het blok is mij een raadsel heb hem ook nog nooit uit elkaar gehad maar dat lijkt me wel een keer leuk om daar een middag aan te besteden!. :)

Geen probleem, stuur me maar een mailtje als je dat wilt.

@Mario: ik denk dat t juist goed is voor de handel. De drempel om een motor aan te schaffen word zo lager voor veel mensen.....
 
leuk initiatief dit :)
zelf wil ik ook absoluut mijn eigen motoronderhoud verrichten, alleen om de stap te zetten en er echt aan te beginnen is lastig als je geen ervaring hebt. komt bij dat je het natuurlijk gewoon professioneel gedaan wil hebben. maar als je de boel telkens weg brengt leer je het ook niet.
ik ben nu bezig om de koppakking te vervangen en zou eigenlijk wel iemand willen hebben die het me één keer voor kan doen of goed uit kan leggen ipv alleen die plaatjes. je woont alleen best ver weg. ook jammer dat je hier geen reclame mag maken. ik zou best meer willen weten.
 
Was ook maar een grapje. Denk dat het inderdaad niet verkeerd is dat mensen hun eigen onderhoud kunnen doen.
Tenslotte zijn we allemaal ooit eens begonnen met sleutelen.
 
@ Remco (dit geldt voor iedereen) als je vragen hebt, mail me dan gewoon ( je bent al niet de eerste van het forum), is geen probleem, ik ben geen ondernemer, maar gewoon een hobbyist. Overal is een mouw aan te passen.
Als je toch na een dagje samen schroeven je eigen spulletjes in conditie kunt houden...
 
Laatst bewerkt:
@ Remco (dit geldt voor iedereen) als je vragen hebt, mail me dan gewoon ( je bent al niet de eerste van het forum), is geen probleem, ik ben geen ondernemer, maar gewoon een hobbyist. Overal is een mouw aan te passen.
Als je toch na een dagje samen schroeven je eigen spulletjes in conditie kunt houden...
je hebt mail :) en je bent aangemeld bij messenger ;) haha. als je dat hebt tenminste O-)
groetjes
 
@ Remco (dit geldt voor iedereen) als je vragen hebt, mail me dan gewoon ( je bent al niet de eerste van het forum), is geen probleem, ik ben geen ondernemer, maar gewoon een hobbyist. Overal is een mouw aan te passen.
Als je toch na een dagje samen schroeven je eigen spulletjes in conditie kunt houden...

Waar heb je ervaringen mee? Wat zijn je specialiteiten?? Heb je in de Automotive of motorbranche gewerkt of werkzaam???
 
Als jullie het ook aan een dame uit kunnen leggen, heb ik daar wel oren naar! :Y
Voel me nu zo'n nitwit als het om de techniek van motoren gaat. Snap de basis wel, maar hoe ik wat basis spul kan vervangen weet ik niet.
Ik wil ook wat kunnen als ik een keer langs de kant van de weg kom te staan... Of op z'n minst kunnen ontdekken wat er loos is.

Dus let me know!! :Y
 
@ Jef: stuur me maar een mailtje.

@Don pistoni: Ik studeer nog "automotive education" Echt een specialisme heb ik niet, ben behoorlijk allround. Mijn ervaring... ik onderhoud mijn eigen motoren al vanaf m'n 12e. Verder ben ik al een jaar of 5 actief in de rallysport waar ik hoofd technisch team ben van panorama ladies team. ik bouw en onderhoud de wagens. Waar ik mij nu op toe wil spitsen is puur het onderhoud en uitleg van de techniek, revisie en het vervangen van slijtagedelen. Ik ben redelijk van alle markten thuis maar dieper ingaan op specialismen zoals bijvoorbeeld vering en demping doe ik niet, daarvoor is mijn kennis te oppervlakkig en daar heb ik het materiaal niet voor. Voor zaken als revisie van de motor, vervangen van wiel, brug en linklagers is geen probleem. in die richting moet je denken.

@Kala: geen probleem, stuur me maar een mailtje

edit: @ R3mco, ik heb geen mail ontvangen..... burningrubber02(apekrul)hotmail(punt)com
 
Laatst bewerkt:
aha, ok.

Niet dat mensen verkeerd voorgelicht worden en jij zelf je ruiten ingooit. Basis is geen probleem, echter specialismes lopen de meningen uiteen. Pas daarvoor.

Mensen komen met veel vragen bij mij en ik help dan ook, zelfs het handboek kent mazen. Belangrijk is laat geen rechten ontlenen aan je advies.

Tinus
 
@subzero666: geen probleem. Doe maar even een mailtje mijn kant uit. Ik heb zelf meer ervaring met crossers maar een 4cil buikschuiver is ook geen probleem, die behoeven ook onderhoud :) Dien je wel je eigen motor te gebruiken als voorbeeld, mocht die net een beurtje nodig hebben, is dat net zo makkelijk. heb zo niet even een racer staan, helaas.
 
deze man is behulpzaam :}
we moeten maar eens een centraal lesje regelen. neemt iemand schoolbanken mee, een ander de stoelen en weer een ander doneert z'n motor voor op de operatietafel })
zit alleen niet echt dichtbij :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan