slingeren bij hoge snelheid!

Gabbert

MF veteraan
5 jul 2011
1.053
0
Wouw
Goededag,

Ik rij een Suzuki GSX 600F en daar zaten versleten banden op.

ik had dan ook vaak dat hij begont te wiebelen en slingeren in de bochten e.d. Mij werd verteld dat dit aan zwaar versleten banden kon liggen, dus laatst zijn er nieuwe op gegaan en hij heeft het nog steeds.

Het probleem komt alleen nu naar boven als ik hard rechtdoor rij( je weet wel, wat iedereen kan xD) dus met een gangetje van 200/220 begint mn fiets te zwabberen, niet een fijn gevoel.

er liggen nu Bridgestone BT 023's op. Wat kan het probleem zijn, vering?

alle ideën, oplossingen en suggesties hoe ik dit kan checken/verhelpen zijn welkom!!!
 
Laatst bewerkt:
De streepjes zijn vrij onnauwkeurig. Iig. bij mijn motor. Maar ik heb het achterwiel ook wel eens m.b.v. de streepjes afgesteld en toen had ik ook geen problemen. Dus verwacht geen wonderen. ;)

En speedwobbels inherent? Met mijn Fireblades (ik heb er 2) heb ik van 0 tot 285 km/u geen enkele last van wobbels of zelfs maar een trillend stuur. Dus zo normaal is het niet.

Krijg alleen een korte wobbel bij het overschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch niet normaal dat speedwobbling ? Het is levensgevaarlijk, kan mij niet indenken dat het met andere bandenspanning wordt opgelost.


Mijn V-max heeft Avon tire achter en bij 180 kmh begon de motor hevig te slingeren(wobble). Heb bandendruk nagemeten en er zat 2.7 atm. in.
Opgepompt naar 3 atm. en.... weg wobble.
 
Ik had het goed... De Bridgestone BT (battlax). Ken iemand die specifiek naar deze band zoekt om lekker te driften, omdat die dingen zo kneiterhard en griploos zijn.

:/


:X Er zit er 1 achter op mijn VTR en ben er blij mee.
Als ze echt zo dramatisch kneiterhard en griploos zouden zijn als je suggereert zou ik met m'n V-twin toch wel een probleempje hebben denk ik zo _O-

Ah ja, als hij er zo specifiek naar zoekt moet die gewoon even bellen met de bandenboer.
 
Same here.
'k heb ook Battlax BT023 voor en achter op m'n CBR1000f.
Kan er heerlijk mee sturen en zelfs genoeg grip als ik heel schuin ga.

En niks geen wobble of andere trillingen.
 
een van de grootste factoren is het ontwerp van het frame, wielophanging, etc.

met name de stijfheid van het frame tegen torsie (dus dat het balhoofd zijdelings verdraait tov de verticale stand van het achterwiel) is een enorm belangrijke factor.

het is bekend dat japanse motorfietsen in de begintijd dat ze in europa veel verkocht werden veel betere aandrijftechniek hadden dan kwaliteit van framebouw.

Bijvoorbeeld de yamaha xs650 stond/staat er om bekend dat deze al vrij snel boven de in NL legale snelheden begint te wobbelen. Bij veel andere motoren kan zoals gezegd een klein verschil in bijvoorbeeld bandenspanning of speling op lagers/balhoofd/achterbrug een enorm verschil maken of de motor neiging heeft tot speedwobble of niet.
 
Yep. Speedwobble kan zelfs bestuurder (gewicht) afhankelijk zijn.
Of je vorkpoten recht zijn kun je controleren door ze uit elkaar te halen en de binnenpoten over een vlakke ondergrond te rollen.
 
Laatst bewerkt:
mn voorpoten laat ik nog maar even mooi zitten, die gaan er uit bij hyperpro. maar het trucje ken ik wel, ik heb ook altijd een rechte keu in een poolcafé :)

banden zijn verder gewoon goed voor mij qua grip e.d dus mij hoor je nie klagen, ja over die speedwobble :(
 
Om nog even over Bridgestone te zeuren.

Ik heb 30.000km op BT014's en BT016's gereden en nooit problemen mee gehad.

Ik heb 5.000km op Continental Sport Attacks gereden, en heb al vanaf het begin het gevoel dat hij in de bochten niet goed spoort. En 3 weken geleden schoof mijn voorwiel onderuit (30m gereden, dus koude banden) en heb ik 2 vingers en mijn elleboog gebroken.

Bij mij gaat er nooit meer iets anders onder dan Bridgestone. Mogelijk nog Michelins. Van mijn leven geen Conti meer. Kutbanden.
 
Oh ja... Een speedwobble op hoge snelheid kan ook komen doordat je je stuur te strak vast houdt. Meestal uit zenuwen vanwege de hoge snelheid. :)

In je hoofd moet je denken dat er geen verschil is tussen 120 rijden of 280 rijden. De enige verschillen zijn dat je met 280 meer wind voor je hoofd krijgt en een veeeeeeeel langere remweg hebt. Maar dat is allemaal pas van belang als je rechtop gaat zitten en wil gaan remmen.

Edit:

Alla, je kan je stuur ook te strak vasthouden omdat je er anders af waait. Maar dat gebeurt alleen als je geen kuip hebt. Dan wil je toch al niet te hard rijden.
 
Laatst bewerkt:
De zogenaamde speedwobble is helaas WEL een gewone eigenschap van een motor.
De meeste rijders denken dat dit alleen bij hoge snelheden kan gebeuren, maar dit kan al bij 40 km per uur gebeuren.
Het hoeft ook lang niet altijd een probleem te zijn, of zelfs echt op te vallen.
Wat is nl het geval: de voorpartij beweegt altijd met een bepaalde frequentie(natuurlijk
afhankelijk van de snelheid, en noem maar op).
De achterkant doet precies hetzelfde, maar met een andere frequentie.
Als nu de voorkant en de achterkant met dezelfde frequentie gaan bewegen,of een veelvoud van elkaar,ontstaat er een wobble(speedwobble).
Bij vooral hoge snelheden kan dit leiden tot een zogeheten TANKSLAPPER, waarbij je bijvoorbeeld met225 kmh rechtuit rijd, en je stuur volledig van links naar rechts klappert, tot tegen de stuuraanslag .(oplossing: gas geven, is wijzigen van de frequenties).
Dit fenomeen is natuurlijk afhankelijk van vele factoren, en is dus te manipuleren.
Banden, bandenspanning, vering, demping, noem maar op.
Als deze beweging dus plaatsvind bij de snelheid waar je het liefste rijd,moet je dus een beetje gaan experimenteren.
Feit is wel ,dat bij de hedendaagse motoren het verschijnsel bijna is uitgestorven, maar het risico is zeer zeker aanwezig.
 
Helaas heb ik doordeweeks weinig tijd voor mijn motor, maar ik heb al contact gehad met hyperpro. Een collega van me die ook motor rijd schrok een beetje van mijn voorvering omdat het zo'n ontiegelijk slappe veer partij is. ik heb er zo mijn twijfels bij..
 
Yep. Speedwobble kan zelfs bestuurder (gewicht) afhankelijk zijn.

Klopt, ik heb het zelf met een FJR gehad. Altijd rond de 160/170 kwam er een slinger in, die er niet uit te krijgen was. Het werd ook niet veel erger naarmate je harder ging rijden, maar het nam ook niet af. Ik heb alles geprobeerd, nieuwe banden, bandspanning, eindeloos geexpirimenteerd met instellingen van de voor en achtervering, dikkere olie in de voorvork, ruit op een andere stand. Het bleef erin, en was er niet uit te krijgen. Medewerker van de motorzaak heeft er op gereden, en meerdere collega's van mij ook. Op één na had niemand er last van! De enige die er ook last van had bleek ongeveer dezelfde lengte en gewicht als ik te hebben. De rest was allemaal zwaarder dan ik, of langer. Blijkbaar is dit toch behoorlijk van invloed. Het gekke was wel, dat vol geladen koffers met dus extra gewicht geen enkel verschil opleverde. Het blijft een vreemd fenomeen, maar niemand lijkt te weten waar het nou precies door komt. Het is niet exact hetzelfde als een speedwobble, want die wordt in principe steeds erger. Niemand haalt het in zijn hoofd om harder te gaan rijden als je in een wobble zit. Bij mij komt er gewoon een slinger in, wel irritant maar niet zodanig dat je zoals bij een wobble echt de controle kwijt lijkt te raken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan