(Slijtage) Patroon band & Vering

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Gisteren tijdens de MF meeting in Veenendaal, vertelde Henk64 mij dat mijn vering waarschijnlijk te zacht staat afgesteld. Dit zag hij aan de golving (is dat een goed Nederlands woord :? ) van de glimrand die aan de rechterkant nog zichtbaar is op mijn band.

Nu is mijn vraag: klopt dit (niet dat ik je niet geloof hoor Henk... :) )

Zo ja, Wat staat er te zacht?? De ingaande of uitgaande demping. Of kan het ook ergens anders aan liggen???

[edit]Voor foto's zie onderstaande posts[/edit]

Bijlage: Band.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 14 oktober 2002 22:01 schreef Joris het volgende:Voor zover ik weet heb je juist minder demping nodig bij een stuggere veer, immers bij een slappere veer duurt het langer voordat deze uitgedempt is.

Een slappere veer beweegt minder sterk op en neer en heeft dus minder demping nodig!

Zucht. Voorspannen is ECHT de veer samendrukken!!!
 
Ik had ook problemen,maar bij mij stond de rebound achter te hoog!
soesbandlinks.jpg

soesbandrechts.jpg

Dit was 's ochtens een nieuwe band en 's middags blubber,ik gleed alle kanten op :(
Duur grapje.
 
De veer voorspannen maakt de veer echt NIET stugger. De hoeveelheid kracht die geleverd moet worden om de veer een bepaalde heoveelheid in te laten veren blijft echt gelijk. Als je een stuggere veer wil hebben moet je er een andere opzetten.

Wat er wel gebeurt door je veer voor te spannen is dat ie niet reageert op "het eerste stuk van de kracht" die er op geleverd wordt.

Om het even te overdrijven als je veer heel veel voorspanning heeft veert ie bijvoorbeeld niet in als je op je motor gaat zitten, maar wel als je over een hobbel rijdt. Dit is niet goed je moet ook negatieve veerweg hebben. De voorspanning van de veer is dus alleen van invloed op de hoeveelheid "sag of negatieve veerweg" die je hebt op het moment dat je op je motor zit.

Wil je meer sag dan losser zetten, voor minder strakker. Als je met iemand achterop rijdt wil je nogsteeds dezelfde hoeveelheid sag hebben als tijdens een solorit. Dus moet de veervoorspanning omhoog, er wordt immers een grotere kracht geleverd door 2 passagiers dan door 1.

Als je de demping omhoog schroeft krijg je wel een stuggere veerkarakteristiek omdat ie dan minder in/uitveert op het moment dat er een wisselende belasting optreedt (hobbel dus). De demping is niet van invloed op de rijhoogte, de veervoorspanning wel.
Te weinig demping dan krijg je zoiets als bij een amerikaanse auto, die schommelen nog ff na als ze tot stilstand gekomen zijn. Teveel demping geeft een zweverig gevooel over korte hobbels. Probeer maar een je voorvork op max rebound demping te zetten en gas dan hard over een klinkerweggetje. Je zal het gevoel krijgen dat je voorwiel gaat zweven en das niet fijn.

[edit] typos en wat extra info [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk,Henk.
Komt nog bij dat linkerbochten niet echt lekker gaan wat betreft verzitten.
Marco naar binnen?Ik was hem al kwijt!
Toen jij binnendoor kwam,had ik ook zoiets van...ik ga eraf.
Gelukkig/helaas vielen er een hoop,zodat ik 9e werd en na weinig belangstelling bij de uitreiking,kreeg ik de 6e prijs.
Die 2e manch was echt moeilijk voor mijn banden,ik kon nergens meer op het gas.
Kom je ook naar Val?
 
Toen jij binnendoor kwam,had ik ook zoiets van...ik ga eraf.
Kom je ook naar Val?

Volgende keer (met goede banden) proberen aan te pikken hoor!

Nee, ik ga niet naar Val of de andere trainingen.....moet een beetje (vakantiedagen) sparen voor volgend seizoen '(

Ja, de prijsuitreiking was wel lachen, het MF was volgens mij redelijk goed vertegenwoordigd *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan