Slijtage banden 'repareren'

Hoe lang doe jij met een (nieuwe) SC-achterband?

  • 1 sessie (race/raining)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 1 race

    Stemmen: 1 4,8%
  • 1 racedag

    Stemmen: 4 19,0%
  • 1 circuitdag

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3 circuitdagen

    Stemmen: 9 42,9%
  • langer

    Stemmen: 7 33,3%

  • Totaal aantal stemmers
    21

Mischa Kluin

MF veteraan
26 jun 2002
1.320
0
Dorpje in het groene hart
Omdat de meesten onder ons een beperkt budget voor de banden hebben hierbij een tip om nog meer met dat budget te kunnen doen.



Plan begint met een kleine investering; Euro of 3,-.
Zo hoort dat ook; beetje risico nemen voordat je kunt gaan oogsten. Ga naar de bouwmarkt of hobbyzaak en koop zo'n goedkoop universeel mes waarbij je de mesjes kunt afbreken en later kunt vervangen door een nieuwe. Koop meteen een setje reserve mesjes: mes moet heel scherp zijn.


Dat mesje heb je nodig om je banden bij te snijden. Want door het profiel in banden slijt een band onregelmatig; daarom gaat een slick ook zoveel langer mee. Aan een kant van het profiel zie je dat de rubberrand oprult. Deze rand ligt daarmee hoger dan de rest van het rubberoppervlak en zijn daarmee een soort noppen op een crossband. En dat soort banden doen het slecht op asfalt...

Door nu die rullen zijwaarts af te snijden komt vers rubber te voorschijn! Ook wordt het oppervlak weer glad en daarmee neemt de slijtage iets af. Belangrijkste is natuurlijk dat je grip een stuk toeneemt en het vertrouwen in de band daarmee terug is.
full


Goedkope tip dus om langer met je banden te kunnen doen, vooral die 2e-hands Pirelli SC banden die de meeste rijders gebruiken hebben er veel last van. In de autoracesport heb je ook de hulpjes die 's avonds de banden -ook de slicks- weer vlaksnijden/stropen; die kennen de truc al langer.
Beter nog zou het natuurlijk zijn om je bandenspanning, vering en demping perfect af te stellen, maar dat is nou eenmaal niet zo eenvoudig voor de meeste incidentele circuitrijders.


Testimonials voor deze WebSell zullen hopelijk spoedig verschijnen.
En misschien dat we die hobbymesjes gezamelijk in kunnen kopen ;)
 
Op is op toch?
Een band met dergelijke slijtage hoeft nog lang niet op te zijn; veel abnormale slijtage wordt immers veroorzaakt door verkeerde bandenspanning, onvoldoende vering of verkeerde demping. En profiel in het rubber is ook zo'n boosdoener.
Als je dan die verhogingen wegsnijdt zie je geheel vers rubber tevoorschijn komen,
dat plakt als lijm *D
Uiteraard kun je banden die op zijn -rechter deel is rubber dan versleten- beter weg doen; daar is inderdaad niks meer van te maken.
Ik zal binnenkort een foto of filmpje maken en hier plaatsen. Zo eng is het niet om te doen. Goeie concentratie oefening voor een manche :9
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen zondag, tijdens de training op Zolder, mijn achterband (SC2) omgedraaid en dat beviel me goed. De linkerkant van de band was minder versleten dus die heb ik ook opgereden :) . (1.49)
 
Ik heb afgelopen zondag, tijdens de training op Zolder, mijn achterband (SC2) omgedraaid en dat beviel me goed. De linkerkant van de band was minder versleten dus die heb ik ook opgereden :) . (1.49)
Huh :? , wist niet dat dat zomaar kon/kan.
 
Huh :? , wist niet dat dat zomaar kon/kan.

Ik doe het ook wel eens. Geen verschil gemerkt. Alleen in de portemonne ;)

aangezien de band een 0-graden gordel heeft zou het ook moeten kunnen dacht ik altijd begrepen te hebben.

Misschien dat het wel iets scheelt met afwatering (als je al in nattigheid gaat rijden met SC-tjes)
 
Ik heb afgelopen zondag, tijdens de training op Zolder, mijn achterband (SC2) omgedraaid en dat beviel me goed. De linkerkant van de band was minder versleten dus die heb ik ook opgereden :) . (1.49)

Hé,toch onder de 1.50 ;)
Hoe was de endurance, trouwens ?
 
Profiel is verplicht tijdens races (Cup of ZAC); voor circuitdagen zijn (2e hands) slicks een goede optie.
Dank Brian, verwacht in ieder geval nog een Boktor en N!co, al zal die nu meer met Karin bezig zijn. Beterschap.

Dit werkt echt!

Ik heb op Zandvoort mijn snelste tijd gezet met zo'n versneden band :}
De sessie voordat de band 'behandeld' was gleed ik alle kanten op, en was ik van plan de sessie daarna echt rustig aan te doen.
Toen kwam Mischa met zijn stanly-mes mijn band bewerken. De sessie daarna de snelheid rustig opgevoerd, en niks geen glijden meer. Echt lang kan je daarna met je band niet meer doen, maar een paar sessies moet nog lukken. En anders had je hem al weg gegooid, dus dit is alleen maar winst.

Not sponsored by Pirelli :+

Maar met dit idee ben ik nu ook slicks aan het proberen.
 
Huh :? , wist niet dat dat zomaar kon/kan.
Omdraaien heeft geen gevolgen voor de sterkte of rijeigenschappen van de band (0-graden). Wel een probleem vormt het profiel:
de band gaat, omdat het profiel onder accelereren haaks op de afschuifrichting staat, nog harder rullen!
Bij hoekige SC veel erger nog dan bij de ronde RS.

Voor een band die toch al bijna op is geen probleem, maar voor een nieuwe band dus niet aan te raden.
 
wanneer je op banden moet besparen kan je beter maar stoppen inderdaad

niet negatief over jou tip hoor mk, ik zal degene wel zijn die straks
met een mesje aan m'n banden loop te pielen
 
Omdraaien heeft geen gevolgen voor de sterkte of rijeigenschappen van de band (0-graden). Wel een probleem vormt het profiel:
de band gaat, omdat het profiel onder accelereren haaks op de afschuifrichting staat, nog harder rullen!
Bij hoekige SC veel erger nog dan bij de ronde RS.

Voor een band die toch al bijna op is geen probleem, maar voor een nieuwe band dus niet aan te raden.


Een slick kan je dus ongestraft omdraaien *D
 
Een achterband omdraaien heb ik nog nooit geprobeerd. Toch maar eens doen...
Heb er nu meerdere personen over horen praten en krijg alleen maar positieve reacties.

(Ik zou in dat geval trouwens zeker de rullen eraf snijden)
 
IK zou overigens aleen een SC2 achterband omdraaien.

Ik heb een SC1 omgedraaid maar die ging scheuren (zoals ik het noem maar het heet anders) op de lijmnaad bij de 1e sessie van 2.01 op Zandvoort GP band had wel goede grip later die dag met een mindere achterband dit niet meer gehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan