sleutelen voor beginners?

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
Ik vind dat bij motorrijden ook een beetje sleutelen hoort, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.

wie heeft er tips? waar moet ik mee beginnen? is er aanbevolen literatuur? waar moet ik vooral niet mee beginnen?



oja, morgen ga ik een poging wagen om mijn ketting wat strakker te zetten. moet wel lukken, want ik heb mijn motor nog wel nodig dit weekend :)
 
Probeer gewoon a/d hand van een wph en bv. mf zoveel mogelijk zelf te doen. Je leert van je fouten, onvermijdelijk bij sleutelen. Linker handen niet aanbevolen ;)
 
Ioja, morgen ga ik een poging wagen om mijn ketting wat strakker te zetten. moet wel lukken, want ik heb mijn motor nog wel nodig dit weekend :)
Da's inderdaad een mooi begin :-)

Bij ons luchthoofden is de initiatierite dat je de kleppendeksels eraf haalt (en dus voor het eerst de binnenkant van je motor bekijkt). Alles daarna volgt stapje voor stapje vanzelf.

Ik heb als basis een zooi Haynes manuals gekocht (Engels): motortechniek, werkplaatstechniek, en een boek over mijn motor. Daarnaast een hoop Internetzooi lezen, herlezen, moed verzamelen, en de steeksleutels pakken...

1 probleem: sleutelen is bijna net zo leuk als motorrijden. Lieve Mona, wat moet ik nou doen? Mijn motor uit elkaar halen en helemaal perfect krijgen of erop rijden? Groetjes, Besluiteeloosje...
 
zeg zot hoe kom jij aan €25
dat is alleen nog maar het abbonnement daarna begint het uitbetalen pas goed
€25 per uur of zie ik dat verkeerd, mag je met een abbonnement onbeperkt sleutelen en hoef je geen huur meer te betalen ?

mvg 1500vulcano
 
Laatst bewerkt:
Een goede tip dan: Goed gereedschap is het halve werk en ga niet lassen in de buurt van benzine leiding. Heb al twee auto's zien afbranden hierdoor.

Twee momentsleutels, mits je een boekje met aanhaalmomenten hebt, is handig 10-50 Nm en 40-1xx Nm. Niet goedkoop maar wel goedkoper dan een grote beurt. Set goede ring/steeksleutels. Uiteraard een dremel en de standaard gereedschappen zoals: schroevendraaier, kruiskop, blablablabla.

Als je al wat meer goeroe bent: Lager/poelie trekkers, nauwkeurig meetgereedschap, voelertjes om spelingen te kunnen meten, spanningsmeter, enz.

Gereedschap is niet echt goedkoop maar je hoeft niet het duurste van het duurste, zolang je geen pro bent. Verder moet je natuurlijk ook locktite, wd40, kettingvet enz. kopen.

Nou goed, je kan je lol op als je gaat sleutelen. Daarna nog leren hoe je je motor kan (fijn)tunen en dan kun je voor jezelf beginnen ;)

Het ergste van sleutelen is: Dingen niet los kunnen krijgen of schroefdraad kapot draaien.
 
Prachtig boek, hoewel het met motoronderhoud niet echt iets te maken heeft.
Heh. Ik ben er ook ingerold door de misleidende titel maar idd toch een prachtig boek. Kan me maar twee dingen qua motoronderhoud herinneren: die tip van een vaste schroef een nachtje over slapen (geweldig advies) en 's ochtends in de schaduw kleppen stellen (nogal overdreven...).

TS: Blij dat de ketting weer goed staat en je tandwielen geen vingers gegeten hebben. Je hebt trouwens wel een tube van die Bison handenreiniger oid gehaald? Werkt geweldig en beter dan terpentine...
 
Komt meteen weer een indirecte sleuteltip boven borrelen:

Handjes wassen met koffieprut en wat afwasmiddel erdoor, dreumex eat your heart out *D
Of koop een doos van die latexhandschoenen bij de apotheek. Wel wat nichterig maar het werkt echt goed. Of smeer VAN TEVOREN je handen in met afwasmiddel.
 
Of koop een doos van die latexhandschoenen bij de apotheek. Wel wat nichterig maar het werkt echt goed. Of smeer VAN TEVOREN je handen in met afwasmiddel.

Zeer nichterig. Die iele dingen zijn bij mij in no-time gescheurd. En verder is het net als met n**ken; je wilt toch die 'feel' hebben ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan