sleutelen voor beginners?

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
Ik vind dat bij motorrijden ook een beetje sleutelen hoort, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.

wie heeft er tips? waar moet ik mee beginnen? is er aanbevolen literatuur? waar moet ik vooral niet mee beginnen?



oja, morgen ga ik een poging wagen om mijn ketting wat strakker te zetten. moet wel lukken, want ik heb mijn motor nog wel nodig dit weekend :)
 
wie heeft er tips? waar moet ik mee beginnen? is er aanbevolen literatuur? waar moet ik vooral niet mee beginnen?

ik zou je als tip geven om gewoon iets simpels los te halen waarvan je zeker weet dat je het er weer op krijgt zoals het zat; kuipruitje, stukje kuipwerk etc. vervolgens kijken waar je dan terrecht komt en zo leer je vanzelf je motor kennen. dingen waaraan je twijfelt eerst vragen en bij nog meer twijfel mischien verstandiger om uit te besteden dan tegen beter weten in toch zelf te gaan bestuderen ;)
 
Gewoon beginnen met klein onderhoud en kleine reparaties. Oliefiltertje vervangen, remblokken vervangen, nieuwe accu, haal zelf de wielen eruit om ze nieuwe bandjes te laten krijgen ed. Gebruik er een goed werkplaatshandboek en gereedschap en gezond verstand bij. Als iets toch al kapot is kan je het iig. niet meer kapot maken :) . Maak (digitale) foto's van hoe het in elkaar zit voor je het uit elkaar haalt, zodat je weet hoe het weer in elkaar moet. Bewaar schroefjes, moertjes, boutjes, ringetjes en meer van dat kleine spul schoon en bij elkaar, zodat je een bepaald boutje niet op een plek terug schroeft waar het niet vandaan kwam. Weet je het niet meer, vraag het hier op het forum of aan een specialist. Maak wat kapot, leer ervan, laat je een paar keer uitlachen door Prof. Dr. Ir. Ritzen ;) , leer daar ook van en laat sommige dingen over aan een specialist.

succes,

martijn
 
En niet vergeten foto's te posten als je een dekseltje of whatever losmaakt en er vervolgens 3,5 liter olie uit je blok klotst })

[me]KawaZX-R is sleutel n00b en durft geen dekseltjes los te maken ;) [/me]
 
En niet vergeten foto's te posten als je een dekseltje of whatever losmaakt en er vervolgens 3,5 liter olie uit je blok klotst })

[me]KawaZX-R is sleutel n00b en durft geen dekseltjes los te maken ;) [/me]
:X had mn koppelingsdeksel eraf, platen vervangen en toen testen of ie genoeg aangreep ( dus motor rechtop van de jiffy af ) :X
 
tip: als ge er niks van kent blijf er dan af is niet zo simpel als ge denkt
vooral voor het motorblok en de ontsteking

Dat vind ik nou zo'n slechte instelling.

Alles wat uit elkaar kan, is in elkaar gezet. Dus kan ik het uit elkaar halen, opdat ik het dus ook in elkaar kan zetten ;) .

Ik stelde me altijd als uitdaging om eerst de theorie van een object te bestuderen, zorgvuldig te demonteren, inwendig bestuderen, repareren indien nodig, verbeteren indien mogelijk & dan weer alles monteren.

Voordeel v/d theoretische kennis is dat je het in meerdere situaties kan toepassen. b.v. carburateurs verschillen onderling enorm, maar ze zijn allen op de zelfde theorie gebasseerd. Meestal spreekt het de mensen niet zo aan om de theorie te bestuderen (saai etc). Maar achter werkelijk ieder simpel onderdeeltje steekt soms wel een verbluffende theorie.

De meeste info heb ik zelf vergaard via voornamelijk het i-net & mijn oude Binas is ook zeer verdienstelijk geweest.
 
Dat vind ik nou zo'n slechte instelling.

Alles wat uit elkaar kan, is in elkaar gezet. Dus kan ik het uit elkaar halen, opdat ik het dus ook in elkaar kan zetten ;) .
Precies, dat is de spirit.

Mijn eerste project was een hele oude Vespa van m'n moeder toen ik 13/14 jaar oud was. Echt ik had de ballen verstand van brommers maar was wel nieuwsgierig. Uiteindelijk is m'n grootste project nog altijd de revisie (nieuwe pakkingen en keerringen, cilinders geboord en gehoond, nieuwe zuigers, nieuwe kleppen, schaallagers, enz.) van een complete Volvo motor geweest. Heb dit samen met een vriend van mij gedaan en hoewel ik niet exact wist wat ik allemaal kon verwachten, is het toch perfect gelukt. Als je iets niet weet, schrijf het op en vraag het desnoods aan iemand anders. Zolang je niet vergeet om merktekens te zetten en de volgorde van uit elkaar halen onthoudt, dan kan het eigenlijk niet misgaan. Volgens mij wordt zelf sleuten een beetje overschat.

Hoe moeilijk is nu bijv. kleppen stellen? Je pakt een werkplaatshandboek en volgt gewoon de plaatjes en het verhaal. Bij bepaalde zaken moet je wel beseffen dat je sommige dingen beter met koude of juist warme motor kan doen.

Wat ik persoonlijk veel intelligenter vind, is het tunen van een motor, hoewel dat met sommige kitjes ook wel makkelijker wordt. Het perfect uitboren van de poorten van een tweetakt cilinder vergt wel wat meer kunde en ervaring.

Vertrouw nooit mensen die zeggen dat je zonder ervaring niet moet gaan sleutelen. Alsof zij tijdens de geboorte met een momentsleutel zijn geboren :o ;) Gewoon doen, mits je er interesse en geduld voor hebt!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan