(Slijtage) Patroon band & Vering

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Gisteren tijdens de MF meeting in Veenendaal, vertelde Henk64 mij dat mijn vering waarschijnlijk te zacht staat afgesteld. Dit zag hij aan de golving (is dat een goed Nederlands woord :? ) van de glimrand die aan de rechterkant nog zichtbaar is op mijn band.

Nu is mijn vraag: klopt dit (niet dat ik je niet geloof hoor Henk... :) )

Zo ja, Wat staat er te zacht?? De ingaande of uitgaande demping. Of kan het ook ergens anders aan liggen???

[edit]Voor foto's zie onderstaande posts[/edit]

Bijlage: Band.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe ziet de voorband eruit? Zelfde patroon? Als ik naar de glimrand kijk, heb je nog vrij veel band over. Als je platter in een bocht gaat dan zal de vering ook steeds minder inveren omdat je dan meer zijdelingse krachten hebt en minder verticale krachten.

Dus gewoon harder die bocht in :9

Ehhhh, je fiets veert toch verder in als je platter gaat?
Als je heel erg plat gaat (en snel) worden de g-krachten groter en omdat de krachten naar buiten (horizontaal) groter worden zal je fiets toch verder inveren omdat je fiets ook steeds platter (horizontaler) gaat?

De mate van inveren wordt ook bepaald door de snelheid van het insturen. Als je later en sneller instuurt, zal de vering minder ver inveren en creeer je meer grondspeling :)
 
De voorband (BT-020) heeft een mooi evenwijdige rand van ca 1cm. Dat zit dus wel goed.

De achterband (BT-010) heeft links dus die glimrand van een cm of 2, en links is tie al weg. Ik ben met de brommert een keer in een rechter bocht gecrashed, en ben daardoor (te) voorzichtig in rechterbochten. Het gaat overigens steeds beter. Daar komt nog eens bij dat ik niet echt veel vertrouwen had in de vorige achterband (BT-020), en ben deze dus nog wat aan het aftasten. (zit er misschien 750km op)


[edit] 750km ipv 1500km. Was wat te enthousiast met overdrijven[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf sinds kort ook met een bt 010 (af fabriek lag er een 207 op). De bt010 geeft me echt veel vertrouwen. Zelfs met de temperaturen van afgelopen weekend. Het heeft me ookniet meer dan een paar 100 km gekost om de glimranden ervan af te rijden. Anders moet je bij wat kortere bochten, rotondes of industrieterreinen proberen om wat platter te gaan om zodoende het vertrouwen weer wat op te vijzelen
 
bt020 voor en 010 achter lijkt me een 'linke'combinatie hoor...

maar ik denk dat je gewoon moet proberen om rustig aan weer het vertrouwen terug te krijgen en dan ga je vanzelf platter en constanter door een bocht dan heb je ook minder last van zo'n rare rand

ik rijd redelijk sportief met mijn cbr 600f2 met bt020 bandjes en heb voor geen randjes meer achter aan beide kanten ongeveer 1 cm die krijg je er bijna niet af
zonder met je stepje aan de grond te rijden volgens mij..

oja ik heb gewoon de standaardspanning 2.5 voor 2.9 achter
 
Als je de achterkant hard induwt en dan loslaat, komt de motor dan rustig en gelijkmatig omhoog? Of springt hij ineens omhoog.....

Ingaande demping is niet zo heel erg belangrijk. Eerst idd de veervoorspanning goed zetten (maar dat had je al gedaan) en dan de uitgaande demping afstellen. Als laatste zet je dan de ingaande demping naar je eigen voorkeur goed.

Als je op de motor gaat zitten en je laat je hele gewicht er in een keer op vallen, moeten de voor en achterkant tegelijk en evenveel inzakken.

Suxzes
 
ik heb inderdaad ook nog nooit zo n grote glimrand gezien :9
(oplossing: neem een bocht en keil je steppie tegen het asfalt...weg zijn de glimmerds :)

Oh maar dan heb je de mijne nog niet gezien '( . Op de 160/60 010's moet je trouwens behoorlijk je best doen om de randen er volledig af te krijgen. MVD lukte het zelfs niet na met z'n stepjes over het asfalt te zijn gegaan met z'n SV650s. En nu het kouder wordt zou ik daar ook maar wat voorzichtiger mee zijn.
 
bt020 voor en 010 achter lijkt me een 'linke'combinatie hoor...

Ja, ik weet het. toen ik de fiets kocht werd ie geleverd met de 020 voor en achter. ik had op de 020 de glimrand er al haast afgereden toen ie begon te glijden enzo. Volgend jaar komt er voor ook een 010. Interesseerd me niet of tie dan op is of niet. Het geld moet er wel voor zijn natuurlijk :)

ik heb voor de glimranden er al (bijna) afgereden, maar dat is het probleem niet. De pest is ook, dat het niet echt mooi/goed weer is geweest om echt even hard te op H'veen rond te gaan en het rechter bochtje te oefenen. Die linker is geen probleem. Heb een fantastische rotonde op nog geen 200m van mijn huis liggen.
 
Oh maar dan heb je de mijne nog niet gezien '( . Op de 160/60 010's moet je trouwens behoorlijk je best doen om de randen er volledig af te krijgen. MVD lukte het zelfs niet na met z'n stepjes over het asfalt te zijn gegaan met z'n SV650s. En nu het kouder wordt zou ik daar ook maar wat voorzichtiger mee zijn.

Op m'n fazer 600 model 2002 is het geen enkel probleem om voor en achter de glimranden weg te krijgen, steunen is ook geen probleem. Het moet wel warmer zijn dan 10 graden anders begint ie te glijden (voor een d207 110 en achter een bridgestone bt 010 160). Maar het is ook een kwestie van ervaring en vertrouwen. Ik rij nu zo'n 10 jaar motor en gaandeweg krijg je meer vertrouwen en weet je waar de grenzen liggen. Ik heb ook pas dit jaar m'n knietjes aan de grond gekregen. Dat is sowieso Lastig op een fazer omdat je vrij rechtop zit.
 
Grip krijg je door banden goed op te warmen. Bij een lagere bandenspanning krijg je meer slip waardoor de banden sneller opwarmen, maar daardoor is de slijtage ook hoger en zal je fiets (door het grotere contactoppervlak) minder strak sturen en zenuwachtiger rechtuit rijden, aldus meneer Cocco van Aprilia. Goed opwarmen doe je niet door rechtuit rijden. Dus volgens mij moet je met warme banden bij deze spanning goed kunnen rijden hoor.
 
Vindt het niet echt slijtage (lijkt me meer vlekkerig op de foto), Als er happerige rullen of stukken uit zijn is het wat duidelijker, je moet waarschijnlijk veel harder door de bocht wil hij gaan "tekenen"....zou er dus niet teveel aan doen
 
Hoe ziet de voorband eruit? Zelfde patroon? Als ik naar de glimrand kijk, heb je nog vrij veel band over. Als je platter in een bocht gaat dan zal de vering ook steeds minder inveren omdat je dan meer zijdelingse krachten hebt en minder verticale krachten.

Dus gewoon harder die bocht in :9


Ha ha ha

Zo'n onzin heb ik nog niet vaak gehoord :?


Op maandag 14 oktober 2002 16:21 schreef Johnv het volgende:
Vindt het niet echt slijtage (lijkt me meer vlekkerig op de foto), Als er happerige rullen of stukken uit zijn is het wat duidelijker, je moet waarschijnlijk veel harder door de bocht wil hij gaan "tekenen"....zou er dus niet teveel aan doen

Als je goed naar de foto kijkt zie je dat er een golvende lijn is te zien.
De vering is dus niet in balans tijdens de bocht.
Dit heeft niets met sneller of langzamer door de bocht gaan te maken, maar gewoon dat het zooitje te "slap" staat.
 
Laatst bewerkt:
IDD het was een niet zo gefundeerde bijdrage aan dit anders zo nuttige forum. had van het weekend in de moto 73 een stuk gelezen over de vering van Rossi's racer en daar stond iets in over vering tijdens grote hellingshoeken. Dat ie dan moeilijker de hobbels kan verwerken. (wat dus wel klopt)

Maar mijn uitleg was idd iets van de klok wel horen luiden maar iets met de klepel ging verkeerd ;)
 
Heb de foto even doorgestuurd naar mijn contactpersoon bij ohlins, eens kijken wat hij daarop te zeggen heeft.

[OT]
Heb je ook foto's zonder flitser? Misschien dat die wat duidelijker zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan