slingeren bij hogere snelheid

Ik probeerde dit weekend voor het eerst mijn motor uit, en hij reed echt heel goed, tot dat ik iets sneller ging rijden (+-100km/u) en hij vreselijk hard begon te slingeren, waarna ik meteen het gas loste en sinsdien niet meer zo hard gereden heb.

Het kan niet aan mijn banden liggen, want de voorband is nieuw, en de achterband is zo goed als nieuw...
De velgen zijn ook allebij nieuw.

Toen ik begon te slingeren, en hiermee bedoel ik wel degelijk slingeren : ong een halve meter naar elke kant (ik heb echt geluk gehad dat ik niet gevallen ben), had ik het gevoel dat het niet van achteren kwam.
En toen ik eraan dacht, leek mijn motor mij precies ook tegen lagere snelheden wat te slingeren (maar dit was amper voelbaar).

weet iemand waaraan het zou kunnen liggen ?

alvast bedankt
 
hoe bedoel je ?
ik heb de banden gekocht, en dan bij donckers erop laten zetten, moeten die daarna dan nog gebalanceerd worden ?

yep, banden moeten altijd gebalanceerd worden om de onbalans eruit te halen. Als ze niet in balans zijn kunnen ze gaan trillen waardoor je mogelijk het slingerende effect krijgt wat jij nu ervaren hebt.
 
yep, banden moeten altijd gebalanceerd worden om de onbalans eruit te halen. Als ze niet in balans zijn kunnen ze gaan trillen waardoor je mogelijk het slingerende effect krijgt wat jij nu ervaren hebt.

Een halve meter omdat ze niet gebalanceerd zouden zijn ??? Bovendien worden banden na het opleggen standaard gebalanceerd.

Lijkt me dat er meer aan de hand is.
 
ff niet om vervelend te doen ofzo, maar wat voor motor heb je, wat voor nieuwe velgen heb je daarvoor gekocht en welke banden zitten eronder?
Om de een of andere reden kreeg ik uit je vorige posts het idee dat we het hier over een scooter hebben. Dat zou kunnen verklaren dat je frame gewoon niet op de snelheid/krachten gebouwd is en dat je daardoor dat slingereffect krijgt :?
 
ff niet om vervelend te doen ofzo, maar wat voor motor heb je, wat voor nieuwe velgen heb je daarvoor gekocht en welke banden zitten eronder?
Om de een of andere reden kreeg ik uit je vorige posts het idee dat we het hier over een scooter hebben. Dat zou kunnen verklaren dat je frame gewoon niet op de snelheid/krachten gebouwd is en dat je daardoor dat slingereffect krijgt :?

hehehe :}

En hij heeft het over hogere snelheid, bij 100 :P :P
 
ff niet om vervelend te doen ofzo, maar wat voor motor heb je, wat voor nieuwe velgen heb je daarvoor gekocht en welke banden zitten eronder?
Om de een of andere reden kreeg ik uit je vorige posts het idee dat we het hier over een scooter hebben. Dat zou kunnen verklaren dat je frame gewoon niet op de snelheid/krachten gebouwd is en dat je daardoor dat slingereffect krijgt :?

mijn motor is volledig aangepast (enkel het frame is origineel), en dat frame komt van een moto-monkey, dus zou wel op die snelheid berekend moeten zijn...

het is overigens geen scooter, maar wel een 4-takt 115cc

ik kan wel specifieren over wat voor onderdelen ik erop heb gestoken, maar je zou het toch niet herkennen als je niet thuis bent in dat mini 4-stroke wereldje...

de velgen zijn van het merk Falcon, de voorband is ook van het merk Falcon, en de achterband is een dunlop...
 
ik zit inderdaad in dat "wereldje", en heb een G'craft aluminium +16 achterbrug voor monoshock... :)
Zegt me even niks maar klinkt wel goed!

Deze reed laatst voor me met een slingerend achterwiel (velg had slag, band misschien niet goed erop) .Zijn je wielen in orde? Zo ja dan is denk ik je originele frame simpelweg niet stijf genoeg.

full
 
kontroleer eerst je balhoofdlager maar..
Zet de motor met het voorwiel van de grond, stuur recht, en geef eenklein tikje tegen het wiel links en recht, stuur moet dan zonder problemen tot aan de aanslag vallen, dan trek even aan je wiel en daar mag je geen speling op het balhoofdlager voelen,
als je verder geen bijzonderheden ontdekt, kan een stuurdemper voor oplossingen zorgen..
Is er geen schade aan je frame???
 
Heb een jaar met een Motoguzzi V50 gereden met een windscherm, wat bevestigd was aan het stuur. Rond de 110/120 kmh begon die ook te schudden en te zwiepen in het stuur. Als je het stuur heel stevig vast hield, ging de hele fiets mee resoneren en moest je hem nogal hardhandig parkeren O-) .
Kan je twee dingen doen, laat het gas los.
Twee, je hebt een groot hart, houd het stuur losjes in je handen en trek voorbij dat punt.
Maar dat is geen oplossing. Wel je kuipje aan het frame monteren.
Ook het type banden hebben invloed.
De GPz900 die ik tegenwoordig rijd, heb ik nieuw gekocht, en kon je het stuur niet van los laten, tussen de 40 en 80 kmh. Dan begon die ook te zwiepen. En dat doet hij ook bij 240, maar dan wel met de handen aan het stuur. Hij had toen de orginele Dunlop bandjes erop.
Na montage van BT56's was dit een heel stuk minder.
Dus als de de draaiende delen geen speling hebben en recht zijn, de banden goed (geen bobbels en recht op de velg) zou ik het zoeken in de kuip of type band.
 
Zijn die dingen met zo'n korte wielbasis wel geschikt voor die snelheden????
Vroeger monteerde men stuurdempers om het slappe frame te compenseren, misschien een idee voor jou? Andere voorvorkveren, dikkere olie, enzovoort. Lijkt me doodeng om zo hard met zo'n ding te gaan.
 
Zijn die dingen met zo'n korte wielbasis wel geschikt voor die snelheden????
Vroeger monteerde men stuurdempers om het slappe frame te compenseren, misschien een idee voor jou? Andere voorvorkveren, dikkere olie, enzovoort. Lijkt me doodeng om zo hard met zo'n ding te gaan.


waarom denk je dat hij dat doet dan :+
 
Neen, er zit zeker geen schade aan het frame, en de balhoofdlagers heb ik nieuw gekocht van honda, dus zouden goed moeten zijn...

De banden staan in 1 rechte lijn en deze banden staan bekend als de beste banden voor zo'n kleine diameter...

De kuip ga ik niet veranderen, maar ik gok erop dat dat het niet is.

Dan kan het enkel nog zijn dat het frame niet stijf genoeg is zeker ?
Dus heb ik een stuurdemper gekocht en zijn de aansluitstukken in aanmaak (hebben ze niet voor monkey... '( )

Als ik binnenkort mijn stuurdemper geplaatst heb, zal ik laten weten of het daaraan lag,

bedankt voor de reacties,
grtz
 
Terug
Bovenaan Onderaan