slijtage patroon (voor)band

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
5.323
282
vlodrop
ik keek laast naar het profiel van m'n voor band bridgestone bt 057 en het viel mij op dat de slijtage van de profiel vlakken niet gelijkmatig slijten.
ik bedoel dat hoogte verschil van het ene naar de andere profiel blok een hoogte verschil heeft en dat is over de hele band het geval.

is dat normaal of is de bandespanning te hoog/laag.
want het is niet de eerste keer dat ik dit zie.
het was ook het geval bij de pirelli op geweze Freewind.
 
noemen ze cupping ofwel deuken in het profiel vanaf de groef
auto's hebben er ook veel last van soms met bepaalde banden
banden hebben dit vooral als ze aan de brede kant zijn
 
Doet de Conti Force ook behoorlijk. En de BT010 ook. Met het verschil dat de Conti Force bij mijn motor het stuur liet pendelen en met de BT010 heb ik nergens last van.
 
Is normaal. Had ik bij m'n vorige set ook. Volgens 'de kennenners' is het niets ernstigs. Grip blijft normaal en ik heb d'r dan ook probleemloos ruim 12000 kilometer mee gereden.

Niets om je druk over te maken, het ziet er alleen niet uit *D
 
Klopt, komt door het remmend de bocht insturen.
Achter komt niet voor in principe, omdat daar zowel remmend krachten, als accelerende krachten, waardoor beide zijde van de groef slijten, bij een voorband heb je alleen de remmende krachten, waardoor de bocht enkelzijdig afslijt.
 
Klopt, komt door het remmend de bocht insturen.
Achter komt niet voor in principe, omdat daar zowel remmend krachten, als accelerende krachten, waardoor beide zijde van de groef slijten, bij een voorband heb je alleen de remmende krachten, waardoor de bocht enkelzijdig afslijt.

remmen in de bocht????? moet ik toch is gaan opletten of ik remmend de bocht in ga of rem in de bocht.
zover ik kan nagaan doe ik dat niet.
btw zowel links als rechts van het midden van de band geeft het zelfde beeld(slijtage), dus zou je moeten concluderen dat ik daadwerkelijk alleen rechtuit rem.
 
Het komt ook omdat de blokken tegen de rijrichting in zijn.
Althans bijna, bij auto's heb je ook cuppen.
Vooral bij de Volkswagen types met Conti's en dan ook nog op de achteras.
 
als je een tijdje met te zachte bandenspanning gereden hebt en hem dan weer op spanning zet dan zie je ook een vreemd slijtpatroon

ik weet alleen niet of je zo'n band dan moet vervangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan