sleutelen zonder succes

TwoDegrees

MF veteraan
18 sep 2002
25.863
7
Oezbekistan
Dacht ik eindelijk eens op zoek te gaan naar het koel probleem bij mijn fzr.
Na eindelijk een service manuel te hebben gevonden op het internet (400 zijn moeilijk) lekker aan de slag.
Alle kappen er af, tank eraf.
Eerst even kijken.

Zag al wat koelvloeistof tranen bij de waterpomp. Dus daar kan een probleempje zitten. Vloeistof in de reservetank was al weer op.
Goed, dan maar de radiateur checken.
Zat vol, maar vreemde kleur vloeistof. Toch genoeg staan, dus aftappen maar.

Even zoeken waar een aftap plug zit.
Eindelijk gevonden.
Draai hem los.
PANG
Breekt af, en de rest van de bout zit er nog mooi in. Nu traant hij dus op 2 plekken. FIJN!

Was nog niet eens goed begonnen. B|

Gelukkig kan ik nog bij een maat terecht die er verstand van heeft, want dit schiet niet echt op ...

Dan maar gelijk een grote beurt erbij, hebben we dat ook weer gehad
 
Dat hoort bij het sleutelen...ben ik ook pas net achter hoor...

Maar ff een boutje erop lassen en klaar is kees. En bij monteren aanwennen kopervet te gebruiken, komt het niet meer voor...
 
Dat hoort bij het sleutelen...ben ik ook pas net achter hoor...

Maar ff een boutje erop lassen en klaar is kees. En bij monteren aanwennen kopervet te gebruiken, komt het niet meer voor...

wordt waarschijnlijk eerst uitboren, restant zit er nog in, brak echt bij de kop zelf al af :(
 
probeer anders eerst ff met een bijtel en een hamer de oude bout eruit te tikken (zit meestal wel een braam oid op de afgebroken bout waar je de bijtel tegenaan kan zetten)
 
Zeg ik links is los :P
full
 
Hoera,
Ben ik gelukkig niet de enige, het gevoel ken ik.
Dingen die normaal gesproken met een uurtje bekeken zijn duren bij mij meestal langer omdat er dingen afbreken, muurvast zitten of je er halverwege achterkomt toch een speciaal tangetje nodig te hebben. :(

Heb dus ondertussen een aardige voorraad gereedschap, en inderdaad een beetje kopervet gebruiken kan in de toekomst een hoop ellende schelen.

Hoop voor je dat het lekdicht blijft.
 
probeer anders eerst ff met een bijtel en een hamer de oude bout eruit te tikken (zit meestal wel een braam oid op de afgebroken bout waar je de bijtel tegenaan kan zetten)

ik kan helaas niet het betere ram en stamp werk toepassen, omdat die bout in de leiding van de koelvloeistof zit.
1 Keer goed uitschieren, dag leiding....

Dus dat moet super voorzichtig uitgeboord worden.
Ik breng hem zondagavond weg, kan er gelijk ook naar de exup klep gekeken worden. :)
 
zit ie in de leiding :?
koop je toch een nieuwe leiding *D ben je meteen klaar
en de leidingen om de twee jaar vervangen staat er toch in je manual ;)
 
Ik heb net nog zitten sleutellen zonder succes.

Wilde het lampje vervangen in mijn toerenteller. Dus de boel er omheen los gehaald, op zich niet veel werk hoor, minuut of 5. Maar toch. Kom ik op het punt om de teller unit los te maken, heb ik sleuteltje 8 nodig. En die heb ik niet hier. Dus de boel maar weer vast gemaakt en dadelijk lekker rijden... :)
 
Gebruik maar geen kopervet in aluminium, dat gaat met elkaar reageren en dan vreet het je schroefdraad aan, gebruik liever vaseline of grijs Molykote vet.

Suc6
 
zit ie in de leiding :?
koop je toch een nieuwe leiding *D ben je meteen klaar
en de leidingen om de twee jaar vervangen staat er toch in je manual ;)

ghehe, ik ben student, dus het woord kopen schrikt mij meteen af.
Tis een aftapbout voor koelvloeistof, vandaar dat tie in de leiding zit.
En het is helaas niet een leidinkje van rubber ofzo, we hebben het over een metalen leiding. Dus dat zal wel flink in de centjes lopen....

Breng hem vanavond weg, kijk wel wat de schade gaat worden.
 
ff een kleine update.
De waterpomp is idd lek, echter bij de fzr is de pomp deels op een as geperst.
Wordt dus geen makkelijke reparatie, maar waarschijnlijk een andere pomp.

Gelukje dat ik hem heb weggebracht, ik was er nooit uitgekomen :+
 
ff een kleine update.
De waterpomp is idd lek, echter bij de fzr is de pomp deels op een as geperst.
Wordt dus geen makkelijke reparatie, maar waarschijnlijk een andere pomp.

Gelukje dat ik hem heb weggebracht, ik was er nooit uitgekomen :+

Ja hoor!

Waterpomp moet vernieuwd worden.
Fzr 400 is alleen een lastig model voor onderdelen.

Nieuwe waterpomp is 185 uien B|
Weet ik wel waar ik voor werk :(
 
Das mooi klote :( Aardig aan de prijs die pomp!

Toen ik koelvloeistof ging vervangen kreeg ik de tap er wel uit.
En zat gelijk goed onder de koelvloeistof B|



Had niet verwacht dat het zo ver zou spuiten :+
 
Dingen die normaal gesproken met een uurtje bekeken zijn duren bij mij meestal langer omdat er dingen afbreken, muurvast zitten of je er halverwege achterkomt toch een speciaal tangetje nodig te hebben. :(

Lijkt 'Doe-het zelf NICO ' wel. Eenmaal in de week laten ze in een kwartiertje zien waar Nico de hele week heeft zitten hannussen.
 
koper +, alu -... gaat dat reageren met elkaar ofzo ?
(doet me denken aan die keer dat mijn wederhelft de alu-barbeknoei knijpers in de vaatwasser stopte.. helemaal wit geoxideerd.
 
Ik heb net nog zitten sleutellen zonder succes.

Wilde het lampje vervangen in mijn toerenteller. Dus de boel er omheen los gehaald, op zich niet veel werk hoor, minuut of 5. Maar toch. Kom ik op het punt om de teller unit los te maken, heb ik sleuteltje 8 nodig. En die heb ik niet hier. Dus de boel maar weer vast gemaakt en dadelijk lekker rijden... :)

Wie sleutelt er dan ook zonder sleuteltje 8 :? :?


Die is bijna net zo belangrijk als sleutel 12,13 en 14 (afhankeijk van merk en type). Daarnaast heb ik altijd een moker binnen handbereik staan ..... voor als het weer niet lukken wil |(

Das mooi klote Aardig aan de prijs die pomp!

Toen ik koelvloeistof ging vervangen kreeg ik de tap er wel uit.
En zat gelijk goed onder de koelvloeistof


Had niet verwacht dat het zo ver zou spuiten


OK OK ff voor de leken een korte cursus "Koelvloeistof vervangen":
* Rij de motor goed warm
* Trek een goede handschoen aan
* Draai de dop aan de bovenkant van de radiateur los
* Duik/ren/loop zo snel mogelijk weg.

* Haal de geknoeide koelvloeistof van de kuip- en overige delen

* Vul de koelvloeistof bij
* Doe de dop er weer op

* Maak nogmaals de kuip- en overige delen weer goed schoon (het lukt me @#$%&* nooit om bij te vullen zonder te knoeien)


:9 :P :9 :P :9 :P
 
Laatst bewerkt:
Wie sleutelt er dan ook zonder sleuteltje 8 :? :?


Die is bijna net zo belangrijk als sleutel 12,13 en 14 (afhankeijk van merk en type). Daarnaast heb ik altijd een moker binnen handbereik staan ..... voor als het weer niet lukken wil |(

Waar heb jij 12 voor nodig? Heb ik nog nooit gebruikt.
 
Waar heb jij 12 voor nodig? Heb ik nog nooit gebruikt.

12, da's simpel.
Ik zie het verschil tussen 10, 11, 12 en 13 niet direct, dus neem ik ze allemaal maar direct mee. Hoef ik niet steeds heen en weer te lopen :+

En daarbij, 12 is handig om de schroefjes/boutjes die bij mij in de bovenkamer nogal eens losraken weer aan te draaien.



zoals je zo langzamerhand wel zult begrijpen, sleutel ik zelf niet zo vaak !!
 
Wie sleutelt er dan ook zonder sleuteltje 8 :? :?

Ja ik dus, ik was in de volle veronderstlleing dat ik hem namelijk gewoon in de kelder had staan, die kist van me. Pas bij het bereiken van het herkenningspunt "Nu even sleuteltje 8 pakken" kreeg ik dat nare gevoel in mijn onderbuik: "Sleuteltje 8 ligt een kleine 120 kilometer naar het westen"...
 
Terug
Bovenaan Onderaan