(Slijtage) Patroon band & Vering

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Gisteren tijdens de MF meeting in Veenendaal, vertelde Henk64 mij dat mijn vering waarschijnlijk te zacht staat afgesteld. Dit zag hij aan de golving (is dat een goed Nederlands woord :? ) van de glimrand die aan de rechterkant nog zichtbaar is op mijn band.

Nu is mijn vraag: klopt dit (niet dat ik je niet geloof hoor Henk... :) )

Zo ja, Wat staat er te zacht?? De ingaande of uitgaande demping. Of kan het ook ergens anders aan liggen???

[edit]Voor foto's zie onderstaande posts[/edit]

Bijlage: Band.jpg
 
Laatst bewerkt:
kan het zijn dat je wiel er scheef in staat?

Naar mijn weten zit het wiel er recht in. Heb het vrij nauwkeurig uitgemeten toen ik de ketting spande. De motor blijft overigens ook een mooie rechte lijn volgen als ik het stuur loslaat. Zowel bij lage als wat hogere snelheid.
 
Je eigen gevoel is het belangrijkste. Als je de motor strak vindt rijden: nergens aankomen. Pas als je zelf merkt dat iets in het weggedrag niet goed is de zaak aanpassen. Probeer dan wel goed te omschrijven wat er niet goed aanvoelt, dan kunnen wij misschien tips geven wat je zou kunnen doen.
 
Dat golvende heeft volgens mij ook te maken met het geven van gas in de bocht. Als je corrigeerd en daarna bijv. weer platter wil en weer gas geeft dan heeft dat altijd effect op het inveren.

Als de fiets voor jou gevoel lekker door de bocht stuurt, dan moet je het zo laten :)
 
Bandenspanning okee?

Adviezen van de rest zijn zeker niet verkeerd. Als je nou toch eens wilt rommelen met je vering, zoek dan een artikeltje op waarin alle onderdelen apart behandeld worden; moto73 had dat ergens vorig jaar, bel ze even op en vraag daarnaar. Belangrijkste is dat je even oschrijft hoe het allemaal stond voordat je begon, dan kan je altijd terug. En verder kan je gewoon gaan klooien wat je wilt, maar doe alsjeblieft maar één ding tegelijk, anders volg je het zelf ook niet meer.

Helaas voor jou: dit is nou net zo'n klusje voor een lange zomeravond...

Of een mooie zaterdag natuurlijk, maar neem er je tijd voor. En succes natuurlijk.
 
Yup. Dat bedoel ik.

Als je het gevoel hebt dat de fiets naar de buitenkant wil(in de bocht). En dan ook correcties maakt om weer verder naar binnen te gaan (bijv. gas los), dan kun je proberen je ingaande demper wat strakker te zetten.

Maar je kan nog gerust een eindje verder op die band (platter) en hij levert ook voldoende grip. Ik zou me er niet al te druk om maken :)
 
Dat golvende heeft volgens mij ook te maken met het geven van gas in de bocht. Als je corrigeerd en daarna bijv. weer platter wil en weer gas geeft dan heeft dat altijd effect op het inveren.

Als de fiets voor jou gevoel lekker door de bocht stuurt, dan moet je het zo laten :)

Denk ik ook. Stel hem zo af dat je ook nog lekker comfi kunt rijden want een openbare weg is een stuk hobbeliger dat een circuit. Bij een te stijve instelling stuiter je alle kanten op.
 
Demping Omhoog = Langzamer uitveren
Vreemd, ik zou de demping juist lager zetten

Zodat hij sneller uitveert.


Maar het eerste waar naar gekeken moet worden is de juiste bandenspanning, banden die vervormen in een bocht door te lage spanning geven ook dit patroon.

De bandenspanning achter is 2.4 - 2.5 bar.

"Koud" gemeten natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 14 oktober 2002 14:03 schreef Martin-S het volgende:En hoe zit dat met de veervoorspanning???


Ik zou eerst alles eens terug zetten op de fabrieksinstelling.

En het eerste wat je dan moet doen is de veervoorspanning afstellen op jouw gewicht. Als je even de forumzoekfunctie gebruikt zal je wel ergens een handleiding vinden.

Daarna doe je de uitgaande demping, en als laatste de ingaande.

PS:
Lagere uitgaande DEMPING = "harder"
Hogere uitgaande DEMPING = "zachter"
 
Ik zou eerst alles eens terug zetten op de fabrieksinstelling.

En het eerste wat je dan moet doen is de veervoorspanning afstellen op jouw gewicht. Als je even de forumzoekfunctie gebruikt zal je wel ergens een handleiding vinden.

Daarna doe je de uitgaande demping, en als laatste de ingaande.

PS:
Lagere uitgaande DEMPING = "harder"
Hogere uitgaande DEMPING = "zachter"

Veer voorspanning heb ik al zo goed mogelijk op op mijn gewicht afgestemd. Mbv een artikel in de NL performance bikes. Het is idd jammer dat het nu kouder wordt. anders had ik nu mooi kunnen experimenteren.

Ik had overigens met de BT-020 niet zo'n patroon er op. Tenminste, niet zo erg glooiend. Maar ja, de BT-010 is zachter etc etc. Heb ik gelijk als ik de conclusie trek dat voor elke band een andere afstelling "nodig"/optimaal is net zoals bij de Formule 1 en MotoGP???
 
[me]was weer te snel met reply-en[/me]


Ja, de banden zijn "onderdeel" van de vering. Wijzig je de banden, of zelfs de bandenspanning veranderen ook de veringskarakteristieken (=scrabbelwoord) van je motor.

Maar meestal zal dit niet zo extreem zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 14 oktober 2002 14:30 schreef Yzf1kr het volgende:Bandenspanning is in orde.

Ik denk dat de veervoorspanning bij voor jouw gewicht te laag is.
Dit maakt de veerweg te lang waardoor motor in de bocht "deint". (was het nou met korte of lange Y :? )
Combineer je dit met een te trage uitgaande beweging (te hoge demping) dan kan deze deining gedurende een bocht vrij heftig worden.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh, dat is wat ik bedoel. ik had af en toe het idee dat ie wat raar deed in de bochten, maar ik kon het gevoel nooit echt thuis brengen of identificeren wat het was. Nu je dit zo zegt kon je daar wel eens gelijk in hebben. Fantastisch zo'n forum :}
 
Toen ik dit voorjaar een BT-010 erop kreeg, kon ik maar niet aan de band wennen. De band voelde aan alsof hij ging glijden, en ik had eenzelfde slijtage patroon als Martin-S, de rand golfde a.h.w. Terug gegaan naar de dealer, en deze zei dat de demping niet goed stond, heeft hij toen harder gezet. En de band was geweldig. :]
 
En ik deletete mijn reply weer |(

Dat krijg je als je als je een forum als chatbox gaat gebruiken :+

[edit]

FF een gedocumenteerd "bewijs" voor het te veel rebound/uitgaande demping verhaal:

http://www.thunderacers.com/images/scans/susset4.jpg

Kijk eens naar het plaatje links boven in, dit doet jouw motor ook tijdens een bocht. Niet zo extreem als op de foto, maar je ziet het wel op je band.
 
Laatst bewerkt:
Als ingaande demping te zacht staat dan zal de fiets van achteren verder inveren en wordt de voorkant lichter (minder gewicht). Hierdoor zal de de fiets de buitenkant op gaan zoeken.

Als je deze (ook) harder zet, samen met het gedeelte wat hiervoor door yzf1kr is gezegd, zal het ws ook makkelijker worden om een strakkere lijn te houden :)
 
Hoe ziet de voorband eruit? Zelfde patroon? Als ik naar de glimrand kijk, heb je nog vrij veel band over. Als je platter in een bocht gaat dan zal de vering ook steeds minder inveren omdat je dan meer zijdelingse krachten hebt en minder verticale krachten.

Dus gewoon harder die bocht in :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan