Slimme zet: De generatie 350cc scooters komt er aan!

Als de 350 van piaggio ongeveer 30 pk gaat leveren met ABS dan stap ik over. De vergroting van 250 naar 300 zag er in eerste instantie ook hoopvol uit, maar leverde heel erg weinig extra paarden op.
 
Maar toch wel een stuk beter koppel ? zeker het gedeelte van 0-60 waar de 250 maar moeizaam uit de startblokken komt.
Of heb ik het verkeerd :?

Klopt als een bus en het motortje draait ook minder toeren. Eigenlijk bedoel ik de top(b)-snelheid, die mag bij de verspa gts wel een stukje hoger worden 140 ipv 120 op de gps.
 
Laatst bewerkt:
ze mogen voor mij ook wel leveren;
-sh350
-x-max350
-people350
-geopolis350
-forza350
-en nog vele anderen

deze modellen met ong 30pk en abs en dan nog redelijk geprijst... zo zou het moeten zijn
het probleem volgens mij met de huidige 250/300 klasse is dat ze net niet 100% geschikt zijn voor lange (100-den km's) autostrade te doen... tenzij tegen lagere kruissnelheden (om het motorisch gezond te houden)
grtz
tom
 
deze modellen met ong 30pk en abs en dan nog redelijk geprijst... zo zou het moeten zijn
het probleem volgens mij met de huidige 250/300 klasse is dat ze net niet 100% geschikt zijn voor lange (100-den km's) autostrade te doen... tenzij tegen lagere kruissnelheden (om het motorisch gezond te houden)
Dat ligt eraan. Zo'n SH 300 is heus wel opgewassen tegen een kruissnelheid van 120km/h, da's geen probleem. Wat wel is als je echt lange afstanden wilt doen is het lekker om zo nu en dan met 130km/h te kruissen en dan heeft die 50cc echt wel meerwaarde. Maw, alle(gewenste) snelheden zijn dan afgedekt. Vergeet echter niet dat de meeste zadels daar niet zo geschikt voor zijn bij deze scoots.

Daar zal het hem ook niet zo in liggen. Ik vermoed dat men het meer doet om een flinke sprint aan het stoplicht te genereren. Nu zitten de meeste 250/300cc's op zo'n 11 a 12 seconden naar 100km/h. Als dat teruggebracht wordt naar zo'n 8 a 9 seconden, ben je altijd het rapste weg aan het stoplicht.
ze mogen voor mij ook wel leveren;
-sh350
-x-max350
-people350
-geopolis350
-forza350
-en nog vele anderen
:Y Die zullen vanzelf wel gaan volgen.
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt eraan. Zo'n SH 300 is heus wel opgewassen tegen een kruissnelheid van 120km/h, da's geen probleem. Wat wel is als je echt lange afstanden wilt doen is het lekker om zo nu en dan met 130km/h te kruissen en dan heeft die 50cc echt wel meerwaarde. Maw, alle(gewenste) snelheden zijn dan afgedekt. Vergeet echter niet dat de meeste zadels daar niet zo geschikt voor zijn bij deze scoots.

ik vond dat de majesty 400 die ik had het maar net trok tegen 120/130 (wat ook de 2/3regel was qua toerental/duurzaamheid)... maar ik ben tevreden met een kruissnelheid van 115/120 (mits de 2/3regel) en daar ben ik zeker van dat je dit met de huidige overbrengingsverhoudingen van de sh300 niet gaat komen. hij zal het het ongetwijfelt allemaal makkelijk doen (en meer), maar om de lange duurzaamheid van je motor/scoot te respekteren ga je hier toch echt rekening mee moeten houden

~[/quote]Daar zal het hem ook niet zo in liggen. Ik vermoed dat men het meer doet om een flinke sprint aan het stoplicht te genereren. Nu zitten de meeste 250/300cc's op zo'n 11 a 12 seconden naar 100km/h. Als dat teruggebracht wordt naar zo'n 8 a 9 seconden, ben je altijd het rapste weg aan het stoplicht.:Y Die zullen vanzelf wel gaan volgen.~[/quote]

ook hier weer; mijn majesty400 (is wel bekend als trage optrekker) deed het sprintje 0-100 in 10sec (gewicht speelt ook mee) op teller, tel er maar bijna 2sec bij op gps...
bwa... ik moet eerlijk zeggen; dit is voor mij van ondergeschikt belang... ik zoek eerder koppel om bergop met belasting/duo een beetje mee te komen. qua acceleratie kan zowat elke huidige 250-er mij bekoren, maar ja, die zijn in mijn ogen niet voldoende om op de autostrade vlot te cruisen... voordat er hier kommentaar op komt; laatst in juni ben ik op 1 dag met men huidige (cbf500/57pk/46nm) teruggekomen van denemarken op 1 dag (1050km) en vond het ook maar net te doen tegen 120 (en al helemaal niet te doen voor mij)
ooit zal er wel weer een scoot zijn die mij kan overtuigen, maar ben eigenlijk nog niet wachtende hierop.... maar rondkijken kan nooit geen kwaad,hé

grtz
tom
 
Waarom niet een turbo inbouwen in die blokjes, of kunnen ze daar niet tegen soms?
 
Waarom niet een turbo inbouwen in die blokjes, of kunnen ze daar niet tegen soms?

zelfde als bij auto's... geef het een turbo... bv zonder turbo 20pk/met turbo 25pk
als je een auto het dubbel van het vermogen (bv 1600cc standaard 100pk/ met turbo 200pk) geeft, ga je ook binnen de kortste keren (in autotermen) problemen hebben (kijk maar eens naar al die supergetunede superdiesels... die halen geen 300000km meer zonder grote brokken). zo zal het ook bij scoots/motoren het geval zijn. en dan nog niet te spreken over de extra produktie kost die dit teweeg brengt.
grtz
tom
 
ik vond dat de majesty 400 die ik had het maar net trok tegen 120/130 (wat ook de 2/3regel was qua toerental/duurzaamheid)... maar ik ben tevreden met een kruissnelheid van 115/120 (mits de 2/3regel) en daar ben ik zeker van dat je dit met de huidige overbrengingsverhoudingen van de sh300 niet gaat komen. hij zal het het ongetwijfelt allemaal makkelijk doen (en meer), maar om de lange duurzaamheid van je motor/scoot te respekteren ga je hier toch echt rekening mee moeten houden
Ik denk dat dat wel meevalt. In Italie is de SH 300 nog steeds de best verkochte scooter na 3 jaar en geloof me die Italianen sparen die dingen niet.

Berlusconi krijgen ze toch ook niet te pakken?!
full
 
Ik denk dat dat wel meevalt. In Italie is de SH 300 nog steeds de best verkochte scooter na 3 jaar en geloof me die Italianen sparen die dingen niet.

tja, dat kan goed zijn.... maar, call me old-fashion... ik ben er heilig van overtuigd dat als je regelmatig autostrade moet doen en je respekteert de 2/3 regel, je heel wat meer km's op je motor zet zonder dat er grote(re) kosten aan te pas komen.

wat ook weer gezegd moet worden is; het éne merk kan beter tegen (italiaanse)brutalisatie (wat een woord) dan het andere.... laatst las ik een artikel over peugeot motor(scooters) en de woordvoerder daar sprak over een gegarandeerde levensloop van hun produkten van 40000km... :? :? euh... als dat hun filosofie is, koop ik nooit peugeot
 
en de woordvoerder daar sprak over een gegarandeerde levensloop van hun produkten van 40000km... :? :? euh... als dat hun filosofie is, koop ik nooit peugeot
Dan bedoelen ze auto's denk ik :X
 
Standaard motoren, waarom geen turbo?

....ik vond dat de majesty 400 die ik had het maar net trok tegen 120/130 (wat ook de 2/3regel was qua toerental/duurzaamheid)... maar ik ben tevreden met een kruissnelheid van 115/120 (mits de 2/3regel).... 


....ook hier weer; mijn majesty400 (is wel bekend als trage optrekker) deed het sprintje 0-100 in 10sec (gewicht speelt ook mee) op teller, tel er maar bijna 2sec bij op gps...

Die 2/3 regel ken ik van grotere motorboten, die hebben geen versnellingsbak en daardoor wil men op een andere manier het toerental beperkt houden, zeker bij zware diesels die daar niet van houden.
 
Voor een scooter met een licht benzineblokje geloof ik best dat het beter is niet continu het toptoerental te draaien maar om niet meer dan 2/3 aan te houden.... Dat is wel erg laag. 
Persoonlijk denk ik dat het voor de levensduur veel belangrijker is dat de motor met beleid wordt warmgereden; als je dat goed doet hoef je niet bang te zijn dat je hem verslijt, ook niet als je de 5/6 regel of zelfs 9/10 regel aanhoudt. ;)

Overigens; de Majesty is standaard inderdaad niet vooruit te branden maar daar is best wat aan te doen.... Zie daarvoor het Majesty topic.
 
Ik denk niet dat de autobranche aan de turbo is gegaan uit luxe. Volgens mij is dat in eerste instantie om de alsmaar scherper wordende emissieeisen te behalen. Want een 1,4T is, voor zover ik weet, een schoner dan een n/a 2,0i.

In dat licht zou het een kwestie van tijd voordat motorfietsen ook die kant op gaan. Of dat ook gaat gebeuren kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar ik zou dat geen bezwaar vinden, nieuwe techniek is altijd leuk. Helemaal als het snel is ;)
 
Standaard motoren, waarom geen turbo?

ok,ik heb je commentaar hierover gelezen en het is idd zo dat je hetzelfde vermogen uit een 1400 kan halen ipv een 2000cc te gebruiken... maar, mijn stelling hierover is dat wanneer je bij dezelfde rijstijl meer km's/minder kosten ga maken bij de 2000cc dan bij de 1400... alles is geforceerd en dat 1400-tje moet wel 1500kg en meer voorttrekken... hoe dan ook, we kunnen niet onder downsizing onderuit en ooit zal ik ook wel met zo één rondrijden... daarom hoop ik in de snelle evolutie van de hybride wagens die een aanzienlijk koppel meegeven bij de start (wat dan weer de verbrandingsmotor spaart)
nu blijf ik zo lang mogelijk rijden met men vw caddy 1.9tdi die een variabele turbo/intercooler heeft om het geweldige vermogen van 75pk/210nm los te weken... maar door met beleid te rijden ben ik er zeker van dat ik motorisch 300dkm met gemak haal... behalve het feit dat de carroserie sneller versleten zal zijn (heb ocharme 72000km/5jaar gedaan)
Die 2/3 regel ken ik van grotere motorboten, die hebben geen versnellingsbak en daardoor wil men op een andere manier het toerental beperkt houden, zeker bij zware diesels die daar niet van houden.
 
Voor een scooter met een licht benzineblokje geloof ik best dat het beter is niet continu het toptoerental te draaien maar om niet meer dan 2/3 aan te houden.... Dat is wel erg laag. 
Persoonlijk denk ik dat het voor de levensduur veel belangrijker is dat de motor met beleid wordt warmgereden; als je dat goed doet hoef je niet bang te zijn dat je hem verslijt, ook niet als je de 5/6 regel of zelfs 9/10 regel aanhoudt. ;)

tja, daarom ben ik dus old-fashion; dit zal ik dus nooit doen en wss te voorzichtig zijn met men motoren (dan weet ineens iedereen die een voertuig van mij koopt, er mee gereden is als een oud vrouwtje ;) )

Overigens; de Majesty is standaard inderdaad niet vooruit te branden maar daar is best wat aan te doen.... Zie daarvoor het Majesty topic.

bwa... was voldoende voor mij

grtz
tom
 
Ik denk niet dat de autobranche aan de turbo is gegaan uit luxe. Volgens mij is dat in eerste instantie om de alsmaar scherper wordende emissieeisen te behalen. Want een 1,4T is, voor zover ik weet, een schoner dan een n/a 2,0i.

In dat licht zou het een kwestie van tijd voordat motorfietsen ook die kant op gaan. Of dat ook gaat gebeuren kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar ik zou dat geen bezwaar vinden, nieuwe techniek is altijd leuk. Helemaal als het snel is ;)

Natuurlijk, drukvulling scheelt enorm.
Ik werk zelf met scheepsdiesels en die draaien met 3bar vuldruk.
met andere woorden, die kunnen niet meer zonder.
Opzich ook wel logish, nu moet je motor de lucht aanzuigen als de inlaatklep opent terwijl de doorstroom met drukvulling natuurlijk veel beter is.
Denk overigens niet dat een 350cc klasse veel zin gaat hebben.
Piaggio moet gewoon een echt 300cc blok uit brengen met zeg 30pk.
 
ze mogen voor mij ook wel leveren;
-sh350
-x-max350
-people350
-geopolis350
-forza350
-en nog vele anderen

deze modellen met ong 30pk en abs en dan nog redelijk geprijst... zo zou het moeten zijn
het probleem volgens mij met de huidige 250/300 klasse is dat ze net niet 100% geschikt zijn voor lange (100-den km's) autostrade te doen... tenzij tegen lagere kruissnelheden (om het motorisch gezond te houden)
grtz
tom

Dat ben ik volledig met je eens Tom,

Ik rijd zelf een SYM 250, maar ben voor de snelwegkilometers toch overgestapt naar een zwaarder exemplaar. Je kunt, zoals Vox aangeeft, probleemloos constant topsnelheid rijden, in mijn geval 125 kmpu, maar je hebt gewoon niets meer over. Ik weet dat SYM ook met een 400 versie op de markt komt. Dat zou aanmerkelijk beter zijn voor de snelweg. Voor stad- en binnenwegen is die 250 gewoon meer dan voldoende.

Marcel
 
Ik zie weer een ombouw projectje eraan komen :P

Mijn runnertje was origineel een 125cc en is nu al een 278cc dmv vespa krukas en cilinder.
Hopelijk blijf de basis van het blok redelijk gelijk, dan is het op naar 350 cc :D
 
Je kunt, zoals Vox aangeeft, probleemloos constant topsnelheid rijden, in mijn geval 125 kmpu, maar je hebt gewoon niets meer over.
Ik bedoelde dat de hoogste kruissnelheid(=snelheid die je lange tijd als maximum aan mag/kunt houden), voor mijn gevoel bij de SH 300 op 120km/h ligt. Topsnelheid van de SH ligt tussen de 135 km/h en 145km/h(al naar gelang scherm en wind).

Met een 350cc, zou je dus eigenlijk zeker altijd 120km/h(kruissnelheid) kunnen rijden, waarschijnlijk zelfs nog hoger(130 of daartegen) en dat is net dat beetje extra wat een zwaardere scoot in veel gevallen overbodig maakt.

Vroeger gaf men in autoboekjes vaak de kruissnelheid aan naast de topsnelheid. Dat kwam omdat sommige motoren gewoon volgas bereden konden worden. Dat hadden ze ook wel nodig want de prestatie's van sommige auto's op de snelweg waren wel heel erg mager.Bij de meeste auto's lag die 20km/h onder de topsnelheid. Je hoort tegenwoordig ook niet meer zo snel dat men de koppakking stuk heeft. Dat komt oa daardoor, men heeft nu veel grotere marge's(maw topsnelheden liggen veel hoger, dus ook de kruissnelheden).
 
Misschien ben ik weer de enige, maar ik hoef niet meer dan 279cc, het is echt in alle gevallen meer dan zat. Wat ik wél wil is zuiniger rijden! Ik haal nu zo'n 1 op 25 en dat moet echt beter kunnen. Als ze bij Honda hun best doen dan moet 1 op 50 met hetzelfde vermogen haalbaar zijn. Of 1 op 100? De benzineprijzen zullen namelijk nooit meer dalen...en als een 1.2 liter auto met 6 keer dat gewicht 1 op 22 kan halen, waarom zijn motorfietsen/scooters dan zo belachelijk inefficient?
 
Misschien ben ik weer de enige, maar ik hoef niet meer dan 279cc, het is echt in alle gevallen meer dan zat. Wat ik wél wil is zuiniger rijden! Ik haal nu zo'n 1 op 25 en dat moet echt beter kunnen. Als ze bij Honda hun best doen dan moet 1 op 50 met hetzelfde vermogen haalbaar zijn. Of 1 op 100? De benzineprijzen zullen namelijk nooit meer dalen...en als een 1.2 liter auto met 6 keer dat gewicht 1 op 22 kan halen, waarom zijn motorfietsen/scooters dan zo belachelijk inefficient?
Ik denk ook dat we daar wel bijna zijn, het eindstation. De power van de meeste scooters is nu(met 350cc) wel ongeveer op "wensniveau" voor de meesten, lijkt me zo. Voor velen is dit een mooie middenmaat wat vroeger veelal bediend werd door 350/400cc lichte motoren, een cathegorie die toch ook wel door velen gemist wordt.

Misschien zal Honda (en Yamaha en evt andere merken) nog eens komen met een wat zwaardere SH, dan de huidige 300(vooral om de markt in Italie te bedienen). Maar we zitten dan wel zo'n beetje op de top, verwacht ik, het volgend station wordt dan inzetten op zuinigheid.
Ik verwacht ook dat ze dat wel zullen gaan moeten, als prijzen aan de pomp echt hoog gaan worden, anders wordt motor(scooter) rijden voor veel mensen te duur.
 
Laatst bewerkt:
Yep, hier heb je het al, lees maar in de laatste regels van het bericht. Honda wil naar een "echte" 300cc SH.

Google Translate


Vandaag hebben we zegt dat het, Honda is alles over de lijn SW-T en SH. Sur ce dernier modèle bientôt présenté dans une nouvelle version au style modernisé et équipée d'un moteur 300 cm3, la marque fait même un gros effort pour le commercialiser à un tarif inférieur à 5 000 €. Op dit laatste model gepresenteerd binnenkort in een nieuwe versie stijl gemoderniseerd en uitgerust met een 300 cm3 motor, het merk maakt zelfs een grote inspanning om de markt te brengen tegen een tarief van minder dan 5 000 €.
 
Laatst bewerkt:
Die nieuwe peugeot scooter die driewieler heeft toch ook een turbo?
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben ik weer de enige, maar ik hoef niet meer dan 279cc, het is echt in alle gevallen meer dan zat. Wat ik wél wil is zuiniger rijden! Ik haal nu zo'n 1 op 25 en dat moet echt beter kunnen. Als ze bij Honda hun best doen dan moet 1 op 50 met hetzelfde vermogen haalbaar zijn. Of 1 op 100? De benzineprijzen zullen namelijk nooit meer dalen...en als een 1.2 liter auto met 6 keer dat gewicht 1 op 22 kan halen, waarom zijn motorfietsen/scooters dan zo belachelijk inefficient?

ik haalde dit verbruik en beter ook op de majesty 400... (tss 1/24 en 1/32)

veel heeft te maken met cx-waarden (stroomlijn) die bijlange na niet in de buurt komt als bij auto's... verder kan ik bedenken dat de ontwikkelingskosten voor een auto stukken hoger ligt dan bij een motor(scooter), waarbij de autokonstrukteurs ook nog eens onder grotere druk staan om zuinigere wagens te maken te voordele van milieunormen en eisen van de klant
 
Terug
Bovenaan Onderaan