Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De vergroting van 250 naar 300 zag er in eerste instantie ook hoopvol uit, maar leverde heel erg weinig extra paarden op.
Maar toch wel een stuk beter koppel ? zeker het gedeelte van 0-60 waar de 250 maar moeizaam uit de startblokken komt.
Of heb ik het verkeerd
Dat ligt eraan. Zo'n SH 300 is heus wel opgewassen tegen een kruissnelheid van 120km/h, da's geen probleem. Wat wel is als je echt lange afstanden wilt doen is het lekker om zo nu en dan met 130km/h te kruissen en dan heeft die 50cc echt wel meerwaarde. Maw, alle(gewenste) snelheden zijn dan afgedekt. Vergeet echter niet dat de meeste zadels daar niet zo geschikt voor zijn bij deze scoots.deze modellen met ong 30pk en abs en dan nog redelijk geprijst... zo zou het moeten zijn
het probleem volgens mij met de huidige 250/300 klasse is dat ze net niet 100% geschikt zijn voor lange (100-den km's) autostrade te doen... tenzij tegen lagere kruissnelheden (om het motorisch gezond te houden)
Die zullen vanzelf wel gaan volgen.ze mogen voor mij ook wel leveren;
-sh350
-x-max350
-people350
-geopolis350
-forza350
-en nog vele anderen
Dat ligt eraan. Zo'n SH 300 is heus wel opgewassen tegen een kruissnelheid van 120km/h, da's geen probleem. Wat wel is als je echt lange afstanden wilt doen is het lekker om zo nu en dan met 130km/h te kruissen en dan heeft die 50cc echt wel meerwaarde. Maw, alle(gewenste) snelheden zijn dan afgedekt. Vergeet echter niet dat de meeste zadels daar niet zo geschikt voor zijn bij deze scoots.
Waarom niet een turbo inbouwen in die blokjes, of kunnen ze daar niet tegen soms?
Ik denk dat dat wel meevalt. In Italie is de SH 300 nog steeds de best verkochte scooter na 3 jaar en geloof me die Italianen sparen die dingen niet.ik vond dat de majesty 400 die ik had het maar net trok tegen 120/130 (wat ook de 2/3regel was qua toerental/duurzaamheid)... maar ik ben tevreden met een kruissnelheid van 115/120 (mits de 2/3regel) en daar ben ik zeker van dat je dit met de huidige overbrengingsverhoudingen van de sh300 niet gaat komen. hij zal het het ongetwijfelt allemaal makkelijk doen (en meer), maar om de lange duurzaamheid van je motor/scoot te respekteren ga je hier toch echt rekening mee moeten houden
Ik denk dat dat wel meevalt. In Italie is de SH 300 nog steeds de best verkochte scooter na 3 jaar en geloof me die Italianen sparen die dingen niet.
Dan bedoelen ze auto's denk iken de woordvoerder daar sprak over een gegarandeerde levensloop van hun produkten van 40000km... euh... als dat hun filosofie is, koop ik nooit peugeot
....ik vond dat de majesty 400 die ik had het maar net trok tegen 120/130 (wat ook de 2/3regel was qua toerental/duurzaamheid)... maar ik ben tevreden met een kruissnelheid van 115/120 (mits de 2/3regel)....
....ook hier weer; mijn majesty400 (is wel bekend als trage optrekker) deed het sprintje 0-100 in 10sec (gewicht speelt ook mee) op teller, tel er maar bijna 2sec bij op gps...
Standaard motoren, waarom geen turbo?
ok,ik heb je commentaar hierover gelezen en het is idd zo dat je hetzelfde vermogen uit een 1400 kan halen ipv een 2000cc te gebruiken... maar, mijn stelling hierover is dat wanneer je bij dezelfde rijstijl meer km's/minder kosten ga maken bij de 2000cc dan bij de 1400... alles is geforceerd en dat 1400-tje moet wel 1500kg en meer voorttrekken... hoe dan ook, we kunnen niet onder downsizing onderuit en ooit zal ik ook wel met zo één rondrijden... daarom hoop ik in de snelle evolutie van de hybride wagens die een aanzienlijk koppel meegeven bij de start (wat dan weer de verbrandingsmotor spaart)
nu blijf ik zo lang mogelijk rijden met men vw caddy 1.9tdi die een variabele turbo/intercooler heeft om het geweldige vermogen van 75pk/210nm los te weken... maar door met beleid te rijden ben ik er zeker van dat ik motorisch 300dkm met gemak haal... behalve het feit dat de carroserie sneller versleten zal zijn (heb ocharme 72000km/5jaar gedaan)Die 2/3 regel ken ik van grotere motorboten, die hebben geen versnellingsbak en daardoor wil men op een andere manier het toerental beperkt houden, zeker bij zware diesels die daar niet van houden.
Voor een scooter met een licht benzineblokje geloof ik best dat het beter is niet continu het toptoerental te draaien maar om niet meer dan 2/3 aan te houden.... Dat is wel erg laag.
Persoonlijk denk ik dat het voor de levensduur veel belangrijker is dat de motor met beleid wordt warmgereden; als je dat goed doet hoef je niet bang te zijn dat je hem verslijt, ook niet als je de 5/6 regel of zelfs 9/10 regel aanhoudt.
tja, daarom ben ik dus old-fashion; dit zal ik dus nooit doen en wss te voorzichtig zijn met men motoren (dan weet ineens iedereen die een voertuig van mij koopt, er mee gereden is als een oud vrouwtje )
Overigens; de Majesty is standaard inderdaad niet vooruit te branden maar daar is best wat aan te doen.... Zie daarvoor het Majesty topic.
bwa... was voldoende voor mij
Ik denk niet dat de autobranche aan de turbo is gegaan uit luxe. Volgens mij is dat in eerste instantie om de alsmaar scherper wordende emissieeisen te behalen. Want een 1,4T is, voor zover ik weet, een schoner dan een n/a 2,0i.
In dat licht zou het een kwestie van tijd voordat motorfietsen ook die kant op gaan. Of dat ook gaat gebeuren kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar ik zou dat geen bezwaar vinden, nieuwe techniek is altijd leuk. Helemaal als het snel is
ze mogen voor mij ook wel leveren;
-sh350
-x-max350
-people350
-geopolis350
-forza350
-en nog vele anderen
deze modellen met ong 30pk en abs en dan nog redelijk geprijst... zo zou het moeten zijn
het probleem volgens mij met de huidige 250/300 klasse is dat ze net niet 100% geschikt zijn voor lange (100-den km's) autostrade te doen... tenzij tegen lagere kruissnelheden (om het motorisch gezond te houden)
grtz
tom
Ik bedoelde dat de hoogste kruissnelheid(=snelheid die je lange tijd als maximum aan mag/kunt houden), voor mijn gevoel bij de SH 300 op 120km/h ligt. Topsnelheid van de SH ligt tussen de 135 km/h en 145km/h(al naar gelang scherm en wind).Je kunt, zoals Vox aangeeft, probleemloos constant topsnelheid rijden, in mijn geval 125 kmpu, maar je hebt gewoon niets meer over.
Ik denk ook dat we daar wel bijna zijn, het eindstation. De power van de meeste scooters is nu(met 350cc) wel ongeveer op "wensniveau" voor de meesten, lijkt me zo. Voor velen is dit een mooie middenmaat wat vroeger veelal bediend werd door 350/400cc lichte motoren, een cathegorie die toch ook wel door velen gemist wordt.Misschien ben ik weer de enige, maar ik hoef niet meer dan 279cc, het is echt in alle gevallen meer dan zat. Wat ik wél wil is zuiniger rijden! Ik haal nu zo'n 1 op 25 en dat moet echt beter kunnen. Als ze bij Honda hun best doen dan moet 1 op 50 met hetzelfde vermogen haalbaar zijn. Of 1 op 100? De benzineprijzen zullen namelijk nooit meer dalen...en als een 1.2 liter auto met 6 keer dat gewicht 1 op 22 kan halen, waarom zijn motorfietsen/scooters dan zo belachelijk inefficient?
Misschien ben ik weer de enige, maar ik hoef niet meer dan 279cc, het is echt in alle gevallen meer dan zat. Wat ik wél wil is zuiniger rijden! Ik haal nu zo'n 1 op 25 en dat moet echt beter kunnen. Als ze bij Honda hun best doen dan moet 1 op 50 met hetzelfde vermogen haalbaar zijn. Of 1 op 100? De benzineprijzen zullen namelijk nooit meer dalen...en als een 1.2 liter auto met 6 keer dat gewicht 1 op 22 kan halen, waarom zijn motorfietsen/scooters dan zo belachelijk inefficient?