slijtage patroon (voor)band

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.746
1
48
vlodrop
Bezoek site
ik keek laast naar het profiel van m'n voor band bridgestone bt 057 en het viel mij op dat de slijtage van de profiel vlakken niet gelijkmatig slijten.
ik bedoel dat hoogte verschil van het ene naar de andere profiel blok een hoogte verschil heeft en dat is over de hele band het geval.

is dat normaal of is de bandespanning te hoog/laag.
want het is niet de eerste keer dat ik dit zie.
het was ook het geval bij de pirelli op geweze Freewind.
 

Froggy

MF veteraan
13 aug 2001
10.430
0
37
Noord-Limburg
Daar had ik ook last van bij mijn Dunlops.
Vooral de voorband.

De achterband die ik ernu op heb liggen (BT 010)
begint ook zo raar af te slijten.
 

Crawl

MF veteraan
13 jan 2002
9.534
2
56
Haarlemmermeer
En de Michelin Pilot sport ook hoor :)
Heb volgens mij nog geen voorband gehad die het niet deed :?
 
Laatst bewerkt:

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
6
noemen ze cupping ofwel deuken in het profiel vanaf de groef
auto's hebben er ook veel last van soms met bepaalde banden
banden hebben dit vooral als ze aan de brede kant zijn
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
41
Veghel
www.earracing.nl
Doet de Conti Force ook behoorlijk. En de BT010 ook. Met het verschil dat de Conti Force bij mijn motor het stuur liet pendelen en met de BT010 heb ik nergens last van.
 

Kubiekdriehoekje

MF veteraan
Donateur
6 mrt 2002
5.574
18
41
Hellevoetsluis
BT's deden dit allemaal, maar ook mezzlers hebben er last van. Nognietingebruik had dit ook met z'n mezzlers en die ging dus aan de voorkant trillen boven de 90km/u.
 

MadMax

Kloon
14 mrt 2002
48
0
42
Varsseveld
Wat vreemd,

Ik rij nu op mijn derde setje conti banden en heb niet van deze "rem hobbels" op mijn voorband. De band slijt mooi rond af (geen schaamranden) Een prima band.
 

Ryser

MF veteraan
11 dec 2001
1.507
0
41
Goor
www.veiligglijden.nl
Is normaal. Had ik bij m'n vorige set ook. Volgens 'de kennenners' is het niets ernstigs. Grip blijft normaal en ik heb d'r dan ook probleemloos ruim 12000 kilometer mee gereden.

Niets om je druk over te maken, het ziet er alleen niet uit *D
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Klopt, komt door het remmend de bocht insturen.
Achter komt niet voor in principe, omdat daar zowel remmend krachten, als accelerende krachten, waardoor beide zijde van de groef slijten, bij een voorband heb je alleen de remmende krachten, waardoor de bocht enkelzijdig afslijt.
 

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
4.746
1
48
vlodrop
Bezoek site
Klopt, komt door het remmend de bocht insturen.
Achter komt niet voor in principe, omdat daar zowel remmend krachten, als accelerende krachten, waardoor beide zijde van de groef slijten, bij een voorband heb je alleen de remmende krachten, waardoor de bocht enkelzijdig afslijt.
remmen in de bocht????? moet ik toch is gaan opletten of ik remmend de bocht in ga of rem in de bocht.
zover ik kan nagaan doe ik dat niet.
btw zowel links als rechts van het midden van de band geeft het zelfde beeld(slijtage), dus zou je moeten concluderen dat ik daadwerkelijk alleen rechtuit rem.
 

MrMarcus

MF veteraan
11 nov 2001
1.764
3
47
Rotterdam
Het komt ook omdat de blokken tegen de rijrichting in zijn.
Althans bijna, bij auto's heb je ook cuppen.
Vooral bij de Volkswagen types met Conti's en dan ook nog op de achteras.
 

Mr Hornet

MF veteraan
11 dec 2001
1.429
0
40
als je een tijdje met te zachte bandenspanning gereden hebt en hem dan weer op spanning zet dan zie je ook een vreemd slijtpatroon

ik weet alleen niet of je zo'n band dan moet vervangen