Sliden!!!

KTMaaik

MF'er
13 okt 2009
37
0
Boz
mensen,

Ben vrij nieuw hier maar heb al een tijdje zitten meegluren. pas geleden heb ik een nieuwe aanwinst een ktm 360 sm.
Nu heb ik veel crosservaring maar tamelijk geen wegervaring en zeker nog nooit op een sm gereden.
Wheelies en stoppies is eigenlijk wel makkie maar het sliden wilt maar niet lukken weet iemand hoe je dit op een goede manier doet.
Wat ik doe is ik trap hem 2 versnelling terug en laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt maar dan begint hij te stuiteren wat doe ik verkeerd ( meer achterrem??)

alvast bedankt Mike
full
 
Je beschrijft t in principe goed. Wat je nodig hebt een een slipper (anti hopping) clutch. Een slipkoppeling zogezegd. Dan kun je hem vlot 2-3 gangen terug tikken, koppeling los en dan komt je achterwiel vanzelf om.
 
Laatst bewerkt:
Je beschrijft t in principe goed. Wat je nodig hebt een een slipper (anti hopping) clutch. Een slipkoppeling zogezegd. Dan kun je hem vlot 2-3 gangen terug tikken, koppeling los en dan komt je achterwiel vanzelf om.
Geen slipper nodig... daarnaast is dat op een 2-takt wat moeilijker ivm weinig tot geen motorrem.


Bij stuiteren iets meer koppeling en idd achterrem erbij die combo mee spelen.
 
Laatst bewerkt:
precies doen wat ik je verteld heb toen je de motor kwam halen mike,dus i.d.d. meer koppeling dan.
heb nog twee kapjes liggen voor je trouwens....bevalt de ktm?
 
Bedankt voor de info zal vanavond weer eens proberen!!
Maar de motor bevalt goed heb er een nieuwe bougie ingedraaid keeringvervangen en andere luchtfilter start in 1 kick en rijd super.
ben druk bezig met sliden wilt nog niet echt lukken zit met dat stuiteren maar zal meer achterrem gebruiken en meer koppeling misschien binnekort kun je mij het laten zie hoe het moet?8-)
 
Con heb je nog gereden op mijn ktm of niet vanwege je been?? als ik tijd bel ik wel even om ze op te halen goed?
 
fijn om te weten dat hij bevalt.nee,heb nog niet op de 250 gereden,ga aankomend weekend voorzichtig de nieuwe 505 inrijden en mischien ff met de 530 naar een industrieterein.waar rij je zelf altijd?...aangezien je nog een roze papiertje mist.
call me anytime....
 
Niet perse een slipperclutch nodig, je moet de koppeling slippend gebruiken wanneer je 2 of 3 keer tegelijk terug schakelt. Daarnaast moet je lichtjes de achterrem aanleggen met de voet, 1 regel is dat het achterwiel nooit mag blokkeren wat anders een highsider als gevolg heeft.

Het sliden gaat eigenlijk vanzelf, wanneer je dit gaat forceren ga je het bekopen met blauwe heupen van de highsiders. Veel belangrijker is je zithouding en je rempunt te pakken hebben, dan gaat de rest vanzelf... Ik spreek uit ervaring.

Tinus
 
wat is de goede zithouding? want ik zit al ver naar voren maar kan nog een stuk half op mijn tank gaan zitten zodat de achterkant wat lichter word.
 
Ik trap m altijd gewoon 1 of 2 gangen terug, iets achterrem er bij en koppeling licht slippend op laten komen. Gaat vanzelf. maar denk dat t met een 600 4t een stuk makkelijker is als met een 2 t. Ik denk dat je gewoon stevig moet bijremmen met je achterrem.
 
Denk dat dat wel meevalt, er zit nu niemand op en aangezien hij nogal een veerweg heeft zal dat de ketting spannen als er iemand opzit :)
 
ff off topic, is je ketting niet wat slap ?

Ha dat krijg ik nou ook altijd te horen. Dat hoort zo ;) omdat het voortandwiel voor het draaipunt van de achterbrug zit is er meer ket nodig als de vering (exteem) inveert en bij crossers/supermoto's komt dat wel eens voor vanwege de lange veerweg en de rare capriolen van de berijder
 
Zo nu ook maar even on-topic :P Misscien ligt het niet zo aan de techniek van het sliden opzich maar meer aan de lijn die je kiest. Verder ben ik niet zo'n ervarings deskundige ik mijd asfalt het liefst :]
 
sliden op een 2takt gaat goed
je hebt niet veel motorrem nodig bij een slide
puur je remmoment en dosering en zitpositie.

zoals ik het begrijp heb je die motor pas net. en denk je nu al dat dat ding uit zn eigen gaat sliden en doen omdat het een sm is. en dat is wat sm's nou behoren te doen.
pure ervaring komt erbij kijken, de hele voorbereiding moet goed zijn en het begint bij de voorrem.
iedereen kan zn kontje een beetje uitlaten breken, maar dat noem ik geen slide.
ik zit er ook nog steeds mee te kutten, dan ist perfect en dan gewoon weg weer bagger.

oefenen oefenen oefenen
 
yep veel rijden dan komt het vanzelf maar bij zo'n 2-tackt slide je makkelijker met meer achterrem......maar pas op met die rem!.......voor je het weet lig je er af 8-)
lekker je rondjes rijden en oefenen dan komt vanzelf het moment dat hij uit gaat breken *D
Lees dat de wheelys en stoppies al aardig lukken dus dat sliden komt dan ook wel.....

Succes :W
gr#333
 
Ieder geval bedankt voor de tips als ik het goed begrijp veel oefenen en meer wegervaring opdoen.
Zodra ik het goed onder de knie heb zoals Bernd Hiemer :} zal ik wel een foto maken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan