Slijtage onderdelen

Kawakwakkie

MF'er
5 jan 2017
81
7
28
Maurik
Goedendag mede-motor-forummers.
Ik heb eind vorig jaar mijn eerste motor gekocht, een kawa z1000 uit 2007. Dit is best een bijzonder ding maar als leek koop je vaak wel enigszins een beetje de kat in de zak door gebrek aan kennis. Na aankoop heb ik dus al ruim 1500 euro betaald aan een grote beurt die er dus bij 24.000 km moest gebeuren. En nu dat achtet de rug is schokt mijn voorrem en denk ik dat mijn remschijf vervangen moet worden

Nu is dus mijn vraag;
Is er ergens een soort lijst waarvan er bij het plus/minus aantal kilometers een bepaald slijtageonderdeel onderhevig is aan vervanging? Of is dit per categorie of merk zo verschillend dat de kilometerstand daarvan te verschillend is?

Als leek zijnde is dit erg handig om te weten als je een motor gaat kopen.

Dus bijv.
Tussen 20.000 en 24.000 moet gemiddeld genomen de remschijf vervangen worden .
Tussen 25.000 en 28.000 zullen de koppelingsplaten redelijk op zijn. (Ik noem maar een gek voorbeeld)

Ik probeerde zoiets te vinden in de database maar kon eigenlijk niet echt iets vinden.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.849
260
53
oirschot
Hoe snel remschijven en koppelingsplaten slijten is erg afhankelijk van de rijstijl. een kromme remschijf hoeft niet versleten te zijn. Als je remschijf goed heet is en je rijd dan door een plas kan de schijf al krom trekken. Dat kan ook als hij bijna nieuw is.
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.803
81
hardinxveld-giessendam
dan moet je zo'n lijst gaan maken per motor / jaartal / type / gebruik tot nu toe en daar gaat niemand meer wijs uit worden. en dan nog heb je hele grote verschilmarges.
als noob kan je beter voordat iets koopt erik van lent er naar laten kijken dan weet je meteen waar je aan toe bent en wat er aan zit te komen. en dit natuurlijk op zichtbare / merkbare slijtage delen want de staat van een krukaslager is eigenlijk niet van buiten te beoordelen. ja kost je een paar euro want hij werkt niet gratis maar in jouw geval had je van te voren wel geweten wat er aan zat te komen en de te verwachten kosten zodat je daar rekening mee had kunnen houden tijdens het onderhandelen.
 
Laatst bewerkt:

Tristb

Rookie
25 mei 2017
18
0
Vaak staat er in het werkplaatshandboek wel informatie over bij welke kilometerstand wat gecontroleerd/ vervangen moet worden. Die kun je online opzoeken. informatie over kromme schijven zul je daar niet vinden maar grote kostenposten zoals grote beurt, kleppen stellen etc vind je daar wel. Maar als ik het zo hoor heb je je portie onderhoud wel gehad ;)
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.541
96
33
Almere
Helaas zijn alle bewegende delen slijtagedelen, alleen het 1 begeeft het na 20.000 km (remblokken) en de ander na 200.000km (nokkenassen).

Regelmatig terugkerende dingen zijn olie, filters, koelvloeistof, koppelingsvloeistof, remvloeistof, eindtransmissieolie, ketting/tandwielen, remblokken, voorvork olie, banden.

In mindere mate: remschijven, lagers, vork veren, achterveer, demping in achterwiel, carburateurs, slangen, koppelingsplaten, koppelingskorf (veren), olie keerringen.

Zelden: schraapveren, cilinders en al het ander bewegend spul.

Zit ik zo een beetje ok voor de gemiddelde motor?
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.677
326
50
wezemaal
Dus bijv.
Tussen 20.000 en 24.000 moet gemiddeld genomen de remschijf vervangen worden .
Tussen 25.000 en 28.000 zullen de koppelingsplaten redelijk op zijn. (Ik noem maar een gek voorbeeld)

Ik probeerde zoiets te vinden in de database maar kon eigenlijk niet echt iets vinden.
omdat zo'n database niet bestaat.

snap jet het verschil tussen 28.000km autosnelweg en 28.000km in 't stad ? kwa remmen/koppelen is er een duizendvoudig (pure gok, 't is maar om en idee te geven ;) ) verschil tussen beide
 

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
5.527
221
39
IJmuiden
inderdaad weinig over te zeggen. In de onderhoudstabel kan je wel zien wat er bij welke kilometerstand gedaan/vervangen moet worden, als je dan toch een richtlijn wil hebben. maar remmen en remblokken worden door elke rijder weer anders gebruikt, geen peil op te trekken.

wat is er zo speciaal aan jouw Z dan? want ik ben wel benieuwd wat er allemaal gedaan moest worden bij de grote beurt. kilometerstand is niet echt hoog namelijk.
 

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.700
606
60
nijmegen
Goedendag mede-motor-forummers.
Ik heb eind vorig jaar mijn eerste motor gekocht, een kawa z1000 uit 2007. Dit is best een bijzonder ding maar als leek koop je vaak wel enigszins een beetje de kat in de zak door gebrek aan kennis. Na aankoop heb ik dus al ruim 1500 euro betaald aan een grote beurt die er dus bij 24.000 km moest gebeuren. En nu dat achtet de rug is schokt mijn voorrem en denk ik dat mijn remschijf vervangen moet worden

Nu is dus mijn vraag;
Is er ergens een soort lijst waarvan er bij het plus/minus aantal kilometers een bepaald slijtageonderdeel onderhevig is aan vervanging? Of is dit per categorie of merk zo verschillend dat de kilometerstand daarvan te verschillend is?

Als leek zijnde is dit erg handig om te weten als je een motor gaat kopen.

Dus bijv.
Tussen 20.000 en 24.000 moet gemiddeld genomen de remschijf vervangen worden .
Tussen 25.000 en 28.000 zullen de koppelingsplaten redelijk op zijn. (Ik noem maar een gek voorbeeld)

Ik probeerde zoiets te vinden in de database maar kon eigenlijk niet echt iets vinden.
Je weet dat je twee schijven hebt voor, en kijk of er geen corrosie tussen de "floaters " zit volgens mij heb je semi zwevende schijven, dus kan zo maar zijn dat de schijf niet recht op de houder zit..
Daarnaast zijn schijven te richten, daar is een topic over even de zoekfunctie gebruiken, kan je een hoop geld schelen..
Ga anders naar een van de zaken hier op MF, heb het idee dat je daar wat eerlijker wordt behandeld
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.780
37.634
...
Dus bijv.
Tussen 20.000 en 24.000 moet gemiddeld genomen de remschijf vervangen worden .
Tussen 25.000 en 28.000 zullen de koppelingsplaten redelijk op zijn.
...
Ik hoop maar dat het een gegokt voorbeeld is, want snelle slijtages als dit kqn volgens mij alleen maar bij zéér intensief circuit gebruik ... hoop ik ...
 

WillemVonGrumble

MF veteraan
22 aug 2010
38.969
2
Goedendag mede-motor-forummers.
Ik heb eind vorig jaar mijn eerste motor gekocht, een kawa z1000 uit 2007. Dit is best een bijzonder ding maar als leek koop je vaak wel enigszins een beetje de kat in de zak door gebrek aan kennis.
Kat aan de zak had ik met 4 exen :+
Na aankoop heb ik dus al ruim 1500 euro betaald aan een grote beurt die er dus bij 24.000 km moest gebeuren. En nu dat achtet de rug is schokt mijn voorrem en denk ik dat mijn remschijf vervangen moet worden

.
Denk eerder en als eerste klusje ,dai je remklauwen eens goed uit elkaar gehaald moeten worden om schoon gemaakt te worden.

Of je remblokken zijn op !
 
Laatst bewerkt:

ventje

MF veteraan
6 apr 2003
1.366
2
zit er dikteverschil in je schijf, daar waar je blokken wel en niet slepen.
 

Kawakwakkie

MF'er
5 jan 2017
81
7
28
Maurik
Okee, dus het is toch wel te verschillend om er enigszins wat van te zeggen

Wat sanscorp zegt vind ik al zeer nuttige informatie waar ik een beetje naar zit te vissen. Dank hiervoor.

Verder ook bedankt voor de tips kwa remschijf, ik zal zodra ik terugkom van vakantie de schijf eens opmeten.

Remklauwen uit elkaar halen, word dit nooit gedaan bij de grote beurt van een motorfiets?
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.541
96
33
Almere
Ik doe zelf het onderhoud, en maak altijd de glijpennen en remklauw (een beetje) schoon en breng nieuw vet aan.

Er word veel niet gedaan bij garages omdat het in eerste instantie niet nodig is, maar daarbij word ook wel eens iets langere tijd niet gedaan. A omdat de klant er niet om vraagt, B omdat "als iets werkt waarom zou een klant er dan voor moeten betalen om het te vervangen".

Zo zal een gemiddelde klant nooit vragen om na 2 jaar de remvloeistof te verversen. Maar als een garage ziet dat de vloeistof geen heldere kleur meer heeft zou hij het wel aan moeten kaarten. Vaak brengt dat weer extra kosten met zich mee en is het een dure klote garage.

Ik heb meer ervaring met auto's en garages, daar is het dan vaak ook alleen remblokken wisselen en klaar. Niks schoonmaken, niks invetten. Klauw er af, blokken er uit, blokken er in, klauw er weer op en klaar.